رئیس قوه قضائیه:

نظارت پذیری باید در همه دستگاه‌ها نهادینه شود

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نظارت به معنای مچ گیری نیست، گفت: نظارت پذیری باید در همه دستگاه‌ها نهادینه شود.

نظارت پذیری باید در همه دستگاه‌ها نهادینه شود
کد خبر: 457171
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۱۲:۱۰:۳۷

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام رئیسی در نشست شورای اداری استان کرمانشاه که امروز(18 دی) در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزارشد، یکی از لوازم توسعه یافتگی هر منطقه را انسجام و وحدت دانست و اظهار کرد: در کرمانشاه نیز علیرغم حضور اقوام، مذاهب و گویش های مختلف اعم از سنی، شیعه و اهل حق، با محوریت نماینده ولی فقیه در استان شاهد انسجام و وحدت و یکپارچگی برای توسعه یافتگی استان هستیم که باید آن را حفظ کرد.

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی مدیریت با دیگر نظام ها متفاوت است، گفت: در این نظام مدیران خود را در محضر پروردگار می بینند و همین پاسخگوی پروردگار بودن و خود را در محضر او دیدن رمز مهمی برای خدمتگزاری به مردم است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: پاسخگویی به خدا، ارباب رجوع، عموم مردم و شهروندان و سلسه مراتب مدیریتی و نظارتی ویژگی هایی است که هر مدیری در نظام اسلامی باید داشته باشد.

وی کارآمدترین نظام را در نظام اداری و مدیریتی، نظام خودکنترلی دانست و افزود: اگر هرکسی خود را در محضر خدا بداند، هیچگاه خطا و تخلف نمی کند و حتی در خلوت هم خود را از آسیب حفظ می کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: هرچه در نظام اداری معنویت درکنار کارآمدی مورد تاکید قرار گیرد، شاهد کاهش فساد اداری هستیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید براینکه در نظام مدیریتی باید مردم داری و مشتری مداری کرد، گفت: طبق تاکیدات پیشوای ما حضرت علی(ع) و تعاریفی که ما در فرهنگ دینی داریم، دوست داشتن مردم مرتبه نازله محبت الله است. دوست داشتن مردم و محبت نسبت به مردم در سیره و سلوک امام (ره) بود و مقام معظم رهبری هم به مردم عشق می ورزند و آنها را دوست دارند. همچنین آنچه که در سیره و رفتار شهید سلیمانی هم دیده می شود، همان مردم داری و توجه به خواست مردم و رضایت آنها بود.

وی در ادامه با تاکید براینکه نظارت پذیری باید در همه دستگاه های کشور نهادینه شود، اضافه کرد: نظارت گریزی امر ناپسندی است و دستگاه هایمان باید همواره نظارت پذیر باشند که این امر در راستای افزایش اعتماد و تداوم آن است. بنابراین تداوم اعتماد در گرو نظارت همیشگی است. البته این نظارت ها به معنی عدم اعتماد و سلب اعتماد نیست، بلکه معمولا نظارت روی افرادی صورت می گیرد که به آنها اعتماد داریم، لذا به همه مدیران تاکید داریم که نظارت درون و برون سازمانی خود را تقویت کنند تا افزایش بهره وری اتفاق بیفتد.

رئیسی افزود: مدیران باید بدانند که مجموعه نظارتی برای کمک به آنها است. نظارت به معنی مچ گیری نیست، بلکه کمک می کند تا مدیران خوب وضعیت را ببینند.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه از مدیران شجاع، کارآمد و خطرپذیر که تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند حمایت می کند، گفت: مدیرانی که اجازه نمی دهند مشکلی در معیشت مردم پیش آید و تلاش می کنند تا تحریم را بشکنند و عرصه را در این شرایط برای مردم آسان کنند تا مشکلات و آلام مردم کاهش یابد هم مورد حمایت قانون و هم مورد حمایت مردم هستند.

رئیس قوه قضائیه افزود: گره گشایی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... و. در گرو حرکت مدیران با اخلاص، با شهامت و دارای روحیه بسیجی است.

وی در ادامه به وقوع هشت سال جنگ تحمیلی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: همگان در جنگ تحمیلی مجاهدت، ایستادگی و مقاومت مردم این استان را دیدند و با همین روحیه جهادی هم باید برای این استان تلاش هایی کرد.

رئیسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سفر خود به استان کرمانشاه مصوباتی داشتند که برای این استان منشا خیر بود، عنوان کرد: طبق بررسی هایی که کردیم تعدادی از این مصوبات اجرایی شده و تعدادی هم مانده که باید پیگیری شوند.

وی خطاب به مدیران کرمانشاه گفت: همت و مجاهدت شما می تواند همچنان که برخی کارخانه های راکد و نیمه راکد را به چرخه تولید بازگرداند، بقیه آنها را نیز به چرخه تولید بازگرداند.

رئیس قوه قضائیه افزود: باتوجه به اینکه امسال سال جهش تولید است و کارهای خوبی هم در این سال در استان انجام گرفته، اما باید کارهای بیشتری انجام شود. برای اینکه جهش تولید اتفاق بیفتد باید موانع تولید را برداریم که یکی از موانع مهم تولید قاچاق کالاست که هم رهبری و هم قانون اساسی برای مقابله با آن تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته ما باید راه را برای مسئله کولبری به منظور اینکه صادرات و واردات داشته باشند، باز کنیم و کولبری را ساماندهی کنیم و با قاچاق های سازمان یافته برخورد جدی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: باید بازارچه های مرزی را برای مرزنشینان فعال کنیم و همه دستگاه ها آنجا فعال باشند تا مرزنشینان داد و ستد قانونی داشته باشند و البته نظام کنترلی هم آنجا حاکم شود. فعال شدن بازارچه های مرزی می تواند کولبری و صادرات و واردات را هم ساماندهی کند و یک نوع نظم بخشی را در مرزها به وجود می آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله واگذاری تعدادی از کارخانجات کرمانشاه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: معتقدیم مسئله خصوصی سازی یک ضرورت است و در برنامه های توسعه ای مختلف روی آن تاکید شده تا از تصدی گری بکاهیم و بر نظارت دولت بیافزاییم. باید از تصدی گری دولت در حوزه اقتصادی کاسته شود، چراکه اقتصادی که 70 درصد آن دولتی باشد مشکلات زیادی دارد، اما اگر به بخش خصوصی هم واگذار می شود باید در چارچوب قانون و به کسی داده شود که اهلیت و توانایی آن را داشته باشد.

رئیسی با تاکید براینکه اصل خصوصی سازی در کشور مورد حمایت است، عنوان کرد: همه بخش های کشور از اصل خصوصی سازی حمایت می کنند، اما در مواردی واگذاری هایی که صورت گرفته باعث مشکل شده، چراکه مقدمات کار درست نشده است.

وی اعلام کرد: در کرمانشاه هم پالایشگاه واگذار شده که گزارشاتی در رابطه با آن داده شده که باید مورد بررسی قرار گیرد، اما در مجموع مسئله تولید در واگذاری ها نباید متوقف شود و در عین حال اگر در مقدمات کار مشکلاتی هست باید طبق گزارشات در مرجع قضایی و بازرسی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: تمام همت مسئولین و مدیران باید این باشد که در استانی که مسئله بیکاری دغدغه جدی آن و توانمندی، غیرت و کار و تلاش از ویژگی های مردم آن است، برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری تلاش کنند، چراکه یکی از زمینه های جرم در جامعه، فقر، بیکاری، جدایی از معنویت و اخلاق است.

وی با تاکید براینکه کاهش نرخ بیکاری در کرمانشاه نیازمند مجاهدت و همت مضاعفی است، عنوان کرد: کرمانشاه ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد که می تواند آن را به نقطه ای برساند که بیکار نداشته باشد و رونق تولید فزاینده ای در آن رخ دهد.

رئیسی یادآورشد: صاحب نظران می گویند ما با توانایی هایی که در کشور داریم و ذخایر مادی و معنوی و سرمایه های زیادی که داریم می توانیم بسیاری از گره ها را به لطف خدا و با اعتماد به نفس برداریم. در این راه باید حاج قاسم را که جلوه ای از "ما می توانیم" بود را الگو قرار دهیم تا همه مشکلات را کنار بزنیم.

وی تاکید کرد: خود تحلیلگران غرب می گویند که کشورهایشان در ایجاد فشار حداکثری بر ایران شکست خورده اند و فشار بر ایران کارساز نیست، بنابراین ما می توانیم این مشکلات را کنار بزنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها