میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا:

رای‌گیری ششم ژانویه «رای وجدان» است

رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا در یک مکالمه تلفنی گروهی با جمهوری‌خواهان سنا گفت رای ششم ژانویه (17 دی) وی در تایید پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات 2020 آمریکا مهمترین رای‌‌ای خواهد بود که وی تاکنون داده است.

رای‌گیری ششم ژانویه «رای وجدان» است
کد خبر: 455839
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۱:۳۲:۳۳

اعتمادآنلاین| رهبر جمهوری‌خواهان سنا در تماسی فوق‌العاده با سناتورهای این حزب درباره تصمیم یکی از سناتورها برای اعتراض به تایید پیروزی بایدن در رای‌گیری روز ششم ژانویه در کنگره صحبت کرده و این رای را مهمترین رای دوران کاری خود خوانده است.

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا در یک مکالمه تلفنی گروهی با جمهوری‌خواهان سنا گفت رای ششم ژانویه (17 دی) وی در تایید پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات 2020 آمریکا مهمترین رای‌‌ای خواهد بود که وی تاکنون داده است.

بنابر گزارش وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از منابع مطلع، این تماس فوق‌العاده بعد از آن برقرار شده که «جاش هالِی»، سناتور جمهوریخواه ایالت میسوری روز چهار‌شنبه در مخالفت با خواسته مک‌کانل در بیانیه‌ای گفت در جلسه 6 ژانویه که قرار است آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تایید شوند، به نتایج آرای الکترال جو بایدن در پنسیلوانیا و شاید در ایالت‌های دیگر اعتراض خواهد کرد.

بنابر این گزارش، صحبت‌های رهبر جمهوری‌خواهان سنا در این جلسه احتمالاً عصبانیت «دونالد ترامپ» از وی را به دلیل جسارتش در تایید شکست ترامپ افزایش خواهد داد.

به گفته این منابع، مک‌کانل به سناتورها در این تماس گفت رای‌گیری ششم ژانویه «رای وجدان» است.

یک منبع با نقل مستقیم سخنان مک‌کانل گفت: «من در حال به پایان رساندن سال سی و ششم حضور خود در سنا هستم و آرای بزرگ بسیاری داده‌ام از جمله درباره جنگ و استیضاح و از دید من، فقط از نظر من، این مهمترین رای من تاکنون خواهد بود.»

بنابر این گزارش، بسیاری از سناتورهای جمهوری‌خواه از هالی به دلیل مجبور کردن آن‌ها به تن دادن به آنچه ترامپ به عنوان آزمون وفاداری در ششم ژانویه تدارک دیده، عصبانی هستند.

همچنین مک‌کانل در این تماس خواستار توضیح هالی درباره این شده که قصد انجام چه کاری را در روز رای‌گیری کنگره دارد. سناتور «پت تومی» از پنسیلوانیا هم در این تماس از صحت انتخابات در ایالت خود دفاع کرده است. به گفته خبرنگار نشریه پالیتیکو، هالی در این گفت‌وگوها حضور نداشته است.

بنابر این گزارش، این سناتور قصد ندارد از تصمیمش برای اعتراض به تایید پیروزی جو بایدن عقب بکشد، طرحی که گفته می‌شود شکست خواهد خورد. سناتور جمهوری‌خواه میسوری در حال جمع‌آوری کمک مالی به دلیل دنبال کردن این طرح است و در ایمیلی به همکارانش درباره دلایلی این تصمیم خود توضیح داده است.

او در این خصوص نوشت: اگر با مردم در کشور صحبت کنید متوجه عصبانیت و ناامیدی بسیاری از آن‌ها (از نتیجه انتخابات) خواهید شد و عدم اقدام کنگره آن‌ها را ناامید کرده است.

پیشتر رهبر حزب جمهوری‌خواه ضمن اذعان به پیروزی بایدن گفته بود که کالج‌های انتخاباتی حرف خود را زدند.

مک‌کانل گفت: «کالج‌های انتخاباتی حرف خود را زدند. بنابراین امروز من می‌خواهم که به جو بایدن،‌ رئیس جمهور منتخب تبریک بگویم. رئیس جمهور منتخب برای سنا غریبه نیست. وی سال‌ها خود را وقت خدمات عمومی کرده است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش در توییتی خطاب به مک‌کانل نوشت: میچ 75 میلیون رای، رکوردی برای رئیس‌جمهور در قدرت (با اختلاف زیاد). خیلی زود است برای تسلیم شدن. حزب جمهوری‌خواه باید یاد بگیرد بجنگد. مردم عصبانی هستند!

تصمیم این سناتور جمهوری‌خواه در حالی است که «بن ساسی» نماینده جمهوری‌خواه ایالت «نبراسکا» که در برخی سیاست‌ها منتقد رئیس‌جمهور آمریکا بوده هم از هم‌حزبی‌هایش خواسته از به چالش کشیدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در جلسه 6 ژانویه خودداری کنند.

به نوشته پایگاه خبری «UPI»، ساسی در پیامی در فیس‌بوک از جمهوری‌خواهان خواسته با طرح هالی همراه نشوند.

او با اشاره به اینکه شکایت‌های انتخاباتی ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و دیگر ایالت‌های کلیدی رد شده‌اند نوشت: «رئیس‌جمهور و متحدانش دارند با آتش بازی می‌کنند.»

او در ادامه نوشت: «اگر ادعاهای بزرگ مطرح می‌کنید بهتر است ادله داشته باشند. اما این رئیس‌جمهور ادله ندارد، آن دسته از اعضای آتش‌افروز کنگره که با شمارش آرای الکترال کالج مخالفت کنند هم همین‌طورند.»

پیشتر تیم جو بایدن روز گذشته در بیانیه‌ای گفت روند تأیید ریاست‌جمهوری جو بایدن در جلسه کنگره در تاریخ 6 ژانویه باید صرفاً اقدامی تشریفاتی باشد.

«جن ساکی»، سخنگوی آتی کاخ سفید درباره این جلسه گفت: «این جلسه، صرفاً جلسه‌ای تشریفاتی است و کسانی که دارند آن را پوشش می‌دهند هم باید همین رفتار را با آن داشته باشند. صرفنظر از اقدامات مضحکی که عده‌ای برای روز 6 ژانویه در سر دارند، رئیس‌جمهور منتخب 20 ژانویه سوگند یاد خواهد کرد.»

اعضای مجمع گزینندگان چند هفته پیش با شرکت در جلسه‌ای در ایالت‌های مختلف، براساس نتیجه انتخاباتی که سوم نوامبر برگزار شد پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با 306 رأی الکترال را تأیید کردند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها