کد خبر: 455798
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۰۹:۱۸:۳۳
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل:

بایدن قطعا سیاست یکجانبه‌گرایی را دنبال نخواهد کرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به طور قطع دولت بایدن، این سیاست یکجانبه‌گرایی را که موجب انزوای آمریکا در جهان شده، ادامه نخواهد داد و این موضوع فقط شامل مسائل مربوط به برجام و ایران نمی‌شود و موضوعات مختلف جهانی را شامل می‌شود.

بایدن قطعا سیاست یکجانبه‌گرایی را دنبال نخواهد کرد
کد خبر: 455798
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۰۹:۱۸:۳۳

اعتمادآنلاین| یک کارشناس مسائل بین‌الملل شکست دولت آمریکا برای تصویب بودجه علیه برجام در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد را شکست دیگری برای یکجانبه‌گرایی دونالد ترامپ در آخرین روزهای ریاست جمهوری عنوان کرد.

«حسن بهشتی‌پور» روز جمعه خاطرنشان کرد: شکست دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده برای اضافه کردن متممی به یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد برای تعیین بودجه جهت اجرای مکانیسم ماشه در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد ترامپ در روزهای آخر هم یکجانبه‌گرایی را رها نکرده و تصورش این است که می‌تواند هژمونی سیاسی خود را بر سایر اعضای مجمع عمومی سازمان ملل تحمیل کند.

وی به مخالفت 110 کشور عضو سازمان ملل متحد با پیشنهاد ضدبرجامی آمریکا اشاره کرد و افزود: وقتی تنها 10 کشور از میان 193 کشور عضو سامان ملل متحد از پیشنهاد واشنگتن علیه ایران حمایت می‌کنند، معنای آن این است که این کشور در بدترین شرایط انزوا در تاریخ خود قرار دارد و کاملا منزوی شده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای، دلیل انزوای ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ را بی‌اعتنایی وی به قوانین و پیمان‌های بین‌المللی ارزیابی کرد و گفت: دولت ترامپ در چهار سال اخیر همه چیز را زیر پا گذاشت و با اینکه کمتر از یک ماه دیگر سکاندار کاخ سفید است و کل دنیا سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه این دولت را در این چهار سال رد کرده است اما همچنان بر این سیاست اصرار می‌ورزد.

بایدن قطعا سیاست یکجانبه‌گرایی را دنبال نخواهد کرد

بهشتی‌پور با بیان اینکه تا اول بهمن یعنی چند هفته دیگر دولت ترامپ مجبور است قدرت را به دولت بعدی یعنی دولت دموکرات جو بایدن واگذار کند، تصریح کرد: به طور قطع دولت بایدن، این سیاست یکجانبه گرایی را که موجب انزوای آمریکا در جهان شده، ادامه نخواهد داد و این موضوع فقط شامل مسائل مربوط به برجام و ایران نمی شود و موضوعات مختلف جهانی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران در آخرین روزهای حکومت لکه ننگ و نمره منفی دیگری در کارنامه سیاه ترامپ است، گفت: 110 رای مخالف و 32 رای ممتنع به درخواست ضدایرانی آمریکا نشان داد که دنیا در مقابل یکجانبه گرایی ایستاده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: کشورهای مختلف هرچند از نظر اقتصادی به دلیل منافعشان مجبور شدند در مقابل درخواست آمریکا برای نداشتن مبادلات اقتصادی با ایران کوتاه بیایند اما اکنون از نظر پرستیژ سیاسی نشان دادند که زیر بار این نوع باج‌خواهی‌ها نمی‌روند.

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه اصولا آمریکای ترامپ برای اجرای نقشه‌های خود تنهاست، گفت: ایالات متحده زمانی که در تابستان امسال موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه در شورای امنیت و تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران را مطرح کرد تصور نمی‌کرد از 15 عضو، تنها 2 عضو به وی رای دهند و فکر می‌کنم که اگر عقلانیت به خرج می‌دادند و از شکست قبلی خود عبرت گرفته بودند شرایط را برای تجربه یک شکست دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد فراهم نمی‌کردند.

وی درباره مخالفت قاطع آلمان، روسیه و چین با قطعنامه‌های ضدبرجامی دولت ترامپ نیز گفت: رای ندادن این کشورها به پیشنهادات ضدایرانی آمریکا با هدف مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا صورت می‌گیرد و آنها می‌خواهند به ترامپ بگویند دنیای امروز دنیای یکجانبه‌گرایی نیست و ایالات متحده نمی‌تواند بدون توجه به خواست کشورهای آن سوی آتلانتیک تصمیم بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی، خروج ترامپ از معاهدات مختلف آمریکا با کشورهای اروپایی را یادآور شد و گفت: اروپایی‌ها می‌خواهند به آمریکا بگویند زیربار زور نمی‌روند زیرا ترامپ عملا به دنیا در موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران زور می‌گوید.

ترامپ به دنبال ارعاب ایران است

بهشتی پور درباره تحرکات نظامی آمریکا در نزدیک مرزهای ایران در سالگرد شهادت سردار سلیمانی نیز گفت: همانطور که آقای ظریف در توئیتی این سناریو را افشا کرد، هدف این کار ترساندن ایران و بازداشتن ایران از انتقام است و از زمان شهادت سردار تاکنون در هراس انتقام خون این شهید هستند.

وی، انتقال بمب افکن‌های B52 و ناوگروه‌های آمریکا به منطقه را اقدامی در چارچوب سیاست ارعاب و قدرت نمایی ارزیابی کرد و افزود: همانطور که آقای ظریف در توئیت خود اشاره کردند این احتمال وجود دارد که کشورهای ماجراجو مثل اسرائیل یا عربستان اقدامی در روزهای آخر حکومت ترامپ علیه منافع آمریکا در منطقه انجام دهند و ایران را در این ارتباط متهم کنند و با این کار زمینه را برای ماجراجویی علیه ایران فراهم کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: روی این سناریو باید حساب باز کرد و خردمندی این است که پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و متناسب با این پیش بینی‌ها، ظرفیت‌ها و آمادگی‌های خودمان را بالا ببریم و به طرف مقابل تاکید کنیم که آماده پاسخ‌گویی به هرگونه ماجراجویی هستیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عصر روز پنج شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، ترامپ و همپالگی‌هایش میلیاردها دلار برای ارسال بمب افکن‌های B52 و ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند.»

وی اضافه کرد: «اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست، اما "آشکارا و مستقیم" از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.»

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها