علت استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور به خاطر راحت‌طلبی است؟

بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استنباط این است که استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، جنبه "راحت‌طلبی" دارد زیرا سوختی ارزان و قابل دسترس برای نیروگاه‌ها است!

علت استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور به خاطر راحت‌طلبی است؟
کد خبر: 456196
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۴ ۰۷:۳۷:۲۲

اعتمادآنلاین| عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود که "به دلیل تحریم‌‌ها، برخی نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به دلیل پُر بودن انبارها، چاره‌ای برای استفاده از سوخت مازوت ندارند."

امروز نیز مسعود تجریشی؛ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیماعلام کرد که "طبق آخرین بررسی‌هایی که در ابتدای هفته گذشته از صنایع بزرگ اطراف تهران انجام داده‌ایم، مطلع شدیم که تعدادی از نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند".

حالا، بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اظهارات کلانتری درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌ها اظهار کرد: آقای کلانتری نظر وزارت نفت را مطرح و نقل کرده است، حرفِ خودش نبوده، این طور برداشت شده که ما در محیط زیست رضایت دادیم که به علت مشکل تحریم‌ها این کارخانه‌ها بتوانند مازوت بسوزانند، اصلا چنین چیزی نبوده، ما هم بر سرِ این موضوع با وزارت نفت و کارخانه‌های بزرگ کشمکش‌هایی داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در این مدت پیرامون مصرف مازوت در نیروگاه‌ها به بهانه تحریم‌ها، با دادستانی، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی جلساتی داشته‌ایم بنابراین ما در محیط زیست به هیچ‌وجه درباره مصرف مازوت در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها کوتاه نخواهیم آمد و جلوی آن را خواهیم گرفت.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: توجیه وزارت نفت مبنی بر اینکه به واسطه تحریم‌ها نمی‌توانند مازوت را انبار کنند و به ناچار باید در کارخانه‌ها سوزانده شود، درست نیست و ما آن را رد می‌کنیم، از طرفی این توجیه موجه و علمی نیست؛ در جلساتی نیز که با آنها داشته‌ایم، خودشان عنوان می‌کنند که مشکلی برای صادرات مازوت ندارند و هر چقدر مازوت تولید شود، توانایی صادرات دارند.

اشجعی ادامه داد: از طرف دیگر مشتری خارجی برای مازوت ایرانی زیاد است، به طوری که چینی‌ها در مقطعی حاضر به توافق با ایران برای خرید مازوت در ازای فروش اتوبوس‌های نو، جهت تجهیز و به روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی ما بودند.

وی با تأکید بر اینکه امکانات برای صادرات مازوت فراهم است و این سوخت، در شرایطی مصرف داخلی نیز می‌تواند داشته باشد، گفت: اقداماتی نیز صورت گرفته که مازوت به مواد دیگری تبدیل شود تا آلایندگی کمتری داشته و قابل استفاده نیز باشد.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استنباط این است که استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، جنبه "راحت‌طلبی" دارد زیرا سوختی ارزان و قابل دسترس برای نیروگاه‌ها است!

اشجعی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی و ممنوعیت تردد در شب و تأثیر آن بر کاهش وضعیت آلودگی هوای شهرهای کشور اظهار کرد: در حالت معمولی نیز در ساعات شب آلودگی هوا نداشته‌ایم، همواره پیک آلودگی هوا در طول روز اتفاق می‌افتد، یعنی از صبح ساعت 7 تا حدود ساعت 8 شب، اتفاقا با ممنوعیت ترددهای شبانه، پیک آلودگی هوا به ساعات پایانی شب منتقل شده است.

وی اضافه کرد: با این محدودیت‌ها، وضعیت آلودگی هوای شهرهای بزرگ، نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هر ساله حساسیت‌ها بر روی آلودگی هوای شهرهای کشور به‌خصوص شهر تهران بیشتر می‌شود، گفت: طبق تحقیقاتی که داشته‌ایم، در بعضی سال‌ها، تعداد روزهای آلوده هوا کمتر از سال‌های قبل از آن نیز بوده است اما همواره حساسیت‌ها بر روی آلودگی هوا بیشتر است که این حساسیت‌ها به‌جا است و باید هم چنین باشد.

اشجعی خاطرنشان کرد: ما هم در محیط زیست از این حساسیت‌ها بر روی معضل آلودگی هوا استقبال و تلاش می‌کنیم که از این طریق هماهنگی‌های میان‌بخشی صورت گیرد تا همه دستگاه‌ها نیز توجه ویژه‌ای به موضوع آلودگی هوا داشته باشند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها