کد خبر: 454242
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۱۱:۴۱:۰۴
| |

امید مردم کوزوو به دولت جو بایدن

بسیاری از مردم کوزوو امیدوارند دولت بایدن، که به احتمال زیاد رویکردی چندجانبه و دیپلماتیک با هدف اصلاح روابط واشنگتن با متحدان کلیدی ناتوی آن پیش خواهد گرفت، به طور فعالانه به تلاش کوزوو برای عضویت در سازمان ملل کمک کند.

امید مردم کوزوو به دولت جو بایدن
کد خبر: 454242
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۱۱:۴۱:۰۴

اعتمادآنلاین| جو بایدن در میان جمعیت حدودا 2 میلیون نفری کوزوو، به دلیل حمایتش از بمباران مواضع نیروهای صرب توسط ناتو در سال 1999 میلادی (که با هدف توقف کشتار و اخراج آلبانیایی‌ها انجام شد) از احترام زیادی برخوردار است.

این حمایتها درنهایت باعث شد که کوزوو بتواند در سال 2008 میلادی اعلام استقلال کند؛ استقلالی که از سوی صربستان به رسمیت شناخته نشد.

ترستینا، از دامداران اهل کوزوو می‌گوید: «برای مردم آلبانی اول خدا و بعد آمریکا.» این زبان حالِ بسیاری از مردم این کشور است که واشنگتن را همچنان بزرگترین حامی مالی و سیاسی خود می‌دانند.

وی احساسات مشابه در سراسر کشوری را که واشنگتن بزرگ‌ترین حامی مالی و سیاسی آن است، بازتاب می‌دهد.

با این وجود، برخی تحلیل‌گران هشدار می‌دهند این ممکن است انتظار زیادی باشد زیرا روسیه و چین، متحدان سنتی صربستان هم از عضویت کوزوو در سازمان ملل جلوگیری می‌کنند.

اما مردم امیدوارند دولت جو بایدن، که سعی دارد از مسیرهای دیپلماتیک و گفتگوهای چندجانبه روابط مخدوش واشنگتن با متحدان کلیدی ناتو در اروپا را بهبود بخشد، فعالانه در راه عضویت کوزوو در سازمان ملل متحد نیز قدم بردارد.

آگن مالکی، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «همه چیز بستگی به این دارد که ایالات متحده با توجه به سایر بحرانهایی که با آنها روبروست، قصد دارد چقدر برای حمایت از کوزوو سرمایه‌گذاری سیاسی کند.»

جو بایدن آخرین بار در سال 2016 میلادی هنگامی که معاون رئیس جمهور بود از کوزوو دیدن کرد تا در مراسم رونمایی از یادبود پسرش «بو بایدن» که پس از پایان جنگ 1998-1999 میلادی در این کشور در زمینه آموزش دادستان‌ها و قضات محلی فعالیت کرده بود، شرکت کند.

بو بایدن که به شغل وکالت و سپس دادستانی کل در ایالت دلاور مشغول بود و در گارد ملی دلاور نیز به درجه سرگردی رسیده بود، در سال 2015 میلادی در پی ابتلا به سرطان مغز درگذشت.

بنای یادبود او در مقابل پایگاه نظامی ایالات متحده در بوندستیل کوزوو ساخته شده است؛ جایی که محل زندگی حدود 700 سرباز آمریکایی است که به حفظ صلح شکننده در کوزوو کمک می‌کنند.

در کوزوو نامگذاری خیابان‌ها به نام مقامات آمریکایی یک سنت است. در پریشتینا، پایتخت نیز بزرگترین بلوار شهر بیل کلینتون نام دارد که به جاده‌ای به نام جانشین وی جورج دبلیو بوش منتهی می‌شود.

پیش از این حتی صحبت از نامگذاری دریاچه‌ای به نام ترامپ بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها