بررسی «طنزپردازی و فرزانگی شمس»

نشست «شیوه‌های طنزپردازی و مقارنه‌ طنز و فرزانگی در مقالات شمس» برگزار می‌شود.

بررسی «طنزپردازی و فرزانگی شمس»
کد خبر: 454806
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۱۰:۱۵:۲۰

اعتمادآنلاین| چهل‌وششمین نشست از «مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی» در روز چهارشنبه (دهم دی‌ماه) ساعت 11 صبح با سخنرانی لیلا آقایانی ‌چاووشی و مجتبی اعتمادی‌نیا به صورت مجازی پخش خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتار را از فضای مجازی مرکز فرهنگی شهرکتاب پیگیری کنند.

در خبر برگزاری این نشست آمده است: طنز که نوعی بیان هنرمندانه و اثرگذار است، در مقالات شمس به شیوه‌هایی گوناگون به کار گرفته شده است؛ گاه در سطح زبان و به شکل واژگانی، و گاه به شیوه‌هایی مفهومی‌تر و هنری‌تر مانند طنز روایی. حالت‌های گوناگون طنزپردازی، سخن شمس را از سویی گزنده و تند و از دیگر سو، شیرین و اثرگذار و به تعبیر خود او «بامزه» کرده است. لیلا آقایانی ‌چاووشی در این درس‌گفتار، شکل‌های گوناگون طنز در مقالات شمس همراه با شواهد و نمونه‌هایی از متن کتاب را معرفی می‌کند.

این‌که ما آدمیانِ هرروزه‌ میان‌مایه، پیوسته درحال جدی گرفتن جهان «نمود»ها هستیم و از «بودِ» جهان به کُل غافلیم، می‌تواند برای یک فرزانه که به ناپایداری و فریبندگی «نمود»ها و اَصالت و واقعیت «بودِ» جهان آگاهی یافته، دستمایه طنز و شوخی قرار گیرد. از این منظر، زندگی عموم انسان‌ها در این جهان و نوع مواجهه‌ آن‌ها با پدیده‌ها و رویدادهای پیرامون خود برای یک فرزانه، ماهیتی مُضحک و غیرجدی دارد. فرزانه حتی گاهی نمود و کنش‌های خودش را نیز به اعتبار ناپایداری و فریبندگی آن‌ها، دستمایه‌ طنز و ریشخند قرار می‌دهد. مجتبی اعتمادی‌نیا در این درس گفتار، ریشه‌های این قسم فرزانگی طربناک در میراث عرفانی شمس را محل بحث و تامل قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها