کد خبر: 455860
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۲:۳۶:۱۲
| |

پرتغال ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت

پرتغال پس از آلمان، از روز جمعه به مدت شش ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را با محوریت پاسخ به بحران سلامت، برعهده می‌گیرد در حالی که رویکرد این کشور تعدد شراکت و همکاری‌ها، در بحبوحه رقابت فزاینده چین و آمریکاست.

پرتغال ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت
کد خبر: 455860
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۲:۳۶:۱۲

اعتمادآنلاین| ریاست 6 ماهه پرتغال بر اتحادیه اروپا با محوریت بحران سلامت از امروز جمعه آغاز شد.

پرتغال پس از آلمان، از روز جمعه به مدت شش ماه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را با محوریت پاسخ به بحران سلامت، برعهده می‌گیرد در حالی که رویکرد این کشور تعدد شراکت و همکاری‌ها، در بحبوحه رقابت فزاینده چین و آمریکاست.

ریاست آلمان با تصویب طرح احیای اقتصادی برای دوران پساکووید، پس از حل مشکل توافقات پسا برگزیت و با موفقیت در پرونده‌هایی که می‌تواند برای برنامه‌های لیسبون در راس اتحادیه اروپا مشکل‌ساز شود، به پایان رسید.

آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال، پیش بینی کرد: برای مرحله بعد (ریاست پرتغال پس از آلمان) مطالبات زیادی وجود ندارد.

او در یادداشتی که در روزنامه اکسپرسو منتشر شد، خاطرنشان کرد: «اکنون زمان اقدام و فعال کردن ابزار‌هایی که به آن مجهز هستیم، فرارسیده است: طرح واکسیناسیون در سطح اروپا و طرح‌های احیای اقتصادی.»

27 کشور عضو اتحادیه اروپا در هر موج اپیدمی کرونا -که به رغم پیشرفت‌های حاصله از زمان شیوع ویروس آغاز می‌شود- به طور متفرق عمل می‌کنند. لیسبون در زمینه تمهیدات مرتبط با سلامت باید هماهنگ با کمیسیون اروپا به ریاست اورزولا فن در لاین از آلمان، به ایجاد هماهنگی بین کشور‌های عضو مبادرت کند.

طرح گسترده 750 میلیارد یورویی در آخرین اجلاس سران کشور‌های اروپایی به ریاست آلمان از سوی لهستان و مجارستان وتو شد و ریاست جدید اتحادیه اروپا می‌بایست برای اجرایی شدن این تمهیدات تلاش کند. بودجه طرح یاد شده از طریق قرض مشترک (اعضا) تامین شده است.

اولین اولویت شش ماهه ریاست پرتغال، قبل از هر چیز با تصویب طرح‌های احیای اقتصادی که از نظر لیسبون باید به نفع از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تمام شود، خواهد بود و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی زمینه‌ساز تحول در مسائل آب و هوایی و دیجیتال قلمداد می‌شود.

این منبع با اشاره به اجلاس سران اروپایی در ماه مه با محوریت مسایل اجتماعی نوشت:پرتغال با هدف تضمین تحقق این دو تحول، اجلاس سران اروپایی با محوریت مسایل اجتماعی را برگزار می‌کند. این اجلاس برای هفتم و هشتم ماه مه در پورتو شهر بزرگی در شمال پرتغال برنامه ریزی شده است.

اگر اوضاع سلامت اجازه بدهد، این گردهمایی حضوری برگزار شده و به تعهد کشور‌های عضو به توسعه حقوق اجتماعی اروپایی‌ها منتهی می‌شود.

این رویداد مهم در دوران ریاست پرتغال با اجلاس سران اتحادیه اروپا-هند که قرار است در پورتو برگزار شود، همراه خواهد بود. اجلاس اخیر، سومین اولویت پرتغال است و با هدف تقویت استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

از نظر لیسبون، گردهمایی سران کشور‌های اروپایی و ناندرا مودی، نخست وزیر هند، بیانگر عزم 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به تعدد شراکت و همکاری‌ها، در بحبوحه رقابت فزاینده چین و آمریکاست.

ریاست پرتغال بر اتحادیه اروپا می‌تواند از به قدرت رسیدن جو بایدنِ دموکرات در آمریکا بهره‌مند شود، چرا که وی کمتر از دونالد ترامپ مخالف اروپاست. از طرف دیگر لیسبون در جریان ریاست خود بر اتحادیه اروپا می‌تواند از اجرای توافق تجارت آزاد منعقد شده بین این اتحادیه و انگلیس، برای تنظیم روابط تجاری پس از برگزیت استفاده کند.

پیمان اکثریت که از سوی کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر ارائه شده نیز یکی از مسایل دردسرسازی است که پرتغال باید برای پیشبرد آن تلاش کند. این طرح اروپایی‌ها را دچار اختلاف نظر کرده است. طرح یاد شده، ایتالیا، یونان، اسپانیا و قبرس را مقابل لهستان و مجارستان که مخالف پذیرش مهاجران هستند، قرار داده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها