کد خبر: 454490
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۵ ۱۵:۲۲:۵۰
| |

ضرورت حضور نیروهای مددکاری اجتماعی در بلایا

رئیس انجمن مددکاری ایران با اعلام آمادگی حضور و مداخله مددکاران اجتماعی هنگام بلایا و بحران ها از سازمان مدیریت بحران خواست تا نسبت به آموزش تکمیلی و بهره‌گیری از پنج هزار نیروی این انجمن اقدام کند و گفت: حضور نیروهای مددکاری اجتماعی در بلایا و بحران‌ها ضرورت دارد.

ضرورت حضور نیروهای مددکاری اجتماعی در بلایا
کد خبر: 454490
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۵ ۱۵:۲۲:۵۰

اعتمادآنلاین| سیدحسن موسوی چلک، به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی امروز جمعه افزود: بعد از تشکیل سازمان مدیریت بحران به استناد قانون مجلس در دستورالعمل بازتوانی روانی و اجتماعی، خدمات مددکاری اجتماعی جایگاه مشخصی را داشته است و شرح وظایف انجمن مددکاری اجتماعی مشخص شد.

در قانون جدید نیز که تصویب شد و کاری که سازمان مدیریت بحران به پژوهشکده سوانح طبیعی واگذار کرد، انجمن مددکاری اجتماعی درگیر این موضوع بود. به گونه ای که توجه به خدمات اجتماعی دیگر به عنوان بخش حاشیه ای و ضمیمه نیست.

وی تاکید کرد: این توجه، ضرورتی است که باید به آن دقت شود و نقشی که مددکاران اجتماعی در بلایا دارند در بازتوانی اجتماعی، دسترسی به منابع، ارتباط بین اعضای خانواده، هماهنگی های بین بخشی، نیازسنجی، مشکل یابی و نقش های متعددی که مددکاران اجتماعی می توانند انجام دهند، باید مورد توجه قرار گیرد. این توجه را هم مردم و هم سازمان های دولتی مرتبط باید داشته باشند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: مردم و سازمان های دولتی باید آمادگی ارائه خدمات اجتماعی در بحران را متناسب با گروه های در معرض خطر داشته باشند بنابراین ظرفیت سازمان های غیردولتی و انجمن های مرتبط در این حوزه باید مورد نظر و استفاده قرار گیرد چراکه این ظرفیت های تخصصی می توانند به مردم و سازمان های دولتی کمک کند تا دسترسی به خدمات اجتماعی را افزایش دهند.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: اگر ما از این بخش خدمات غفلت کنیم، عوارض روانی و اجتماعی ماندگار آن در آینده خود را بیشتر نشان خواهد دهد.

وی با بیان اینکه معمولا در بحران ها، نگران درباره افسردگی های پس از حادثه و درخود فرورفتن های افراد وجود دارد، افزود: علاوه بر این یکی دیگر از نقش های مددکاران اجتماعی که می توانند در این حوزه ایفا کنند، کمک به ارائه کنندگان خدمات در این شرایط در موضوع خودمراقبتی مراقبین است و نمیتوان ظرفیت متخصصان حوزه های اجتماعی را در این بخش نادیده گرفت.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: امیدواریم که سازمان مدیریت بحران به عنوان سازمان هماهنگ کننده در این حوزه، هوشمندی بیشتری برای بهره گیری از این ظرفیت ها و نهادینه کردن خدمات اجتماعی و هماهنگی بین بخشی به خرج دهد.

چرا که هرچه این خدمات با هماهنگی و به موقع انجام شود، خدمات می تواند فراگیری و پوشش بیشتری داشته باشد و طبیعتا مردم از این ظرفیت های تخصصی بهره مند خواهند شد. موسوی چلک اظهار داشت: انجمن مددکاری اجتماعی ایران این آمادگی را دارد که در حوزه ارائه خدمات اجتماعی مانند گذشته کمک کند اما این به سازمان مدیریت بحران بازمی گردد که چقدر بتواند از این ظرفیت ها به درستی استفاده کند که به معنای هوشمندی آن است.

وی یادآور شد: انجمن مددکاری اجتماعی ایران در 27 استان شعبه دارد و انتظار ما این است که سازمان مدیریت بحران کمک کند تا بیش از پنج هزار اعضای وابسته به این انجمن بتوانند دوره های آموزشی تکمیلی مداخله در بحران و حمایت های اجتماعی را سپری کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اضافه کرد: همچنین لازم است سازمان مدیریت بحران کمک کند منابع لازم برای تربیت نیروی تخصصی در این حوزه را تامین کند تا این افراد هر زمانی که بحران اتفاق افتاد، حضور پیدا کنند.

موسوی چلک افزود: نیروهای تخصصی و مددکاری اجتماعی نیاز به 30 درصد آموزش های تخصصی مداخله در بحران های طبیعی و غیرطبیعی دارند و آموزش آنها می تواند ظرفیت مانا و پایداری برای کشور ایجاد کند.

وی گفت: این نیروها اگر در هر استانی آموزش ببیند می توانند در بحران ها مداخله کنند چراکه فرهنگ و ظرفیت های بومی و محلی را می شناسند و در برقراری ارتباط می توانند کمک کنند؛ ضمن آنکه هزینه ارسال نیرو به مناطق بحران زده را تحمیل نخواهند کرد و در محل حضور دارند و این هوشمندی سازمان مدیریت بحران است که از این ظرفیت استفاده کنند.

حضور امدادگران و ارسال کمک ها از سراسر جهان گویای این موضع است که بخشی از آن مربوط به تخریب ساختمان و بخشی به خاطر جمعیت بالای انسانی بود.

بازماندگان این حوادث یکی از بخش هایی که در بلایای طبیعی باید مورد توجه قرار می گرفت و بگیرد موضوع حمایت های روانی و اجتماعی است و طبیعا در حوزه اجتماعی خدمات مددکاری اجتماعی از اجزای اجتناب ناپذیر خدمات در این حوزه به شمار می رود اپرچه در زلزله بم این موضوع خیلی مورد توجه نبود و بیشتر به امداد و نجات پرداخته شد

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در ادامه به مناسبت امروز جمعه به نام روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با اشاره به زلزله بم و اهمیت جایگاه حمایت های اجتماعی در بلایای طبیعی گفت: وقوع بحران ها به شکل های مختلف تقریبا در طول تاریخ حیات بشر یک موضوع غیرقابل کتمان است.

بحران ها با زندگی بشر عجین شده اند. از جمله این بحران ها که معمولا تجربه زیادی در جوامع مختلف از جمله ایران می‌شود زلزله است.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: هنگامیکه صحبت از زلزله می شود از زلزله بم با 40 هزار فوتی به عنوان وحشتناک ترین زلزله یاد می کنند و هنوز که هنوز هم آثار آن زلزله وجود دارد که کشور و حتی جهان را تحت شعاع قرار داد. اما در موضوع بم این احساس نیاز به ارائه خدمات مددکاری اجتماعی در بلایا بیش از گذشته خود را نشان دهد.

وی با اشاره به حضور خود در حادثه بم برای ارائه خدمات و بررسی وضعیت یا آموزش مددکاران اجتماعی، ادامه داد: ما اگر در حوادث شبیه بم خدمات سلامت امداد و نجات و ساخت و ساز را انجام می دهیم نباید از خدمات مددکاری اجتماعی غافل شویم و این مساله حین و پس از بحران، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید کرد: اگر خانه ای را می سازیم، آماده پذیری فرد برای حضورمستقل در جامعه و کمک به بازتوانی اجتماعی او، موضوع لازمی است که مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها