کد خبر: 456760
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۱۳:۴۷:۳۶
| |

کشتی ایران چگونه خراب شد؟

علیرضا دبیر صبح امروز در مجمع سالیانه هیات کشتی خراسان رضوی که در سالن جلسات اداره کل ورزش‌وجوانان خراسان رضوی برگزار شد گفت: تفکر در کشتی باید المپیک محور باشد، نه جام جهانی محور. کشتی ایران را با تفکر جام‌جهانی محور خراب کردند. اگر در مسابقات آسیایی تیم جوان ببریم و ببازیم، چه اتفاقی می‌خواهد رخ دهد؟ دو هزار بار قهرمان آسیا شده‌ایم، چه چیزی کسب کرده‌ایم؟

کشتی ایران چگونه خراب شد؟
کد خبر: 456760
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۶ ۱۳:۴۷:۳۶

اعتمادآنلاین| رییس فدراسیون کشتی گفت: در کشتی تفکر باید المپیک محور باشد، نه جام جهانی محور، اما متاسفانه کشتی ایران را با تفکر جام‌جهانی محور خراب کردند.

علیرضا دبیر صبح امروز در مجمع سالیانه هیات کشتی خراسان رضوی که در سالن جلسات اداره کل ورزش‌وجوانان خراسان رضوی برگزار شد ضمن تقدیر از هادی عامل اظهار کرد: اگر کشتی در میان مردم محبوب است، قطعا هادی عامل یکی از عوامل آن بوده است. گزارشگران فوتبال از هرکسی که دلخوری دارند او را تخریب می‌کنند، اما هادی عامل هر چند از خیلی‌ها هم دلخور بود، اما کشتی را در صداوسیما همواره بزرگ نشان داد.

ریاضی، دین خود را به کشتی خراسان ادا کرده است

وی افزود: به مسعود ریاضی، رییس هیات کشتی خراسان رضوی نیز بابت زحماتش خدا قوت می‌گویم. کسی نمی‌تواند بگوید که مسعود ریاضی در کشتی خراسان کار نکرده است. گردش مالی 2.5 میلیاردی هیات کشتی در سال 98 با دلار 10 هزار تومانی عدد و رقم پایینی نیست. اگر بخواهیم با نرخ روز حساب کنیم، آقای ریاضی 6 تا 7 میلیارد تومان در هیات کشتی خراسان رضوی هزینه کرده است. ریاضی، دین خود را به کشتی خراسان ادا کرده است.

رییس فدراسیون کشتی گفت: کشتی در حال حاضر نیاز به جریان دارد. فقط 9 ساعت از فینال لیگ برتر کشتی سال جاری در صداوسیما پخش زنده داشته است. حدود 2 ساعت از این فینال را شبکه سه پخش کرده است. چه زمانی شبکه سه فینال لیگ برتر کشتی را به صورت زنده پخش کرده است؟

دبیر خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه صنعتی شریف طرح سند توسعه کشتی ایران تا سال 2028 را نوشته‌ایم. این یعنی این که کشتی ایران تا سال 2028 برنامه دارد. بر اساس آن هر 31 هیات‌ کشتی ایران، کمیته‌ها و مربیان کشتی باید بدانند که چه برنامه‌ای دارند. جایگاه کشتی ایران در سال‌های مختلف نوشته شده و مطابق آن پیش خواهیم رفت. جزو معدود فدراسیون‌هایی هستیم که چنین طرحی برای ورزش نوشته‌ایم.

کشتی ایران با تفکر جام‌جهانی محور خراب شده است

وی تاکید کرد: تفکر در کشتی باید المپیک محور باشد، نه جام جهانی محور. کشتی ایران را با تفکر جام‌جهانی محور خراب کردند. اگر در مسابقات آسیایی تیم جوان ببریم و ببازیم، چه اتفاقی می‌خواهد رخ دهد؟ دو هزار بار قهرمان آسیا شده‌ایم، چه چیزی کسب کرده‌ایم؟ نه تنها در فدراسیون، باید در ادارات کل و هیات‌های ورزشی تفکر المپیکی باشد. ورزش همگانی مربوط به شهرداری‌ها است و 90 تا 95 درصد رویکرد وزارت ورزش و کمیته المپیک باید المپیک محور باشد. مشکل مدیران ورزشی این است که المپیک محور نیستند.

رییس فدراسیون کشتی تصریح کرد: در کل دنیا 4 سال برای المپیک زحمت می‌کشند اما در ایران می‌خواهیم به جز المپیک در همه جا قهرمان شویم. حمید سوریان 5 مدال طلای جهانی داشت. به سوریان تاکید کردم تا زمانی که در المپیک مدال کسب نکند، مدال‌های جهانی‌اش به چشم نخواهد آمد. هیچ کس نمی‌دانست سوریان 5 مدال طلای جهانی دارد، اما وقتی در المپیک لندن طلا گرفت، سایر مدال‌های جهانی او هم بولد شد.

دبیر افزود: در سند توسعه کشتی ایران تاکید کرده‌ایم که رویکرد، المپیک است. در نوجوانان جهان قهرمان شویم به چه درد ایران می‌خورد؟ یک قهرمان نوجوانان جهان که مدال طلای جهانی گرفته را به من معرفی کنید که در المپیک بزرگسالان هم طلای المپیک گرفته است. فقط علیرضا رضایی توانست در نوجوانان طلا و در بزرگسالان هم نقره و برنز کسب کند.

مربیانی که روی نوجوانان فشار می‌آورند را باید آویزان کرد!

وی خاطرنشان کرد: مربیان در نوجوانان روی کشتی‌گیران فشار می‌آورند. مربی می‌خواهد اسم خودش را بزرگ کند و آنقدر به کشتی‌گیر در نوجوانی فشار می‌آورد که ورزشکار در سن 16 سالگی کشتی‌اش تمام می‌شود. آن مربی که وزن بچه را در سن نوجوانی کم می‌کند باید در کشتی آویزان کرد. این مربی خائن است. مگر وزن فرزند خودش را هم کم می‌کند که می‌خواهد وزن بچه مردم را پایین آورد؟ با این کارش نسل کشتی مملکت را خشک می‌کند. در برنامه سند توسعه کشتی ایران، خردسالان، نونهالان و نوجوانان را از اولویت خارج کرده‌ایم. چه زمانی روس‌ها در نوجوانان فشار آورده‌اند که بخواهیم مقام آوریم؟

فدراسیون قبلی یک برگ برنامه نداشت

رییس فدراسیون کشتی عنوان کرد: زمانی که وارد فدراسیون شدم، حتی یک برگ برنامه در فدراسیون هم وجود نداشت. کار را از صفر را آغاز کردیم. در کشتی نمی‌توانیم از یک جهت به موفقیت برسیم. باید ادارات کل، صداوسیما و داوران پای کار باشند. هر هیات ورزشی باید خانه کشتی خود در مرکز استان را بازسازی کند. با هیات‌های ورزشی تعارف ندارم، هر کسی که کار نمی‌کند خداحافظی کند.

دبیر گفت: کشتی را رییس هیات بالا می‌برد. اگر رییس هیات کشتی وقت بگذارد و برنامه داشته باشد می‌تواند کشتی را ارتقا دهد. با پول دولت نمی‌توان فدراسیون و هیات‌های کشتی را اداره کرد اما دلیل نمی‌شود که دولت و وزارت ورزش سهمشان را نپردازند. شاخص تعیین کنند و جایگاه هر ورزش را مشخص کنند.

کشتی به 80 تا 90 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

وی در خصوص نیاز کشتی به بودجه دولتی گفت: هیچ موقع از بودجه کشتی راضی نبوده‌ام. در کشتی به 80 تا 90 میلیارد تومان نیاز داریم اما در سال جاری بودجه مصوب برای کشتی 12.7 میلیارد تومان بوده است. البته بودجه وزارت ورزش هم اندک است و با این بودجه‌ها نمی‌توان کاری کرد. هیات کشتی خراسان رضوی از ما تقاضای بودجه‌ای نداشته، چون پولی نداشته‌ایم که به آنان بدهیم. یکی از علت‌های کمرنگ‌تر شدن کشتی در ایران، عدم توانایی مالی فدراسیون‌ها و ادارات کل ورزش برای حمایت از هیات‌های کشتی بوده است.

198 نامه محرمانه فدراسیون قبلی کجاست؟

رییس فدراسیون کشتی افزود: 198 نامه محرمانه فدراسیون کشتی از دوره قبل در محل فدراسیون نیست. در حال حاضر هم شکایت کرده و در دادگاه هستیم که نامه‌های محرمانه کجا قرار دارند. نامه‌ها فقط ثبت شده و شماره محرمانه دارد اما نمی‌دانیم به کجا نامه زده‌اند. روزی که فدراسیون را تحویل گرفتم 60 میلیارد بدهی داشت. در چند ماه اول از جیب خود حقوق اعضای فدراسیون را پرداخت کردیم. در فدراسیون نمی‌توانستم نفس بکشم. از 1400 بدهی‌ها پرداخت خواهد شد و به هیات‌هایی که رییسش وقت بگذارد و سرکشی کند رسیدگی خواهیم کرد.

دبیر ادامه داد: کشتی از ورزش ایران بزرگ‌تر است و جزو فرهنگ ایرانی‌هاست. این موضوع از یادها رفته است. جایگاه بسکتبال در آمریکا چگونه است؟ باید دیدگاه مسئولین به کشتی و نگاه مدیران ورزشی به کشتی تغییر کند. جام جهانی در فوتبال مهم است اما در کشتی اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به برنامه‌های سند توسعه کشتی ایران برای کشتی آلیش بانوان گفت: به دلیل اعتقادات اسلامی نمی‌توانیم در مسابقات کلاسیک بانوان شرکت کنیم. وقتی قرار نیست در مسابقات شرکت کنیم چرا هزینه کنیم؟ اولویت فدراسیون در بخش بانوان، کشتی آلیش است. خراسان بزرگ نیز در کشتی آلیش پتانسیل خوبی دارد و باید از آن استفاده کنیم.

رییس فدراسیون کشتی با اشاره به صحبتی از شهید قاسم سلیمانی اضافه کرد: شهید قاسم سلیمانی برایم تعریف کردند که در دوران جنگ، فرماندهان جلو می‌رفتیم و به سربازان دستور می‌دادیم که جلو بروند اما در حال حاضر فرمانده عقب می‌ایستد و به سربازان دستور می‌دهد که جلو بروند. وقتی به عنوان رییس فدراسیون به تک تک استان‌ها سر می‌زنم، توقع دارم روسای هیات‌های کشتی از شهرستان‌های خود بازدید داشته باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها