رسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه مطرح کرد:

غیبت افغانستان در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران

مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه در توییتی به غایب بودن افغانستان در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد.

غیبت افغانستان در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران
کد خبر: 455906
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۲ ۱۴:۴۵:۱۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه در توییتی به غایب بودن افغانستان در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد.

سید رسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه روز جمعه در توییتی نوشت: افغانستان کجا بودی؟ هیچ کشوری در دنیا صریحا از بقای جمهوری افغانستان همانند ایران حمایت نمی‌کند اما افغاستان زمانی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران رای‌گیری می‌شد، غایب بود. 110 کشور به نفع ایران، 15 کشور علیه ایران و 32 کشور رای ممتنع دادند. افغانستان غایب بود.

در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل که چهارشنبه شب به وقت نیویورک برگزار شد، معاون نمایندگی دائم آمریکا دو پیشنهاد را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه این سازمان در سال مالی 2021 مطرح کرد.

اولین پیشنهاد آمریکا درباره اختصاص بودجه برای ایجاد یک کمیته و یک گروه کارشناسی برای تحریم ایران بود. کمیته و گروه کارشناسی مورد نظر آمریکا همان‌هایی است که قبل از انعقاد برجام و تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت وجود داشتند و الان دیگر وجود خارجی ندارند.

با این حال، معاون نمایندگی دائم آمریکا گفت که این کشور سازوکار ماشه در قالب قطعنامه 2231 را فعال کرده و قطعنامه‌های قبلی بازگشته اند و کمیته و گروه کارشناسی تحریم که قبلاً وجود داشتند، باید مجدداً احیا شوند و این مستلزم اختصاص بودجه است. پیشنهاد دیگر آمریکا نیز کاستن از بودجه اجرای قطعنامه 2231 بود.

بعد از ارائه پیشنهاد آمریکا، سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و نمایندگان روسیه، آلمان، چین، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و سوریه سخنرانی کردند و ضمن اعلام مخالفت صریح با پیشنهاد آمریکا، از اعضای سازمان خواستند به پیشنهادات آمریکا رأی مخالف بدهند.

نماینده آلمان نیز طی سخنانی به نمایندگی از اعضای اتحادیه اروپایی گفت که اقدام آمریکا در تعارض با قطعنامه 2231 شورای امنیت است و اعضای اتحادیه اروپایی به آن رأی منفی خواهند داد و از سایر کشورها نیز می‌خواهند به پیشنهادات آمریکا رأی منفی بدهند.

نمایندگان روسیه و چین نیز ضمن تشریح اقدامات غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و نیز تلاش‌های ناموفق آن در مقابله با این توافق طی ماه‌های اخیر، پیشنهادات جدید آمریکا را فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانسته و ضمن مخالفت با آنها، خواستار مخالفت سایر کشورها شدند.

در ادامه، در مورد پیشنهادات آمریکا رأی گیری شد که با مخالفت 110 کشور، رد شدند و تنها 10 کشور از پیشنهادات آمریکا حمایت کردند و 32 کشور نیز به آنها رأی ممتنع دادند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها