انتخابات فدراسیون‌های ورزش و اتهام‌هایی که وزارت ورزش باید پاسخ دهد

در شرایطی که انتقاد از عملکرد وزارت ورزش در نحوه چینش مجمع فدراسیون ها برای برگزاری انتخابات فدراسیون های مختلف به اوج خود رسیده، این وزارت خانه که در واقع هدف حملات و اتهام های گوناگون در باب تقلب و مهندسی انتخابات است، هیچ واکنشی به این ادعاها از خود نشان نداده است.

انتخابات فدراسیون‌های ورزش و اتهام‌هایی که وزارت ورزش باید پاسخ دهد
کد خبر: 454545
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۰۸:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سالیان سال است که در آستانه برگزاری انتخابات فدراسیون های ورزشی افرادی بوده اند که درباره شان گفته اند:«گزینه های وزارت خانه هستند و دست وزیر و معاونانش پشت آنهاست.»چهره هایی که گاهی کارمند وزارت ورزش و جوانان بوده اند،گاهی دوست نزدیک وزیر و گاهی آدمی که از لحاظ سیاسی همسو با تفکرات وزارتخانه بوده است.همیشه از این حرف ها و شایعات بوده اما هرگز به مرحله اثبات نرسیده است.می توان از واژه برزخی برای توصیف این شرایط استفاده کرد.کسی واقعا نمی داند چه خبر است اما کمتر پیش آمده که انتخاباتی برگزار شود و حرف و حدیثی پشت آن نباشد.مثل انتخابات فدراسیون دوومیدانی که حتی یک بار آرا آن باطل شد و با برگزاری دوباره انتخابات،گزینه ای که می گفتند آدم وزارت خانه است رای نیاورد!این بار اما در آستانه برگزاری سه فدراسیون مهم دوباره حرف های درگوشی زیادی شنیده می شود،دوباره اتهام هایی که اساس درست و حسابی ندارند و دوباره شایعاتی که بعضی ها روی آن اصرار دارند.هستند کاندیدایی که خودشان را به وزارت خانه می چسبانند! یک نفر هست که وعده می دهد با دستور وزیر آمده و دیگری ادعای رفت و آمد خانوادگی با سلطانی فر را دارد! این حاشیه ها در ورزش ایران هرگز تمامی ندارند.

فدراسیون پزشکی ورزشی به کاندیدای وزارت می‌رسد؟

وزارت ورزش و جوانان روز 15 دی ماه 99 را به عنوان تاریخ قطعی برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون پزشکی - ورزشی تعیین کرده است؛تاریخی که باعث شده تحرکات گروه های مختلف برای حمایت از گزینه مورد نظرشان بیشتر از قبل شود. در این بین، نرسیدن مهرزاد خلیلیان به انتخابات فدراسیون معادلات خیلی ها را بهم ریخت و حالا کاندیداهای مختلف برای خود شانس قائل هستند تا جایی که یکی از ضعیف ترین گزینه ها توانسته برای خود موقعیت پیدا کند و جالب است که حتی خود را به بعضی از مسئولان وزارت ورزش مرتبط می داند و در رایزنی هایش مدام از حمایت آن ها می گوید. شنیده ها حاکی از آن است همان گروهی که به دنبال بازگرداندن خلیلیان بودند، در حال رایزنی برای جا انداختن یک نامزد دیگر هستند و تلاش می کنند نظر هیأت ها را به سمت این نامزد جلب کنند؛ نامزدی که نه تنها در بین خانواده پزشکی ورزشی جایگاه و اعتباری ندارد، بلکه در فدراسیون المپیکی که از آنجا فعالیت پزشکی ورزشی خود را در ورزش آغاز کرده نیز رزومه و سوابق روشن و موفقی نداشته است. این موضوع در حالی عجیب است که این کاندیدای خاص از بین کاندیداهای نام آشنا و کارنامه دار انتخاب شده که سوابقشان به هیچ‌وجه با سوابق و کارنامه او قابل مقایسه نیست. تماس هایی که این روزها برای حمایت از این کاندیدا از سوی بعضی چهره های نزدیک به مدیران وزارت گرفته می شود، حکایت از حمایت یکی از معاونان وزارت از این کاندیدا دارد و در این شرایط است که ابهام های زیادی ایجاد شده است، به طوری که واژه مهندسی کردن انتخابات، خیلی پررنگ تر از قبل در ذهن تداعی می شود.

سعید کاظمی، غلامرضا نوروزی،محمدحسین پورغریبشاهی، حسین تامینی لیچائی، سیدحمید جمال الدین عزآبادی، داود باقری، فرزین حلبچی، کرم الله علیمرادی و سیدرضا میرابوطالبی 9 کاندیدایی هستند که تأییدیه نهایی را در نهادهای مرتبط گرفته اند و قرار است در مجمع روز 15 دی ماه برای نشستن روی کرسی ریاست پزشکی ورزشی در ساختمان خیابان ورزنده تهران با یکدیگر به رقابت بپردازند. البته این رقابت اگرچه نزدیک به یک سال با وقفه ای طولانی و فرسایشی همراه بود، اما حالا که تکلیف و زمان برگزاری مجمع انتخاباتی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین فدراسیونهای تخصصی ورزش کشور مشخص شده است، اغلب کاندیداها تلاش می کنند با متقاعد کردن رأی دهنگان حاضر در این مجمع شرایط را به نفع خود برای رئیس شدن تغییر دهند.نکته جالب توجه دیگر در این رقابت که به واسطه طولانی شدنش حرف و حدیث و حواشی زیادی را نیز به دنبال دارد، این است که شنیده می شود کاندیدای خاصی که به دنبال اعمال فشار از موضع بالا روی هیأت های استانی و رأی دهنگان است، سعی کرده با استفاده ابزاری از بعضی چهره های شاخص و اسم و رسمدار ورزش کشور، از آنها نیز به عنوان یک اهرم جذاب و نسبتاً مؤثر دیگر برای جذب حداکثری آرای مجمع بهره ببرد. البته استفاده از قهرمانان و چهره های شاخص برای کسب رأی در مجامع مختلف قطعاً جرم یا تخلف محسوب نمی شود، اما نوع و نحوه استفاده این کاندیدای خاص از چهره های شاخص ورزشی بیانگر این است که بیش از جلب رضایت قلبی برندها در این پروسه سعی شده از آنها نیز به صورت ابزاری و مقطعی بهره برداری شود.

پرورش اندامی‌ها هم شاکی هستند

فدراسیون پرورش اندام که بعد از ماهها بلاتکلیفی بالاخره قرار است روز 13 دی ماه رییس جدید خود را بشناسد، این روزها به خاطر بعضی اتفاقات شائبه برانگیز در کانون توجهات قرار گرفته است. طی روزهای اخیر اخبار زیادی پیرامون دخالت وزارت ورزش منتشر شده و خیلی از اهالی پرورش اندام، قویترین مردان و پاورلیفتینگ به نوع چینش اعضای مجمع اعتراض کردند.آنها از مهندسی انتخابات می گویند و از اینکه می خواهند گزینه مد نظرشان رای بیاورد.

محراب فاطمی که از قهرمانان شاخص و سرشناس در این عرصه محسوب می شود در این خصوص گفت:« نبود هیچ نماینده ای از بخش قویترین مردان در مجمع انتخاباتی خودش بزرگترین شائبه است. اتفاقاتی که در روزهای اخیر افتاده، باعث دلسردی همه ورزشکاران شده و امیدوارم وزارت ورزش زودتر به خواسته اهالی پرورش اندام پاسخ مثبت دهد و تصمیمات منطقی بگیرد. کسانی که رای می دهند، باید بدانند در قبال یک جامعه بزرگ و میلیونی مسئول هستند. بنابراین به دور از فضای سیاسی بهترین کاندیدا را انتخاب کنند. در نهایت امیدوارم شرایطی فراهم شود که انتخابات در شرایطی عادلانه برگزار شود.»

همچنین علی داداشی از دخالت گسترده وزارت ورزش در این انتخابات انتقاد کرد:« من تعجب می کنم که چطور وزارت ورزش اینقدر علنی انتخابات را مهندسی می کند و می خواهد همه چیز را به نفع یک نفر پیش ببرد. جامعه ورزش، جامعه سالمی است و با دخالت و تقلب نباید آن را آلوده و سیاسی کنند. چرا کسی که لیاقت دارد نباید روی صندلی ریاست بنشیند یا یک فرد سیاسی رای بیاورد؟ این کارها مصداق تقلب در انتخابات است.»

فدراسیون اسکی و شایعه کاندیدا شدن نزدیکان به وزارتخانه؟

فدراسیون اسکی یکی دیگر از فدراسیون های خاص است که بر خلاف سایر فدراسیون ها 29 نفر می توانند برای انتخاب رییس آن رای بدهند.نکته خیلی مهمی که در انتخابات این فدراسیون به چشم می خورد این است که از بین چهار گزینه نهایی برای تصدی ریاست فقط یک نفر است که سابقه اسکی و حضور در این رشته ورزشی را دارد و سایر کاندیدا تخصص شان چیز دیگری بوده است.امیر غفرانی،جواد شهلایی،احسان میرزاده و عباس نظریان 4 کاندیدای فدراسیون اسکی هستند که از بین آنها فقط شهلایی تخصص کافی را دارا است.نکته اینجاست که از بین سه کاندیدای دیگر شایعه نزدیک بودن یک نفر به وزارت خانه به گوش می رسد.اتفاقی که صدای بقیه را درآورده و از وزارتخانه خواسته اند تا اقدامات کافی برای کاهش این شایعات را انجام بدهد!

سکوت وزارتخانه به چه معناست؟

در شرایطی که انتقاد از عملکرد وزارت ورزش در نحوه چینش مجمع فدراسیون ها برای برگزاری انتخابات فدراسیون های مختلف به اوج خود رسیده، این وزارت خانه که در واقع هدف حملات و اتهام های گوناگون در باب تقلب و مهندسی انتخابات است، هیچ واکنشی به این ادعاها از خود نشان نداده است. رفتاری که به شایعات بر دخالت این نهاد دولتی دامن می زند که از اساس ارتباطی به آن ندارد و ادامه آن بدون شک دودش را به چشم فدراسیون های ورزشی خواهد فرستاد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها