«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استفانی فراپارت؛ زنی که دنیای فوتبال را متحول کرد

در روزهای پایانی سال 2020 شاید بد نباشد نگاهی بیندازیم به موفقت بزرگ استفانی فراپارت، داور فرانسوی، در فوتبال اروپا و قضاوت مقتدرانه او در دیدار یوونتوس و دیناموکیف اوکراین که تمجید کارشناسان داوری را برانگیخت.

استفانی فراپارت؛ زنی که دنیای فوتبال را متحول کرد
کد خبر: 454690
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| استفانی فراپارت به اولین داور زن تاریخ تبدیل شد که یک بازی فوتبال مردان در لیگ قهرمانان اروپا را قضاوت کرد. اتفاقی ماندگار در سال 2020 میلادی که فوتبال به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا دچار حواشی و مشکلات زیادی بود.

این داور فرانسوی در ابتدای ماه دسامبر سال جاری میلادی تمام نگرش‌های سنتی فوتبال را دگرگون کرد و نامش را در تاریخ این رشته ورزشی به ثبت رساند.

در روزهای پایانی سال 2020 شاید بد نباشد نگاهی بیندازیم به موفقت بزرگ استفانی فراپارت، داور فرانسوی، در فوتبال اروپا و قضاوت مقتدرانه او در دیدار یوونتوس و دیناموکیف اوکراین که تمجید کارشناسان داوری را برانگیخت.

استفانی فراپارت داور فوتبال

این داور 36ساله فرانسوی که از 6سالگی فوتبال بازی می‌کند داوری را از 13سالگی آغاز کرد و در 19 سالگی داور سطح منطقه‌ای فوتبال فرانسه شد. هرچند حضور در دانشگاه و تحصیل در رشته تربیت‌بدنی باعث شد کمی از داوری دور شود، اما این دوری دوام چندان نداشت و او دوباره به داوری بازگشت. خودش درباره دوری کوتاه‌مدتش از داوری و بازگشت به این حرفه می‌گوید: «در آن زمان داور جوان فدراسیون فوتبال فرانسه بودم و حس می‌کردم شانس بیشتری برای پیشرفت در داوری فوتبال زنان دارم که آن روزها فوتبال زنان نسبت به امروز تا این حد پیشرفته نبود.»

بازگشت او به داوری شروع یک ماجراجویی جالب بود به طوری که حالا او یکی از اولین‌های تاریخ فوتبال است. فراپارت در سال 2014 و 17 سال پس از آموختن قوانین داوری، بازی تیم‌های برست و نیور را در لیگ 2 فرانسه سوت زد. در سال 2019 اولین داوری‌اش در لیگ یک فرانسه را تجربه کرد و با سوت زدن بازی آمیان و استراسبورگ اولین داور زن تاریخ مسابقات لیگ یک فرانسه لقب گرفت.

استفانی فراپارت داور زن

در همان سال یک اتفاق ویژه و بزرگ در فوتبال اروپا رخ داد؛ فراپارت به اولین داور زن تاریخ تبدیل شد که سوپرکاپ اروپا را سوت زد و در تابستان 2019 دیدار تیم‌های لیورپول و چلسی را قضاوت کرد. درخشش او در این دیدارها کمیته داوران اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را بر آن داشت تا او را برای قضاوت در لیگ قهرمانان اروپا انتخاب کند.

با این تصمیم یوفا نام این زن فرانسوی تیتر یک تمام رسانه‌های جهان شد. این موفقیت موجب شد او منبع الهام‌بخش برای دختران جوان در سرتاسر دنیا شود. اگرچه این داور جوان از رسانه فراری است و علاقه‌ای به خواندن مطالب رسانه‌ها درباره خودش ندارد، چراکه باور دارد انتقاد از عملکرد داوران در رسانه‌ها بسیار زیاد است و ترجیح می‌دهد آنها را نخواند چون روی عملکردش تاثیر می‌گذارد.

استفانی فراپارت

استفانی فراپارت در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اسپورت در این باره گفته بود: «من هیچ رسانه اجتماعی‌ای ندارم. هرگز مطالب روزنامه‌ها درباره خودم را نمی‌خوانم. من می‌دانم که در فوتبال همه در مورد داوران و عملکرد آنها صحبت می‌کنند. من همه چیز را نادیده می‌گیرم و از این تصمیم راضی هستم.»

این داور فرانسوی یک سورپرایز بزرگ برای جام‌جهانی 2022 قطر خواهد بود. خیلی از کارشناسان داوری اعتقاد دارند که فراپارت می‌تواند در جام‌جهانی فوتبال مردان هم قضاوت کند همان‌گونه که دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به خوبی قضاوت کرده است.

او البته موفقیت چشمگیری در جام‌جهانی فوتبال زنان هم داشت و در نهایت توانست فینال این رقابت‌ها بین آمریکا و هلند را قضاوت کند. اما قضاوت او در جام‌جهانی 2022 قطر می‌تواند دریچه‌ای باشد به روی آینده داوری زنان. اگر او به این افتخار دست پیدا کند، الگوی مناسبی برای دختران جوان خواهد بود. دخترانی که علاقه زیادی به داوری دارند و می‌خواهند در این حرفه پیشرفت کنند.

استفانی فراپارت

او درباره نقشی که می‌تواند در آینده داوری زنان بازی کند می‌گوید: «یک لذت بزرگ است. من می‌دانم که الگوی دختران جوان هستم. زنان جوان در حال تماشای تلویزیون هستند، بنابراین می‌دانم که اگر در زمین باشم آنها مرا می‌بینند. این همان چیزی است که به برخی از دختران جوان کمک می‌کند تا به داوری علاقه پیدا کنند. می‌دانم که نقش مهمی در این زمینه دارم؛ اما نباید دختران جوان را تحت فشار قرار دهیم. آنها خودشان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند داور شوند یا نه.»

دنیای فوتبال هر روز پیشرفت می‌کند و داوری نیز همپای آن نیازمند تغییر است. فیفا قوانین فوتبال و داوری را بازنگری می‌کند و می‌کوشد تا شرایط را برای برگزاری هرچه بهتر و سالم‌تر این رقابت ورزشی فراهم کند. به همین خاطر است که تکنولوژی VAR به فوتبال آمده است. علاوه بر آن تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه هم به کمک داوران فوتبال آمده است. این داور فرانسوی نیز مانند دیگر داوران فوتبال مجبور شده است خودش را با این تغییرات جدید سازگار کند. فراپارت درباره کمک‌داور ویدئویی می‌گوید: «VAR برای فوتبال خوب است.»

هرچند این فناوری موافقان و مخالفان زیادی دارد و برخی از اهالی فوتبال و همچنین هواداران این رشته ورزشی انتقادهایی از این تکنولوژی کرده‌اند، اما فراپارت VAR را کمک بسیار بزرگی برای داوران فوتبال می‌داند. او درباره این تکنولوژی جدید می‌گوید: «ما مانند گذشته به داوری ادامه می‌دهیم. در زمین بازی تصمیم می‌گیریم و در صورت اشتباه از VAR کمک می‌گیریم. پس فکر می‌کنم VAR برای فوتبال خوب است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها