کد خبر: 457575
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۳:۴۰:۲۷
| |

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان:

می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق به تجارت یک میلیارد دلاری با ارمنستان رسید/ ایران چگونه می‌تواند فرصت‌های تازه را دریابد

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق به تجارت یک میلیارد دلاری با ارمنستان رسید، گفت: فکر می‌کنم امروز دیگر شرایط با سال‌های گذشته متفاوت است و به مراتب شرایط بهتری نسبت به رقیب خود داریم.

می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق به تجارت یک میلیارد دلاری با ارمنستان رسید/ ایران چگونه می‌تواند فرصت‌های تازه را دریابد
کد خبر: 457575
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۳:۴۰:۲۷

اعتمادآنلاین| شهرویک یاریجانیان رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در خصوص فرصت فراهم شده برای ایران به منظور گسترش روابط خود با ارمنستان، به خبرنگار اقتصادی برنا گفت: این برای بار دوم است که بازار ارمنستان فرصت تازه‌ای را برای ایران فراهم می‌کند. اولین بار در زمان فروپاشی شوروی بود که این کشورها تمایل زیادی برای همکاری داشتند. در آن زمان ما به چند دلیل از این فرصت استفاده نکردیم. مهم‌ترین دلیل این بود که نتوانستیم نظر طرف مقابل را برای کیفیت کالاها جلب کنیم. در روزهای اول کالاهای خوب صادر شد و به مرور که درخواست تخفیف می‌کردند به جای مقاومت دربرابر تخفیف، از کیفیت کالاها کم کردیم و به سرعت کالاهای بنجل بازار ارمنستان را پر کرد و عملا ترکیه که اقتصاد بسیار ضعیف‌تری از ما داشت آرام آرام با یک استراتژی جای ما را به راحتی گرفت.

وی تاکید کرد: اگر به قبل بازگردیم چنین تجربه‌ای را درباره روسیه هم داشته‌ایم و در بازار قطر هم تجربه کردیم. یعنی در بازار روسیه که کشور بزرگی بود این رقابت را باختیم و در قطر هم که کشوری کوچک بود، در رقابت برای صادرات کالاهای ایرانی باز هم بازنده بودیم. همه این مسائل به این بازمی‌گردد که تا امروز متولی نداشتیم که استراتژی درست را برای این مسائل تعریف کند و بانک‌ها همچنان مستاصل هستند و به کمک تجار نمی‌آیند.

نسبت به قبل بهتر شده‌ایم

یاریجانیان عنوان کرد: بانک‌های ما با امید به صرافی کار می‌کنند و قطعا این روند برای صادرات موثر ما آنچنان کارساز نیست. بهتر است ابتدا متولی مشخصی برای این مساله داشته باشیم و در مرحله بعد، کالایی که قصد صادرات آن را داریم، استاندارد داشته باشد. مساله سوم هم این است که باید در مسائل دو طرفه پیگیری داشته باشیم تا اگر تجار دو کشور به مشکل برخوردند، بتوانند خیلی سریع مشکلات خود را حل و فصل کنند. نبودن شفافیت در قوانین و نبود داوری های مناسب، برایمان بسیار سمی است.


وی گفت: فکر می‌کنم امروز دیگر شرایط با سال‌های گذشته متفاوت است و به مراتب شرایط بهتری نسبت به رقیب خود داریم. اول اینکه کالاهای ما نسبت به 4 دهه گذشته بسیار متحول شده، بازرگانان ما حرفه‌ای تر شده‌اند و در خود ارمنستان هم این اراده وجود دارد که کالاهای ترکیه‌ای خریداری نشود. اگر کمی راهبردی بیاندیشیم و استراتژی صادرات توسط متولیان - که می‌تواند سازمان توسعه تجارت یا اتاق بازرگانی باشد - در نظر گرفته شود، جاگیری کالاهایمان و دسترسی به بازارهای دیگر آسان‌تر خواهد بود. به خصوص که دو سال است این تمرین را در قالب پیمان اوراسیا تمرین کرده‌ایم.

به تجارت یک میلیارد دلاری می‌رسیم

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان در خصوص وضعیت فعلی تجارت میان ایران و ارمنستان عنوان کرد: الان چون بازار تحت تاثیر مساله کروناست، افت جهانی را در حوزه تجارت تجربه کرده است. مساله اینجاست که امروز ارمنستان و ایران همکاری راهبردی دارند و تنها خرید و فروش مساله نیست. سیاست‌های همسو با هم دارند و از نظر کسب و کار با هم انطباق دارند و فکر می‌کنم امروز اگر چیزی در قالب 250 میلیون دلار در شرایط حساس انجام داده‌ایم، امکان رسیدن به یک میلیارد دلار در کوتاه مدت را برایمان فراهم است.

وی در خصوص دلیل واقعی تحریم کالاهای ترکیه برای ورود به ارمنستان گفت: دلیل اصلی این است که در جنگ بین آذربایجان و ارمنستان، حریف اصلی ارمنستان در واقع دولت ترکیه بود. یعنی سرمایه‌گذاری انجام شده توسط ترکیه اینطور نشان می‌داد که حتی باید سال‌ها قبل این اتفاق می‌افتاد. یک ایده ملی است و به نظرم کار درستی است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها