مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

6 هزار میلیارد وام اشتغال زایی روستایی به طرحهای کشاورزی پرداخت شد

خالدی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری خبر داد.

6 هزار میلیارد وام اشتغال زایی روستایی به طرحهای کشاورزی پرداخت شد
کد خبر: 454850
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۷ ۱۲:۰۸:۵۱

اعتمادآنلاین| مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از کل 13 هزار و 380 میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته به طرح‌های مشمول قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری در چهار مرحله، 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای 40 هزار و 500 طرح کشاورزی پرداخت شده است.

محمد خالدی پیش بینی کرد: 95 هزار شغل با جذب این تسهیلات و راه اندازی طرح در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد شود.

وی افزود: از 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، نزدیک به 13 درصد آن به طرح‌های گلخانه‌ای، 21 درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی و 51 درصد به بخش دامپروری در مناطق روستایی و بقیه آن به سایر طرح‌های کشاورزی و عشایری پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، سهم این بخش از کل منابع 1.5 میلیارد دلاری قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را بر اساس آئین نامه اجرایی آن 45 درصد، فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات 15 درصد، صنایع و معادن کوچک و صنایع دستی هر یک 10 درصد و سرمایه در گردش واحدهای مستقل در نواحی روستایی را 10 درصد عنوان کرد.

وی، سهم 45 درصدی بخش کشاورزی از کل این تسهیلات را ناکافی خواند و اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی پیگیر افزایش این سهم تا 70 درصد است، زیرا آمارها نشان می‌دهد تقاضا برای جذب این تسهیلات برای فعالیت‌ها و طرح‌های کشاورزی در مناطق روستایی و عشایری بیشتر است.

خالدی ادامه داد: تاکنون 60 هزار میلیارد تومان طرح متقاضی برای دریافت این تسهیلات در سازمان‌های جهاد کشاورزی در کشور داشتیم که 30 هزار میلیارد تومان از این طرح‌های کشاورزی در دستگاه‌های اجرایی تأیید شده اند.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است که از محل منابع بازگشتی تسهیلات طرح‌های راه اندازی شده این بخش، سهم خود را در مرحله پنجم نیز برای اجرای طرح‌ها ی مناطق روستایی و عشایری دریافت کند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مجلس شورای اسلامی نیز درصدد اصلاح قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است، اظهار داشت: درخواست برای اصلاح این قانون از مجلس قبل آغاز شد و در مجلس یازدهم در حال پیگیری است و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با دفاعیات خود در روند اصلاحات، سهم بخش کشاورزی را از منابع تسهیلات توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری افزایش دهد.

وی افزود: با توجه به ماهیت و ظرفیت مناطق روستایی، امکان افزایش سهم بخش کشاورزی از منابع تخصیصی جدید و منابع برگشتی وجود دارد.

خالدی درباره میزان پرداخت این تسهیلات به استان‌ها گفت: بیشترین تسهیلات توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به استان‌های کرمانشاه با 10 درصد، خراسان رضوی 7.5 درصد، کرمان 5 درصد، فارس 5 درصد و سیستان و بلوچستان 4.5 درصد پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد که این تسهیلات با کارمزد 6 درصد در مناطق برخوردار و 4 درصد در مناطق مرزی و کم برخوردار تخصیص می‌یابد.

بر پایه این گزارش، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از سوی دولت در سال 96 به صورت مستقل از روند موجود تسهیلاتی در بخش‌های مختلف تصویب شد و وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی مجری اصلی اجرای آن است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها