طرح تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ توسط هم‌حزبی‌هایش محکوم شد

علی‌رغم آنکه گروهی از جمهوری‌خواهان در روزهای اخیر تمامی تلاش خود را برای مانع‌تراشی تایید «جو بایدن» در جلسه 6 ژانویه کنگره به کار گرفته‌اند، گروه دیگری از جمهوری‌خواهان فعلی و سابق کنگره با صدور بیانیه‌ای «طرح» تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع «دونالد ترامپ» را محکوم کردند.

طرح تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ توسط هم‌حزبی‌هایش محکوم شد
کد خبر: 456526
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گروهی از جمهوری‌خواهان فعلی و سابق کنگره در بیانیه‌ای اقدام برخی هم‌حزبی‌های خود برای تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ در جلسه آتی کنگره را محکوم کردند.

علیرغم آنکه گروهی از جمهوری‌خواهان در روزهای اخیر تمامی تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر تأیید نهایی ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در جلسه 6 ژانویه (17 دیماه) کنگره به کار گرفته‌اند، گروه دیگری از جمهوری‌خواهان فعلی و سابق کنگره با صدور بیانیه‌ای «طرح» تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع «دونالد ترامپ» را محکوم کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس»، ترامپ فهرستی از 12 سناتور جمهوری‌خواه و بیش از یکصد نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تهیه کرده تا آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) را در جلسه آتی کنگره برای تأیید پیروزی بایدن با 306 آراء الکترال در مقابل ترامپ با 232 رأی الکترال به چالش بکشند.

طبق این گزارش، گروهی از 10 نماینده کنگره از هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از جمله سناتورهای جمهوری‌‌خواه «سوزان کالینز» از ایالت مین، «لیزا موراکوفسکی» از آلاسکا، «بیل کسیدی» از لوئیزیانا و «میت رامنی» از ایالت یوتا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تلاش‌ها برای تغییر نتیجه انتخابات تأکید کردند که اینگونه اقدامات، اعتماد و باور مردم آمریکا به دموکراسی را تضعیف می‌کند.

در این بیانیه نمایندگان آمریکایی یادآوری کردند: «انتخابات 2020 به پایان رسیده است» و تلاش‌های بیشتر برای زیرسوأل بردن انتخابات «در تضاد با خواست و اراده مردم آمریکا است و تنها اعتماد مردم آمریکا را به نتیجه تأیید شده انتخابات آمریکا از بین می‌برد».

«لری هوگن» فرماندار جمهوری خواه ایالت مریلند نیز در این خصوص تأکید کرد: «طرح اعضای کنگره برای مخالفت با تأیید (نتیجه) انتخابات ریاست‌جمهوری، سیستم و مردم کشور‌ آمریکا را به سخره می‌گیرد».

«پل رایان» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیروزی بایدن کاملاً مشروع است» و تلاش‌ها برای پاشیدن بذر تردید درباره انتخابات، «حمله به بنیان جمهوری ما است».

«لیز چنی» از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت ویومینگ طی یادداشتی به هم‌حزبی‌های خود هشدار داد که مخالفت با نتایج الکترال کالج «اقدامی فوق‌العاده خطرناک است».

«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس نیز که از طرفداران پروپاقرص ترامپ محسوب می‌شود، با تأکید بر اینکه با شمارش آراء تأیید شده الکترال در جلسه 6 ژانویه کنگره مخالفت نخواهد کرد، گفت: «من قدردان تمامی دستاوردهای چهارسال گذشته رئیس‌جمهور هستم و به همین دلیل هم بود که برای انتخاب مجدد وی به صورت فعال تلاش کردم. اما مخالفت با آراء تأیید شده الکترال به او اجازه نمی‌دهد برای دور دوم نیز رئیس‌جمهور باشد و تنها آندسته از دموکرات‌هایی را جسورتر می‌کند که به دنبال از بین بردن بیشتر نظام قانون اساسی هستند».

از طرف دیگر، گروهی از مقام‌های برجسته سابق آمریکا نیز از جمله 10 وزیر پیشین دفاع آمریکا از پنتاگون درخواست کردند تا انتقال قدرت به دولت جدید به صورت «کامل، شفاف و با همکاری» صورت بگیرد.

این مقام‌های دفاعی پیشین آمریکا همچنین هشدار دادند که استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای حل نزاع‌های انتخاباتی، خطرناک و غیرقانونی و خلاف اصول قانون اساسی است.

علیرغم آنکه قرار است بایدن به همراه «کامالا هریس» معاون خود در تاریخ 20 ژانویه (اول بهمن ماه) در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حاضر شود تا رسماً بعنوان رئیس‌جمهور کشورش آغاز به کار کند، ترامپ در هفته‌های اخیر تلاش‌ها برای ممانعت از انتقال قدرت به شیوه مرسوم را تشدید بخشیده است و شکافی را در بین هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه خود به وجود آورده است.

علیرغم تکرار ادعاهای ترامپ در خصوص تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر (13 آبان ماه)، مقام‌های ایالتی آمریکا اصرار دارند که انتخابات بدون اشکال برگزار شده و هیچ‌گونه شواهدی از تقلب و دیگر بی‌نظمی‌هایی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد، وجود ندارد.

طبق این گزارش، تمامی ایالات در آمریکا نتیجه انتخابات را بعنوان نتایج منصفانه و معتبر مورد تأیید قرار داده‌اند و از بین 50 شکایتی که رئیس‌جمهور آمریکا و هم‌پیمانان وی درخصوص تخلف و بی‌نظمی در انتخابات آمریکا در دادگاه‌ها مطرح کرده‌اند، تقریباً همگی رد شده است و همچنین تیم ترامپ در این خصوص دو مرتبه نیز در دیوان عالی آمریکا شکست خورده‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها