کد خبر: 456048
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به انتقال مفاهیم آموزشی کمک کند؟

هوش مصنوعی می‌تواند به معلمان کمک کند تا کارهایی چون ارزشیابی و پاسخ به سوالات معمول دانش‌آموزان با استفاده از روبات صورت گیرد. همچنین در نقاطی که معلم نمی‌تواند ورود کند می‌توان از هوش مصنوعی بهره گرفت؛ اما چه مشکلاتی پیش روی استفاده از این فناوری است؟

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به انتقال مفاهیم آموزشی کمک کند؟
کد خبر: 456048
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- جیل واتسون (Jill Watson)، مسئول فرستادن پیام به دانش‌آموزان برای انجام تکالیف و استاد هوش مصنوعی در موسسه فناوری جورجیا، ثابت کرد دستیاران آموزشی جدید که با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده‌اند عجیب نیستند. پاسخ‌های او به شاگردان مختصر و مفید بود و دانش‌آموزان تا پایان ترم متوجه نشدند که جیل زن نیست، چه برسد به آنکه دریابند او اصلاً انسان نبوده است. جیل یک روبات بود که به هشت مدرس دیگر کمک می‌کرد تا حجم کار آنها سبک‌تر شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «Digital Trends»، گوئل (Goel) می‌گوید، ما فکر کردیم اگر دستیاران آموزشی هوشمند به طور خودکار به پرسش‌های معمول دانش‌آموزان پاسخ دهند، مدرسان می‌توانند وقت بیشتری روی پرسش‌های دیگر آنها که جواب‌های طولانی‌تری دارد بگذارند و پس از آن بود که انگیزه ساخت هوش مصنوعی انسان‌نما برای ما به وجود آمد به طوری که دانش‌آموزان به سادگی فرق بین انسان و هوش مصنوعی را متوجه نشوند. مدرسان اکنون بیشتر علاقه‌مند شده‌اند تا این دستیارهای هوشمند که باعث افزایش فعالیت و بهبود یادگیری و عملکرد دانش‌آموزان می‌شود ساخته شوند.

آموزش

هوش مصنوعی خیلی زود وارد همه عرصه‌های زندگی انسان می‌شود و ما نیز مثل دانش‌آموزان کلاس گوئل متوجه نخواهیم شد که درگیر این فناوری هستیم؛ اما تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش در سال‌های آینده مشخص خواهد شد زیرا از این سیستم می‌توان در همه کلاس‌ها استفاده کرد.

هوش مصنوعی نیز مثل رایانه و اینترنت ظاهر و عملکرد آموزش را تغییر خواهد داد. بسیاری از دانش‌‌آموزان به جای معلم با روبات آموزش می‌بینند. سیستم‌های هوشمند به افراد مشاوره می‌دهند و تکالیف را بررسی و ارزش‌گذاری می‌کنند. در همین زمان دوره‌های مختلف تغییرات اساسی خواهند کرد و معلمان دانش‌آموزان را برای حضور در بازار کاری که در آن میلیون‌ها شغل توسط روبات‌ها پر شده آماده خواهند کرد.

ربات

ممکن است آموزش به کمک هوش مصنوعی دور از ذهن به نظر برسد، اما این موضوع در حال حاضر محل بحث دانشگاهیان و صاحبان مشاغل است. ابزار‌های آموزشی که به کمک هوش مصنوعی ساخته شده‌اند در چند سال گذشته بازار را گرفته‌اند، بسیاری از این وسایل از طریق پلت‌فرم‌هایی مثل کیک‌استارتر (Kickstarter) و ایندیگوگو (indiegogo) سرمایه‌گذاری شده‌اند.

وجود این دستیاران هوشمند به معلمان کمک خواهد کرد که از ارزشیابی دانش‌آموزان رها شوند و بیشتر بر جنبه‌های اجتماعی تمرکز کنند. ساخت ابزارهایی که به طور خودکار به دانش‌آموزان نمره دهند بسیار مفید خواهد بود و موجب شادی معلمان می‌شود، زیرا با این کار قادرند بیشتر به جنبه‌های فردی آموزش بپردازند.

نکته مهم این است که قرار نیست این سیستم‌ها جانشین انسان‌ها شوند؛ این دستیارهای هوشمند تنها به سوالات کاربردی درباره دوره‌های تحصیلی و رشته‌های موجود در دانشگاه جواب می‌دهند و قادر نیستند به تمام پرسش‌ها پاسخ دهند. می‌توان از این دستیارها برای کمک به مشاوره تحصیلی استفاده کرد. همچنین در مکان‌هایی که تعداد معلم‌ها کم است نیز می‌توان از هوش مصنوعی کمک گرفت تا بدون دخالت معلم به دانش‌آموزان درس دهند.

با وجود این، پیش از پرورش یک نسل با هوش مصنوعی باید از روانشناسان خواست تا پیامدهای آموزش کودکان از طریق هوش مصنوعی را بسنجند. آیا دانش‌آموزان به این تکنولوژی وابسته خواهند شد؟ اگر این سیستم خراب یا دچار نقص شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چنین پرسش‌های هنوز وجود دارد که ما باید برای روشن شدن اذهان نسل بعد خود برای آنها پاسخ مناسبی بیابیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها