کد خبر: 455079
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۷:۲۶
| |

فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری:

سند تحول قضایی دید خوبی نسبت به وکالت ندارد / اگر ایرادات سند تحول قضایی برطرف و درست اجرا شود، می‌تواند موثر باشد

یک وکیل دادگستری می‌گوید: واقعیتی که جهان وکیل دادگستری را بر اساس آن قبول دارد، حامی مردم بودن است. شغل وکیل در حمایت و دفاع از مردم است اما متاسفانه در سند تحول قضایی قوه قضاییه تلاش شده که این امر به نحو دیگری جلوه داده شود، که مورد قبول نیست.

سند تحول قضایی دید خوبی نسبت به وکالت ندارد / اگر ایرادات سند تحول قضایی برطرف و درست اجرا شود، می‌تواند موثر باشد
کد خبر: 455079
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۴:۳۷:۲۶

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه پیش‌تر و از همان روزهای اول که مسئولیت قوه قضاییه را به عهده گرفت، خبر از تدوین سند تحول قضایی برای بهبود شرایط این قوه داد. بر همین اساس این سند روز شنبه 6 دی ماه منتشر شد. سندی که البته با واکنش‌های متعددی روبرو بوده و هنوز برای قضاوت درست درباره آن زود است و به نظر می‌رسد که نیاز است که کارشناسان خبرگان این عرصه به صورت جز به جز مباحث آن را بررسی کنند.

فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری درباره سند تحول قضایی قوه قضاییه می‌گوید: اگر به صورت خیلی کلی بخواهم درباره سند تحول قضایی که به تازگی از طرف رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده است، صحبت کنم باید گفت که این سند شامل برنامه‌ها و راهبردهای آینده قوه قضاییه است. قانون اساسی، وظایفی را برای قوه قضاییه تعیین کرده است که این سند در واقع ادامه همان است.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر این موضوع که در این سند مشکلات و ایراداتی وجود دارد، می‌افزاید: باید این را در نظر گرفت که مسئله فقط نوشتن و تنظیم چنین سندی نیست. اجرا و نحوه اجرای این سند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

او ادامه می‌دهد: عدالت و دادرسی صحیح، رسیدگی‌های در چارچوب و مسائل مختلف دیگری که در قانون به آنها تاکید شده و این سند هم به آنها اشاره کرده از جمله این مسائل هستند. امیدواریم در اجرای این سند موفقیت حاصل شود.

غیرت همچنین با اشاره بخشی از این سند که به موضوع کانون‌های وکلای دادگستری و وضعیت وکالت پرداخته است، اشاره می‌کند و می‌گوید: به موضوعاتی در این سند اشاره شده مانند بحث کانون وکلای دادگستری، که البته قوه قضاییه در این سند هم دید خوبی نسبت به آن ندارد.

این وکیل دادگستری می‌افزاید: واقعیتی که جهان وکیل دادگستری را بر اساس آن قبول دارد، حامی مردم بودن است. شغل وکیل در حمایت و دفاع از مردم است اما متاسفانه در این سند تلاش شده که این امر به نحو دیگری جلوه داده شود، که مورد قبول نیست.

او درباره میزان قابلیت اجرایی داشتن این سند تاکید می‌کند: قابلیت اجرا دارد البته در صورتی که بخواهند آن را اجرا کنند. حرف عجیبی نزده و راهکارها هم تقریبا در آن مدنظر قرار گرفته شده است، منتها باید دید که چقدر می‌خواهند و می‌توانند آن را اجرا کنند.

غیرت در ادامه بیان می‌کند: همواره در کشور ما مسئله این بوده که قانون اجرا شود. ما هیچ زمانی در کشور مشکل کمبود قانون نداشته‌ایم اما تاکید بر این است که قانون باید اجرا شود و این است که اهمیت دارد.

این وکیل پایه یک دادگستری همچنین در پاسخ به این سوال که سند تحول قضایی چقدر می‌تواند، قوه قضاییه را به عدالت قضایی نزدیک کند، توضیح می‌دهد: در سنوات اخیر خیلی دیده می‌شود که مطالبی مطرح می‌کنند، اما زمانی که انتظار است که این مباحث به مرحله اجرا درآیند چیزی دیده نمی‌‌شود. درباره این سند هم همین است مسلما اگر به مرحله اجرا درآید، با وجود همه ایرادات می‌تواند، موثر باشد. در جهت اجرای عدالت، دادرسی صحیح و ... هر قدمی برداشته شود خیلی ارزنده است و قابل پیگیری و احترام است.

او در پاسخ به این سوال که پس این سند را در راستای بهبود وضعیت در قوه قضاییه می‌بینید، عنوان می‌کند: همان‌طور که گفتم با وجود ایرادهایی که در این سند وجود دارد اما به هر حال از نظر من اگر درست و اصولی اجرا شود و آن ایرادات هم برطرف شود، بله به بهبود وضعیت در قوه قضاییه خواهد انجامید.

این وکیل دادگستری با تاکید بر لزوم بررسی سند تحول قضایی به صورت جزیی می‌گوید: باید به این موضوع تاکید کنم که نیاز است به صورت کارشناسی و موردی همه قسمت‌های این سند بررسی و نکات آن مشخص شود تا هم ایرادات آن به مرور از بین برود و هم بتوان بهتر و شفاف‌تر درباره تاثیرگذاری آن اظهارنظر کرد.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها