نخستین واکنش اسرائیل به آشتی قطر و عربستان

اسرائیل روز چهارشنبه برای نخستین بار به آشتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در نشست سران العلا در عربستان حاصل شد واکنش نشان داد.

نخستین واکنش اسرائیل به آشتی قطر و عربستان
کد خبر: 457075
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۰۸:۰۸:۲۹

اعتمادآنلاین| ایلی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل در گفتگو باشبکه اسرائیلی i24news گفت: آشتی برای ثبات منطقه‌ای مهم است. ما آن را گام مهمی از سوی ایالت متحده می‌دانیم.

وی گفت، صلح نشان می‌دهد قطر پس از آنکه طی سال‌های گذشته به دنبال بازی در زمین کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا و کشورهای میانه رو و همچنین با ایران بود، اکنون بیشتر به سمت غرب در حرکت است.

کوهن گفت: ما امیدواریم اقدامی که اتفاق افتاد (آشتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) تغییر سیاست قطر در قبال کشورهای غربی و در قبال کشورهای عربی معتدل را منعکس کند.

وی ادامه داد: این قطعاً گامی است که بعدا می‌تواند بستر مهمی برای توسعه روابط بین قطر و اسرائیل باشد.

کوهن در مورد توافقنامه های عادی‌سازی که رژیم صهیونیستی طی چهار ماه گذشته با کشورهای عربی منعقد کرد، گفت: ما شاهد یک تغییر منطقه‌ای هستیم. توافقاتی با امارات، مراکش، بحرین و سودان را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: ما با 6 یا 7 کشور آفریقا، خلیج فارس و آسیای شرقی در ارتباط هستیم. کشورهای اسلامی و عربی. آنها درک می‌کنند که دولت اسرائیل شریک آنها در ثبات منطقه‌ای و شریک آنها در یک ائتلاف امنیتی قوی و مهم با پتانسیل اقتصادی بی‌سابقه‌ای است.

کوهن تاکید کرد: اگر سیاست کنونی آمریکا ادامه یابد، بدون شک شاهد توافق‌های صلح بیشتری خواهیم بود.

وی درباره نگرانی کشورهای منطقه و نیز اسرائیل در مورد دولت جدید آمریکا تأکید کرد که "ایالات متحده نزدیکترین متحد و دوست اسرائیل است."

در این رابطه کوهن با ارسال پیامی "تند و تیز" به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفت: به 12 سال گذشته نگاه کنید ؛ هشت سال در دولت (باراک) اوباما در مقایسه با چهار سال ریاست جمهوری (دونالد) ترامپ دستاوردهای سیاسی منطقه‌ای ایجاد نشد.

وی در نامه خود به بایدن مدعی شد: بنابراین، اگر ما می‌خواهیم ثبات منطقه‌ای را حفظ کنیم و توافق‌های صلح بیشتری را پیش ببریم، مهم است که سیاست کنونی آمریکا علیه ایران ادامه یابد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها