کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:

فریب لبخند و روابط ظاهری اروپایی‌ها را نخوریم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی درباره برخورد با زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی در برجام، گفت: با خوش و بش و لبخند و روابط ظاهری نباید فریب خورد.

فریب لبخند و روابط ظاهری اروپایی‌ها را نخوریم
کد خبر: 457568
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۳:۲۹:۱۸

اعتمادآنلاین| رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اختلافات ریشه‌ای بین ما و اروپایی‌ها وجود دارد به بدقولی‌های آنها در دوران وزارتش نیز اشاره کرد و‌ گفت: نباید فریب لبخند و روابط ظاهری آنها را بخوریم.

«سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی درباره برخورد با زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی در برجام، عنوان کرد: با خوش و بش و لبخند و روابط ظاهری نباید فریب خورد.

وزیر اسبق امور خارجه بیان کرد: وقتی خاطرات خودم را از زمانی که در وزارت امور خارجه بودم مرور می‌کنم می‌بینم در همان موقع روابط ما با اروپایی‌ها خیلی نزدیک شده بود و رفت و آمدهایمان خیلی نزدیک بود؛ ولی در عین حال با تمام اینها از شیطنت‌هایی که داشتند دست برنداشتند.

قول می‌دادند ولی عمل نمی‌کردند

وی افزود:‌ قول می‌دادند ولی به قول خود عمل نکردند. در همان زمان هم نیامدند که برای سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی در ایران کارهای جدی انجام دهند. کارهای زیادی انجام شد، ولی نه در آن حدی که تحول جدی رخ دهد و حضور اینها در کشورمان دائمی‌تر شود.

خرازی خاطرنشان کرد: اینها نشان می‌دهد اختلافات ریشه‌ای بین ما و اینها وجود دارد و آن برخاسته از روحیه استقلال طلبی ماست و می‌خواهیم خودمان باشیم و با حفظ افکار و عقایدمان؛ به بیگانگان وابسته نباشیم و راه خود را طی کنیم.

وی افزود: یک بار برای حضور در جلسه‌ای به بروکسل رفتیم و آن جا تصمیم گرفتیم با رئیس اتحادیه اروپا در ایرلند هم دیدار کنیم. پس از آن دیدار، گفتیم چرا با اعضای برجسته اروپایی هم دیدار نکنیم و به فرانسه، انگلیس و آلمان رفتیم بدون آن که از قبل برنامه‌ریزی شده باشد و صرفا با تماس تلفنی توانستیم با عالی‌ترین سطح مقامات این کشور‌ها اعم از شیراک، بلر و شرودر و نیز رئیس جمهور ایرلند به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا دیدار کنیم.

خرازی که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، با ذکر این نکته اروپایی‌ها، اتکای مردمی ما را برنمی‌تابند و به انواع شیوه‌ها متوسل می‌شوند تا به هدف‌شان برسند، یادآور شد: ما هم باید در عین گفت‌وگو‌های دیپلماتیک هیچگاه فراموش نکنیم که در چه صحنه‌ای هستیم؛ با چه کسانی مواجهیم و راه اصلی را گم نکنیم.

اروپایی‌ها و به خصوص سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) نه تنها بعد از حصول برجام به تعهدات برجامی خود عمل نکردند، بعد از خروج آمریکا از این توافق نیز به 11 تعهدی که متعهد شده‌ بودند پایبند نبودند و آن تعهدات را عملیاتی نکردند.

این سه کشور اخیرا نیز به آغاز مجدد غنی‌سازی 20 درصد توسط ایران در تأسیسات غنی‌سازی فردو واکنش نشان دادند. آنها در بیانیه‌ای روز چهارشنبه از اقدام ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه آمده بود: «ما به شدت از اعلانیه ایران در روز 4 ژانویه در خصوص غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی در تأسیسات زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو نگرانیم. این اقدام که هیچ توجیه منطقی ندارد در بردارنده مخاطرات مهمی در زمینه منع اشاعه است، نقض آشکار برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می‌رود و توافق را تهی‌تر از قبل می‌کند.»

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها