کد خبر: 455111
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۹:۲۹:۰۰
| |

فرزانه ترکان:

مخالفان روحانی به قدرت برسند مذاکره می‌کنند

اگر اصولگرایان خودشان در هیات مذاکره‌کننده برجام شرکت کنند بی‌شک این رفتار را ادامه نمی‌دهند. اصولگرایان اگر خودشان وارد مذاکره شوند در آن زمان است که از مواضع خود کوتاه می‌آیند و رفتار خود را تغییر می‌دهند.

مخالفان روحانی به قدرت برسند مذاکره می‌کنند
کد خبر: 455111
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۸ ۱۹:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کمتر از 6 ماه دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مانده است و مردم با فشارهایی که در این چند سال اخیر تحمل کرده‌اند، هنوز برای شرکت در انتخابات دارای تردید هستند. دولت روحانی که در دولت دوم خود با رای بالای مردم بر سر کار آمد، فکر می‌کرد که با توافق برجام ایران را به یک کشور ابرقدرت از لحاظ اقتصادی در4 سال دوم خود می‌رساند، اما ظهور دونالد ترامپ در پاییز 1396 همه پازل روحانی را برای 4سال دوم ریاست‌جمهوری خود برهم زد و سیلی از تحریم‌ها به سمت ایران سرازیر شد. حال مردم از اصلاح‌طلبان هم ناامید شده‌اند. در این خصوص فرزانه ترکان، عضو شورای کارگزاران می‌گوید:

فکر می‌کنید اصولگرایان در صورتی که به قدرت برسند حاضرند وارد مذاکره شوند؟

اصلاح‌طلبان باید برای توسعه ایران و توجه به آنچه مورد توجه مردم است و برای تغییر فضای سیاسی جامعه تلاش کنند. اصلاح‌طلبان باید برای توسعه و پیشرفت جامعه تلاش خود را انجام دهند و با حفظ ارزش‌های موجود در کشور برای توسعه ایران تلاش کنند.

در سال‌های گذشته این مسائل اولویت اول جبهه اصولگرایان نبوده است و در حال حاضر هم ظاهرا نیست و مخصوصا اصولگرایان تندرو اولویت اول‌شان بیشتر در منافع جناحی است.

اصولگرایان اولویت اول در جامعه را پافشاری بر یکسری مسائلی می‌دانند که شاید امکان اجرای آنها وجود نداشته باشد. آنها مقابله با توافقنامه برجام یا مذاکره و عدم‌ارتباط‌های بین‌المللی را آنطور که دولت می‌خواهد جزو سیاست‌های خود در جامعه می‌دانند. اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد سفارشات و تاکیدات مقام معظم رهبری است و من اعتقاد دارم ایشان مصالح مردم را کاملا در نظر می‌گیرند و نمی‌گذارند برای منافع مردم مشکلی ایجاد شود.

البته باید بر این موضوع هم تاکید کرد که در مذاکرات برجام گفت‌وگوها بدون‌هماهنگی با مقام معظم رهبری انجام نشده است و ایشان بر تمام مراحل مذاکرات تسلط داشته‌اند. نکته جالب این است که اصولگرایان این موضوع را می‌پذیرند و حتی تایید هم می‌کنند اما وقتی به دولت آقای روحانی یا اصلاح‌طلبان حمله می‌کنند این موضوع را که مقام معظم رهبری مذاکرات را زیرنظر داشته است، دقیقا در نظر نمی‌گیرند. خروج ترامپ از برجام باعث شده مصالحه برجام از بین برود و ایران هم هیچ تقصیری در این مساله نداشته است.

بنابراین معتقدم اگر هر دولتی بر سر کار بیاید بدون اجازه مقام معظم رهبری نمی‌تواند وارد مذاکره شود و باید تدابیر ایشان را عملی کند. اما این مخالفت‌های اصولگرایان و رفتار تندی که دارند بیشتر برای اصلاح‌طلبان است.

اگر اصولگرایان خودشان در هیات مذاکره‌کننده برجام شرکت کنند بی‌شک این رفتار را ادامه نمی‌دهند. اصولگرایان اگر خودشان وارد مذاکره شوند در آن زمان است که از مواضع خود کوتاه می‌آیند و رفتار خود را تغییر می‌دهند.

به نظر شما، همه مسائل کشور ما به موضوع تحریم ربط دارد و چه کسانی از تحریم ایران خوشحال‌تر می‌شوند؟

نکته مهمی که بر آن تاکید دارم این است که نباید همه موضوعات را به برجام ربط بدهیم و به نظر من کاسبان تحریم در کشور از شرایط سخت اقتصادی بهره می‌برند. برخی وقتی در کشور شرایط سختی وجود دارد بیشتر سوءاستفاده می‌کنند. اگر برجام یا موضوع FATF درست اجرایی شود و طرف‌های ایران به تعهدات‌شان‌ عمل کنند، کشور را به مسیر مطلوبی خواهند رساند.

من اعتقاد دارم موضوع FATF توسط برخی در داخل به حاشیه کشیده شده است. بحث عدم‌تصویب این لایحه به علت عدم‌توجه نسبت به مسائل مهم کشور بوده است و اگر ما حداقل می‌توانستیم با تصویب این لایحه خودمان را در معاملات بین‌المللی دنیا نگه داریم، شرایط امروز کشور بهتر از گذشته بود. کنترل افراطی‌ها در جامعه جزو موضوعاتی است که باعث خواهد شد، وضعیت کشور به سمت رونق برود و این افراد باید بیشتر مصالح کشور را در نظر بگیرند.

اصولگرایان در صورتی که به ریاست‌جمهوری برسند، چگونه می‌توانند با دولت آمریکایی‌ای مذاکره کنند که به‌شدت از مخالفان مذاکره دولت دکتر روحانی بوده است؟

آنها به‌راحتی مذاکره خواهند کرد و با طرح مسائل و مشکلات کشور و لزوم تعاملات بین‌المللی به مذاکره خواهند پرداخت، اما وقتی دولت آقای روحانی یا اصلاح‌طلبان مذاکره ‌کنند، این دولت را خیانتکار و مخالف مواضع ملی تلقی می‌کنند. این رفتار اصولگرایان نوعی توهین به حساب می‌آید و به این موضوع دقت نمی‌کنند که مردم متوجه این مساله هستند که شما هر موضوعی را به نفع خود می‌خواهید به پایان ببرید. با این حال توجه کافی به مصلحت مردم ندارند و بیشتر به دنبال مسائل خود هستند.

برخی معتقدند رئیس دولت اصلاحات باید شخصا برای انتخابات کاندیدا شوند؛ فکر می‌کنید آیا امکان دارد با کاندیدا شدن یک اصلاح‌طلب واقعی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مردم در انتخابات شرکت کنند؟

اولین شرط اصلی که اصلاح‌طلبان بتوانند برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند تصمیماتی است که تجربه ثابت کرده در بررسی صلاحیت‌ها پدید می‌آید و این اتفاق احتمالا برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم خواهد افتاد. بحث دوم هم این است که بر فرض محال اگر بررسی صلاحیت‌ها را آسان‌تر بگیرند و کاندیداهای اصلاح‌طلبان هم‌ تاییدصلاحیت شوند اما مردم امید بالایی برای شرکت در انتخابات ندارند. مردم باید احساس کنند با شرکت در انتخابات می‌توانند در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند، وگرنه اگر یک درصد احساس کنند که شرکت در انتخابات در سال آینده تاثیری در آینده اقتصادی آنها ندارد، در انتخابات شرکت حداکثری نخواهند داشت.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها