عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

صادرات مواد خام نباید معاف مالیات شود/ کالایی تولیدی با ارزش افزوده‌ باید مالیات پرداخت کند

محمدحسین دیده‌ور، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: از طریق بورس نیز می‌توان تعیین کرد که چه صادرکننده‌ای سوبسید می‌گیرد و کدام نمی‌گیرد. اگر کسی سهمیه‌ای از دولت می‌گیرد باید مالیات آن را پرداخت کند، وقتی کالایی تولید می‌شود و ارزش افزوده‌ای به آن اضافه می‌شود باید مالیات آن پرداخت شود.

صادرات مواد خام نباید معاف مالیات شود/ کالایی تولیدی با ارزش افزوده‌ باید مالیات پرداخت کند
کد خبر: 456020
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۳ ۰۹:۲۶:۳۹

اعتمادآنلاین| محمدحسین دیده‌ور در مورد پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس در مودر اخذ مالیات از صادرات اظهار داشت: متاسفانه برای صادرات مواد خام معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. اصلا قابل قبول نیست که روی صادرات مواد خام دولت سوبسید دهند چراکه همان مواد خام را می‌توان به کالاهای دیگر با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرد و هیچ دلیلی وجود ندارد که به اینها معافیت مالیاتی داده شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از عدم پرداخت مالیات از طرف بنگاه‌های بزرگی که از سوبسید‌های دولتی استفاده می‌کنند بیان کرد: شاید به طور دقیق معلوم نباشد بنگاه‌های بزرگی که از منابع طبیعی استفاده می‌کنند از چه رانتی بهره می‌برند ولی به طور کلی اینها از همه امکانات تقریبا رایگان استفاده می‌کنند. قیمت گاز، آب و انرژی که استفاده می‌کنند مقداری نیست که پرداخت می‌کنند. این واحدهای بزرگ همان پولی را برای انرژی دریافتی به دولت پرداخت می‌کنند که یک واحد کوچک استفاده می‌کند. بنابراین معافیت مالی اینها هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: از صادرکنندگان یعنی بازرگانانی که از سوبسید استفاده نمی‌کنند نباید مالیات گرفته شود بلکه بیشتر باید از بنگاه‌های مذکور مالیات گرفته شود. صادرکنندگان با هزاران مشکل و با تعرفه‌های بالا، کالای خود را به بازار هدف می‌رسانند. کسانی که از خدمات ارزان‌ قیمت استفاده می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند که نمی‌کنند. الان به شدت بازار صادرات افت کرده، صادرکننده باید ارز را به قیمت آزاد بخرد و به ارز نیمایی ثبت کند.

وی همچنین افزود: بنابراین از طریق بورس نیز می‌توان تعیین کرد که چه صادرکننده‌ای سوبسید می‌گیرد و کدام نمی‌گیرد. اگر کسی سهمیه‌ای از دولت می‌گیرد باید مالیات آن را پرداخت کند، وقتی کالایی تولید می‌شود و ارزش افزوده‌ای به آن اضافه می‌شود باید مالیات آن پرداخت شود. در مجموع چه صادرکنندگان و چه تولیدکنندگانی که از سوبسید دولت استفاده می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها