کد خبر: 454676
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۱۴:۲۶:۵۶
| |

عبدالله عبدالله:

محل مذاکرات نباید مانع ادامه گفت و گوها شود

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات باید در وقت معین دوباره آغاز گردد و مکان انجام گفت و گوها نباید مانع برگزاری آن شود.

محل مذاکرات نباید مانع ادامه گفت و گوها شود
کد خبر: 454676
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۱۴:۲۶:۵۶

اعتمادآنلاین| عبدالله عبدالله امروز شنبه در دومین جلسه رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که در نشست‌ امروز باید خطوط اصلی و برنامه‌های هیأت مذاکره کننده مشخص شود، تا دور بعدی مذاکره با تأخیر مواجه نشود.

عبدالله افزود: امروز پیش از برگزاری نشست انفجارهایی در کابل رخ داده است که تلفاتی نیز در پی داشته و مسئولیت شورای عالی مصالحه و هیأت مذاکره کننده این است که به این وضعیت پایان دهد.

وی تأکید کرد: هیأت منتخب شورای عالی مصالحه ملی قوی و قدرتمند است و باید بدون هیچ ترسی و با اطمینان کامل قدم بردارند.

در ادامه این نشست، از «محمدمعصوم استانکزی» رئیس هیأت مذاکره کننده دعوت شد تا گزارش 94 روزه را برای اعضای شورای عالی مصالحه ملی در حضور رسانه ها قرائت کند که وی با اشاره به تعهد هر دو طرف برای عدم ارایه مطالب به رسانه ها، از این امر خودداری کرد.

در حال حاضر که هیأت های دو طرف پس از 94 روز گفت وگو به تعطیلی 23 روزه آمده اند، تلاش می کنند تمام موارد ضروری برای طرح در دور بعدی گفت و گوها را با مقامات مربوطه مطرح کرده و مشورت کنند تا با دست پر در مذاکرات آتی که پنجم ژانویه از سر گرفته می شود شرکت کنند.

عبدالرب رسول سیاف از علمای تسنن و رهبران سابق جهادی گفت: وقتی که طالبان موضوع مذهب را در مذاکرات مطرح کرد، وی دچار تشویش شد زیرا می دانست که طالبان بدنبال مذهب نیست بلکه می خواهد در هیأت دولتی تفرقه ایجاد کند که خوشبختانه هیأت دولتی با موفقیت از این ترفند عبور کرد.

سیاف از سیاستمداران و مردم افغانستان خواست، وقتی که هیأت مذاکره کننده کار خود را آغاز کردند، همه باید حرکت های جانبی را متوقف کنند تا ادامه مذاکرات با خطری مواجه نشود و این مسیر به نتیجه برسد.

«امرالله صالح» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نیز در این نشست گفت که جنگ افغانستان ابعاد خارجی دارد و این روند نمی تواند از طریق خارجی حل شود.

وی افزودکه سلاح‌هایی از تمام کشورهای جهان در افغانستان مورد استفاده قرار گرفته که این موضوع نشان می دهد ابعاد خارجی آن خیلی مهم تر از بعد داخلی آن است.

صالح افزود: طالبان نمی تواند با کشتن خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و غیرنظامیان موفق می شود، اشتباه می کنند و افغانستان با کشتار تمام و تابع نخواهد شد.

مذاکرات صلح افغانستان به صورت رسمی در 22 شهریور ماه در دوحه قطر با حضور بیش از 30 وزیر خارجه و نهادهای خارجی به صورت حضوری و یا آنلاین برگزار شد و تنها برای تعیین دستورکار مذاکرات 94 روز گفت‌وگو ادامه یافت و اکنون قرار است در پنجم ژانویه بحث اصلی آغاز شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها