کد خبر: 456514
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آلودگی هوا جان ورزشکاران را نشانه گرفته است / سازمان لیگ: بازی‌های لیگ برتر لغو نمی‌شود

روابط عمومی سازمان لیگ در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتمادآنلاین» درباره لغو بازی‌های لیگ برتر به دلیل آلودگی هوا در شهرهای برگزارکننده بازی‌ها گفت: «تا الان که ساعت 12:30 روز دوشنبه (پانزدهم دی‌ماه) است هیچ ابلاغیه‌ای برای لغو بازی‌ها به سازمان لیگ نرسیده و این سازمان طبق برنامه دیدارهای هفته دهم لیگ را برگزار می‌کند.»

آلودگی هوا جان ورزشکاران را نشانه گرفته است / سازمان لیگ: بازی‌های لیگ برتر لغو نمی‌شود
کد خبر: 456514
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آلودگی هوا بحث اصلی این روزهای مردم است. موضوعی که هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و جنجال‌های آن هم بیشتر می‌شود. آلودگی هوا این روزها تقسیم عادلانه بدبختی در کشور است و فقیر و غنی، ورزشکار و غیر ورزشکار را درگیر خود کرده. آلودگی هوا مهمان زمستانی تمام شهرهای ایران است و متاسفانه هیچ کدام از نهادهای مسئول هم برنامه‌ای برای کنترل آن ندارند.

امسال نیز آلودگی هوای تهران همانند هر سال با آغاز فصل سرما آغاز شده است. اما این موضوع این بار یک فرق عمده با سال‌های گذشته دارد.

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا تردد خودروها در سطح شهر کمتر شده است و مدارس و دانشگاه‌ها هم تعطیل هستند. از همین روست که سوالات زیادی در ذهن مردم تهران و دیگر کلانشهرهای ایران نقش بسته است.

هوای تهران آلودگی هوای تهران

سوالاتی از این قبیل که چگونه هنگامی که منع تردد خودروها در شهرها برقرار است، برخی مشاغل دورکارند و طرح ترافیک هم پابرجاست باز هم بالای سر تهران را لایه‌ای از دود و غبار فرا گرفته؟ این سوال‌ها یک جواب ساده دارد: «سوزاندن مازوت»؛ پاسخی که حواشی زیادی برای سازمان محیط‌زیست، وزارت نفت و وزارت نیرو به همراه داشته است.

هوااای تهران // آلودگی هوای تهران

هرچند اعضای شواری شهر تهران اعلام کرده‌اند که سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها غیرقانونی است و آنها اجازه چنین کاری ندارند، وزارت نفت اعلام کرده چاره‌ای جز سوزاندن مازوت ندارد: «ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم و گازوئیل در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیش از این امکان ندارد.» این جملات را بیژن زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم به زبان آورده و میخ آخر را بر تابوت سلامت مردم تهران و دیگر شهرهای ایران کوبیده است.

هوااای تهران // آلودگی هوای تهران

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت ورزشکاران

این روزها میزان آلودگی هوا در ایران چنان بالاست که مردم بر آن شده‌اند تا در شبکه‌های اجتماعی به این مساله واکنش نشان دهند. شهروندان ایرانی هشتگ «مازوت نسوزانید» را در توییتر و اینستاگرام راه انداخته‌اند و دولت هم با جمله چاره‌ای نداریم به مقابله با این هشتگ برخاسته است.

اما در میان دعوای مردم و مسئولان بر سر آلودگی هوا و سوزاندن مازوت، ورزشکاران ایرانی به کلی فراموش شده‌اند. آلودگی هوا تاثیر زیادی روی جسم و روح افراد می‌گذارد و در این میان ورزشکاران، افراد مسن، بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار و کودکان بیش از باقی افراد درگیر آثار مخرب آن می‌شوند.

آودگی هوا

نشریه اینترنتی «وکس» به این موضوع پرداخته و تاثیرات آلودگی را روی ورزشکاران بررسی کرده است. این نشریه در این باره نوشته: «طی سال‌های اخیر طیف وسیعی از تحقیقات درباره تاثیر آلودگی هوا بر قابلیت‌های شناختی انسان منتشر شده است. این پژوهش‌ها نشان‌دهنده تاثیرات آلودگی هوا در طیف وسیعی است. پژوهش‌ها نشان داده قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلاینده هوا در بلندمدت به افزایش بروز فراموشی و آلزایمر در افراد سالمند منجر می‌شود. تحقیقی روی 20 هزار زن مسن حاکی از آن بود که قرار گرفتن در معرض 10 میکروگرم ذارت آلاینده هوا در بلندمدت معادل 2 سال تسریع فرایند پیری است. البته تاثیرات آلایندگی هوا فقط به سالمندان مربوط نیست. به نظرمی‌رسد گروهی از متخصصان به دلیل آلودگی هوا دچار اختلالاتی در کوتاه‌مدت نیز شده‌اند؛ به عنوان مثال شطرنج‌بازان ماهر هنگام مسابقه در روزهای آلوده اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند. بازیکنان بیسبال نیز در روزهای آلوده عملکرد چندان مناسبی در زمین بازی ندارند.»

این تنها بخشی از تاثیر آلودگی هوا بر بدن ورزشکاران است. پزشکان متخصص به ورزشکاران حرفه‌ای و حتی آماتور توصیه می‌کنند در روزهای آلوده از انجام حرکات ورزشی از جمله دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری پرهیز کنند. متخصصان معتقدند ورزش کردن در هوای آلوده میزان ورود ذرات معلق و گازهای آلوده به بدن را بالا می‌برد.

فعالیت‌های ورزشی در ایران تعلیق نمی‌شوند

این روزها تهران و دیگر کلانشهرهای ایران درگیر آلودگی هوا هستند و شرایط برای تمام افراد ساکن در این شهرها خطرناک است، اما سازمان لیگ فوتبال ایران تلاش دارد بازی‌های لیگ برتر را طبق برنامه پیش ببرد. طبق برنامه سازمان لیگ فوتبال ایران، دیدارهای لیگ برتر در روزهای پانزدهم و شانزدهم دی‌ماه برگزار می‌شود. بر اساس برنامه این سازمان، استقلال در اراک مهمان آلومینیوم این شهر است، سایپا در تهران از شهر خودرو پذیرایی می‌کند و پرسپولیس هم در آزادی میزبان سپاهان اصفهان است. ذوب‌آهن نیز در تبریز به مصاف تراکتور می‌رود؛ حال آنکه این شهرها طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور در زمره شهرهای آلوده ایران هستند. بازیکنان فوتبال ایران در روزهایی آلوده باید به میدان بروند و مسئولان فوتبال ایران هم هیچ برنامه‌ای برای محافظت از جان ورزشکاران ندارند.

1

در همین راستا، روابط عمومی سازمان لیگ در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین درباره لغو بازی‌های لیگ برتر به دلیل آلودگی هوا در شهرهای برگزارکننده بازی‌ها گفت: «تا الان که ساعت 12:30 روز دوشنبه (پانزدهم دی‌ماه) است هیچ ابلاغیه‌ای برای لغو بازی‌ها به سازمان لیگ نرسیده و این سازمان طبق برنامه دیدارهای هفته دهم لیگ را برگزار می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها