کد خبر: 455318
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

نعمت احمدی، حقوقدان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

شائبه سیاسی‌کاری شورای نگهبان در افکار عمومی پررنگ شده است / سخنگوی شورای نگهبان اقتدار دادگستری را زیر سوال برده است

نعمت احمدی گفت‌: در انتخابات مجلس یازدهم، شورای نگهبان نزدیک به 90 نماینده را در حالی رد صلاحیت کرد که درباره هیچ‌کدام توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه نشد. در چنین شرایطی طبیعی است که شائبه سیاسی‌کاری شورای نگهبان در افکار عمومی پررنگ شود.

شائبه سیاسی‌کاری شورای نگهبان در افکار عمومی پررنگ شده است / سخنگوی شورای نگهبان اقتدار دادگستری را زیر سوال برده است
کد خبر: 455318
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۰ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- «استصواب از رأی دادن مردم به یک قاتل جلوگیری می‌کند.» این اظهارنظر عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان در حالی مطرح شده است که بخشی از جامعه شدیداً نگران‌ تداوم رد صلاحیت‌های این شورا در انتخابات 1400 است. آن هم در شرایطی که کشور با انواع و اقسام‌ موانع داخلی و بین‌المللی روبه‌روست و به همین دلیل برگزاری انتخابات با حضور اکثر مردم بیش از پیش اهمیت دارد.

نعمت احمدی، حقوقدان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: اگر غیر از آقای کدخدایی کسی دیگر می‌گفت ‌«استصواب از رأی دادن مردم به یک قاتل جلوگیری می‌کند» بر او هیچ حرجی نبود؛ اما وقتی یک حقوقدان چنین مساله‌ای را مطرح می‌کند باید گفت اتفاقی تعجب‌برانگیز رخ داده است. به هر حال آدم‌ها به‌ واسطه اصل برائت، از خطا مبرا هستند و کسانی هم که سابقه جرم و جنایت دارند از سوی محکمه قضایی شناسایی و حکم قانونی درباره‌شان جاری می‌شود. در واقع این گفته سخنگوی شورای نگهبان اقتدار دادگستری در شناسایی و محاکمه کردن متخلفان را زیر سوال برده است.

وکیل پایه‌یک دادگستری در ادامه گفت: به عنوان مثال بنده اگر به عنوان یک حقوقدان یا استاد دانشگاه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام کنم،‌ اولین کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد این است که درباره سوابق من از مراجع قضایی استعلام خواهند کرد و اگر تخلفی داشته باشم، آنجا مشخص می‌شود. پس باید تاکید کرد، به‌ هیچ وجه امکان ندارد کسی که مرتکب قتل شده بتواند در معرض رأی مردم قرار گیرد.

او تصریح کرد: در انتخابات مجلس یازدهم، شورای نگهبان نزدیک به 90 نماینده را در حالی رد صلاحیت کرد که درباره هیچ‌کدام توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه نشد. در چنین شرایطی طبیعی است که شائبه سیاسی‌کاری شورای نگهبان در افکار عمومی پررنگ شود. چنین شائبه‌هایی در افکار مردم، جامعه را نسبت به سیستم ناامید می‌کند و در نتیجه، انتخابات ایران هر بار با مشارکت کمتری برگزار خواهد شد.

این حقوقدان توضیح داد: همچنین باید به مساله «عدم احراز» صلاحیت اشاره کرد که تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست. اساساً اصل بر این است که «همه مبرا از خطا هستند، مگر اینکه دادگاه صالحه‌ای به متخلف بودن یک فرد رأی بدهد». سوال من از آقای کدخدایی این است که چطور می‌توانند درباره اشخاص ادعای عدم احراز و به این بهانه آنها را از حق مسلم‌شان که شرکت در انتخابات است‌ محروم کنند. البته آقایان در سال 92، رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام را که منصوب رهبری بود رد صلاحیت کردند در حالی که مرحوم هاشمی رفسنجانی در مجمع، رئیسِ تعدادی از کسانی بود که در شورای نگهبان به عدم صلاحیتش برای حضور در انتخابات رأی دادند!

نعمت احمدی در پایان گفت: ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که اگر شورای نگهبان بر نظر استصوابی اصرار داشته باشد،‌ انتخابات 1400 مثل انتخابات مجلس یازدهم سرد و با مشارکت بسیار پایین برگزار خواهد شد.

چکیده گفت‌وگو با نعمت احمدی

-آدم‌ها به‌ واسطه اصل برائت، از خطا مبرا هستند

-به‌ هیچ وجه امکان ندارد کسی که مرتکب قتل شده بتواند در معرض رأی مردم قرار گیرد

-عدم احراز صلاحیت تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها