کد خبر: 456603
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۸:۰۴:۳۰
| |

بازگشایی گذرگاههای زمینی، دریایی و هوایی عربستان و قطر

وزارت امور خارجه کویت از توافق میان عربستان و قطر برای بازگشایی گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی میان دوکشور خبر داد و اعلام کرد که این توافق از دوشنبه شب به اجرا درآمده است.

بازگشایی گذرگاههای زمینی، دریایی و هوایی عربستان و قطر
کد خبر: 456603
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۰۸:۰۴:۳۰

اعتمادآنلاین| احمد الناصر، وزیر امور خارجه کویت عصر دوشنبه اعلام کرد که طرفین بحران توافق کردند حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی بین عربستان و قطر از امروز عصر بازگشایی شود.

الناصر اظهار داشت که شیخ نواف آل احمد ، امیر کویت با شیخ تمیم بن حمد، همتای قطری خود و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس گرفت و در این تماس بر اتحاد مجدد در شورای همکاری خلیج فارس و گشودن صفحه ای جدید در روابط دو کشور تاکید شد.

در همین راستا، دیوان پادشاهی قطر اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد در راس هیئتی از کشورش در اجلاس امروز شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کند.


از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که توافق برای پایان دادن بحران خلیج فارس امروز سه شنبه امضا می شود.

وی خاطرنشان کرد که احتمالا این توافق نامه شامل رفع انواع محاصره ها علیه قطر است.


این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: جرد کوشنر ، مشاور ارشد دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا نیز به مذاکره در مورد توافق کمک کرده و در مراسم امضای قرارداد شرکت خواهد کرد."

وی افزود: "این توافق شامل لغو دعاوی و شکایات مربوط به محاصره توسط دوحه است."


از سوی دیگر منابع اعلام کردند که پایگاه های ردیابی پرواز، عبور اولین هواپیمای قطری از آسمان عربستان را که از عمان به دوحه می رفت، رصد کردند.

بحران خلیج فارس از 5 ژوئن 2017 آغاز شد و عربستان ، امارات ، بحرین و مصر با ادعای حمایت قطر از تروریسم این کشور را محاصره زمینی و هوایی و دریایی کردند؛ ادعایی که دوحه آن را رد می کند و "تلاشی برای تضعیف حاکمیت و استقلال خود" می داند.

آخرین اجلاس خلیج فارس که امیر قطر در آن شرکت کرد ، اجلاسی بود که در 5 دسامبر 2017 به میزبانی کویت برگزار شد.

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه برگزار می شود و این در حالی است که قطر و امارات متحده عربی هنوز سطح حضور خود در این اجلاس را اعلام نکرده اند. پادشاه بحرین و سلطان عمان در این شرکت غایب هستند و نمایندگانشان در نشست حاضر خواهند بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها