در سمینار بررسی لایحه بودجه و تأثیرات آن بر بازار سرمایه مطرح شد

تاثیر جدی کسری بودجه دولت بر بازار سهام

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: بهتر است کل بدهی های دولت به اوراق تبدیل شده و همه بدهی ها با انواع اوراق تصفیه شود.

تاثیر جدی کسری بودجه دولت بر بازار سهام
کد خبر: 455848
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۲:۰۷:۵۷

اعتمادآنلاین| علیرضا توکلی کاشی در سمینار تخصصی بررسی لایحه بودجه و تأثیرات آن بر بازار سرمایه کشور اظهار داشت: با تاکید بر اینکه نوسان درآمدهای نفتی سبب بروز نوسانات شدید در بودجه می‌شوند، گفت: تأمین مالی، نقش تعادل بخشی به بودجه را دارد. در یک دهه اخیر، بدهی‌های دولت با سرعت 29 درصد در سال در حال افزایش بوده است که تداوم این رشد برای اقتصاد خطرناک خواهد بود. لذا برای مجموع بدهی‌های دولت باید سقف تعیین کرد.

معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران پیشنهاد کرد: کل بدهی‌های دولت به اوراق تبدیل شده و همه بدهی‌ها با انواع اوراق تصفیه شود.

توکلی با بیان اینکه انتشار اوراق بدهی به معنای اعلام بدهی دولت با صدای بلند است، افزود: در تمام دنیا نیز منظور از بدهی دولت، فقط اوراق بدهی دولتی است.

وی از نوسانات بودجه، تعدد دستگاه‌های مصرف کننده بودجه و عدم پیش بینی راه حل یا مکانیزمی برای حوادث غیرمترقبه از قبیل کرونا، تحریم، سیل، جنگ و سقوط هواپیما به عنوان مشکلات اساسی بودجه در ایران یاد کرد و گفت: نوسان قیمت نفت، نوسان حجم فروش نفت و رکود اقتصادی نیز از دیگر مشکلات در این بخش بوده است.

مشکل بودجه، نوسان درآمد است

توکلی با اشاره به تأثیر مستقیم نوسانات درآمد نفتی بر کل بودجه، گفت: امروز، مشکل بودجه کشور نه درآمدهای نفتی بلکه نوسان درآمد است. پیشنهاد این است که دولت برای حذف نوسانات درآمد نفتی بر بودجه، به جای سهم ثابت، مبلغ ثابت از درآمدهای نفتی را برداشت کند.

توکلی همچنین بهترین روش برای پوشش آثار اقتصادی ناشی از نوسانات بودجه را استفاده از اوراق و بازار بدهی دانست.

وی کنترل هزینه‌های دولت و محدود کردن جدی بخش مصارف بودجه و تغییر رابطه بودجه و نفت با جایگزینی مبلغ ثابت ریالی به جای سهم ثابت دولت از درآمدهای نفتی را از جمله راهکارهای اصلاح بودجه 1400 برشمرد.

به گفته توکلی همچنین استفاده گسترده از اوراق مالی اسلامی برای تأمین کسری بودجه و تعیین یک سقف کلی برای مجموع بدهی‌های دولت شامل اوراق موجود در بازار بدهی، بدهی به بانک‌ها، نهادهای عمومی و پیمانکاران نیز در اصلاح بودجه مؤثر خواهد بود.

تأثیر جدی کسری بودجه دولت‌ها بر بازار سرمایه

همچنین سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: به‌طور مشخص بودجه سال‌های آخر دولت‌ها با چالش روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه کسری بودجه دولت‌ها بر بازار به شدت تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: قطعاً بدون بررسی بودجه نمی‌توان بازار را به طور دقیق ارزیابی کرد.

اسلامی بیدگلی گفت: در این نشست تأثیرات بودجه بر بازار برای ما اهمیت دارد و البته این بودجه امکان تغییر دارد. لذا در این نشست ما به دنبال این هستیم تا دوستان ما در مجلس شورای اسلامی نظرات فعالان بازار و ما را بشنوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها