کد خبر: 455655
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۰:۴۰:۱۷
| |

ترکیه در لیبی چه می کند؟

تحولات لیبی و حضور برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله ترکیه در این کشور موجب شده تا فرجام تحولات این کشور و نیز برخی بازیگران حاضر در آن به دلیل چالش های فراوان همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشته باشد.

ترکیه در لیبی چه می کند؟
کد خبر: 455655
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۱ ۱۰:۴۰:۱۷

اعتمادآنلاین| لیبی که در زمانی نه چندان دور کشوری به شمار می رفت که با بسیاری از دغدغه ها و چالش های کنونی بیگانه بود، امروزه تبدیل به کشوری شده که باید دو دولت موازی را در غرب و شرق خود تحمل کند. یکی از دولت ها تحت رهبری فائز سراج به نام دولت وفاق ملی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولتی که در شرق این کشور و از سوی یک ژنرال بازنشسته ارتش به نام خلیفه حفتر شکل گرفته است.

هر دو دولت از سوی برخی از کشورها و دولت ها مورد حمایت قرار دارند و به همین علت توانسته اند در لیبی حضور یابند و این تنها نکته ای است که بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته تا اذعان کنند، درگیری های لیبی به این زودی ها تمام شدنی نخواهد بود.

در میان بازیگران حاضر در لیبی می توان به ترکیه اشاره کرد که حضورش در لیبی و به پشتوانه حمایت از دولت وفاق ملی تحت رهبری فائز سراج میسر شده که البته این حضور خالی از انگیزه برای ترک ها نبوده است و در مقابل بسیاری از بازیگران دیگر حاضر در لیبی از جمله نیروهای وابسته به حفتر نیز هستند که از حضور ترکیه در لیبی خرسند نیستند و برای زمین گیر کردن و بیرون راندن نیروهای ترک هم انگیزه های فروانی دارند.

هر چند برای چرایی دخالت ترکیه در لیبی پاسخ های مختلفی وجود دارد و تاکنون به بسیاری از آنها نیز جواب داده شده، اما همچنان این پرسش اساسی وجود دارد که چرا ترک ها تا بدین اندازه خود را درگیر مسایل لیبی کرده اند و اساسا این کشور با توجه به شرایط و مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه است، چه نفعی می برد و چرا حاضر به این سرمایه گذاری بزرگ در لیبی شده است؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا لازم است موقعیت ترکیه که کشوری میان قاره ای است به طور مشخص مورد توجه قرار بگیرد. ترک ها از گذشته با همسایه ای در آن سوی مرزهای آبی خود رو به رو بوده اند که مشکلات فرواوانی را هر دو طرف تا الان بر دیگری بواسطه همین امر تحمیل کرده اند. این همسایه غربی در وهله اول اروپائیان و در مرحله دوم که البته مهم تر نیز به نظر می رسد، یونانی ها بوده اند. ترکیه و یونان و یا به گفته ترک ها یونانستان از گذشته دور اختلافاتی را با یکدیگر داشته اند.

یونان نیز در مقابل اقدامات ترکیه آرام نبوده و در همین راستا در اقدامی پیشگیرانه و برای جلوگیری و خنثی کردن توافق نامه ترسیم مرزهای آبی بین ترکیه و لیبی در مدیترانه یک توافق نامه ترسیم مرزهای دریایی با ایتالیا امضا کرد، این توافق نامه پس از 40 سال تلاش مستمر یونانی ها و به علت اختلاف نظرهایی که بین دو کشور وجود داشت به نتیجه رسید که برای آتن امضای این توافق نامه یک پیروزی به شمار می رود.

بنابراین حضور ترک ها در لیبی آن طور هم که به نظر می رسد برای آنکارا کم هزینه نبوده و نخواهد بود، چرا که علاوه بر حوزه نظامی که ترکیه باید خود را بیشتر از گذشته آماده مقابله با سلاح های روسی مانند اس 300 و غیره کند ) که در حال حاضر در اختیار نیروهای خفتر قرار دارند) و نیز همچنان خود را باید آماده درگیری در حوزه سیاسی و اقتصادی بیشتر با کشورهایی مانند یونان، ایتالیا، فرانسه و حتی روسیه و چین نیز بنماید که این موارد اخیر از مهمترین چالش های فراروی ترک ها در لیبی به شمار می روند.

ضمن آنکه ترکیه همواره از سوی نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر نیز مورد تهدید قرار دارد، چرا که حفتر اولا مورد حمایت روسیه و برخی کشورهای ثروتمند عربی قرار دارد که زیاد هم از ترکیه دل خوشی ندارند و در ثانی آنکارا نمی تواند پای متحدان ناتو به واسطه مخالفت عمده کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و یونان را نیز به لیبی باز کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها