چه سؤال‌های بی‌جوابی در پرونده معاون قالیباف وجود دارد؟ / پرونده عیسی شریفی به کجا رسید؟

بی‌آنکه قصد کمترین قضاوتی درباره شخص عیسی شریفی در میان باشد، این نکته حائز اهمیت فراوان است که خصوصیات پرونده او نشان می‌دهد این پرونده از مهم‌ترین پرونده‌های مقامات اداری است. چرا برخی پرونده‌ها به شرح و تفصیل به صدر اخبار می‌آیند ولی این یکی در نهان باقی می‌ماند و خبری از روند دادسرا و محاکمه بیرون نمی‌آیند. این تبعیض خبری چه معنایی دارد؟

چه سؤال‌های بی‌جوابی در پرونده معاون قالیباف وجود دارد؟ / پرونده عیسی شریفی به کجا رسید؟
کد خبر: 457708
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ۰۸:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| پرونده قضائی عیسی شریفی، معاون شهرداری تهران در دوره قالیباف در چه وضعیتی است؟ اتهام‌های او چیست‌؟ آیا اتهام‌ها فقط مالی‌اند یا عناوین دیگری نیز دارند؟ چه مقدار از پرونده او مربوط به شهرداری است و چه مقدار از آنها بی‌ارتباط با شهرداری است؟ آیا در پرونده وی کسانی از شهرداری به‌عنوان شریک جرم یا معاون جرم نیز وجود دارند؟


در آن مقدار از پرونده او که به شهرداری تهران و سمت معاونتش در شهرداری مربوط است، آیا مقام مافوق او یعنی شهردار وقت تهران‌ نیز دخالت داشته است یا نه؟ قاعدتا شهردار وقت، نمی‌تواند به‌طور کامل از کارهای فرد زیردستش که حالا یک پرونده اتهامی بزرگ دارد، مطلقا بی‌خبر بوده باشد. اگر باخبر بوده چرا نسبت به آنها واکنشی نداشته؟ چه مدیریت و تدبیری است که بر اثر آن معاون شهردار مجموعه‌ای از کارهای بسیار بزرگ را انجام می‌دهد که اینک از نظر دستگاه قضائی شایسته مدت‌ها بازداشت و محاکمه و مجازات است و مقام مافوقش از آنها بی‌خبر بوده؟ اگر شهردار وقت‌، بی‌خبر بوده، این چه مدیریتی است که نمی‌داند قائم‌مقامش چه می‌کند؟ اگر باخبر بوده مسئولیتش چه می‌شود؟

آقای سخنگوی قوه قضائیه گفته است محاکمه عیسی شریفی انجام و رأی او نیز صادر شده است. درحالی‌که در برخی پرونده‌ها اخباری مانند موارد اتهامی و کیفرخواست و سخنان نماینده دادستان در دادگاه به تفصیل منتشر می‌شود، از پرونده قائم‌مقام شهردار پیشین تهران هیچ خبری نیست؛ نه اتهام‌ها معلوم است، نه از کیفرخواست چیری منتشر شده است، نه معلوم است در دادگاه چه گذشته و نه پیداست که دادگاه در پایان او را مبرا دانسته یا مجرم؟ و اگر محکومش کرده‌اند، مجازات چیست؟


قانونا محاکمات اگر مربوط به امنیت ملی یا امور خلاف عفت عمومی باشند، دادگاه‌ها می‌توانند محاکمه را غیرعلنی برگزار کنند. اخبار غیررسمی حکایت از این ندارند که موارد اتهامی عیسی شریفی از جرائم علیه امنیت ملی‌ یا از جرائم خلاف عفت عمومی باشند. اطلاعات معتبر اندکی که تاکنون از این پرونده منتشر شده است، حکایت از آن دارد که موضوع این پرونده صرفا یا عمدتا مالی است. در این صورت هیچ دلیلی نمی‌ماند که این پرونده چنین بی‌خبر و پنهان رسیدگی شود. ظاهرا اتهام‌ها ناشی از قرارداد، یا قراردادهای شهرداری تهران با یک هلدینگ بزرگ است.

گفته می‌شود ارقامی که در جریان این پرونده مطرح‌اند، بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان است. اگر شریفی به‌عنوان معاون شهردار این قراردادها را امضا کرده است، آیا او بدون اطلاع مقام مافوق چنین عملی انجام داده است؟ آیا او در جریان اجرای قراردادها شخصی و بدون اطلاع سازمان اداری شهرداری و مافوقش عمل کرده است؟


بی‌آنکه قصد کمترین قضاوتی درباره شخص عیسی شریفی در میان باشد، این نکته حائز اهمیت فراوان است که خصوصیات پرونده او نشان می‌دهد این پرونده از مهم‌ترین پرونده‌های مقامات اداری است. چرا برخی پرونده‌ها به شرح و تفصیل به صدر اخبار می‌آیند ولی این یکی در نهان باقی می‌ماند و خبری از روند دادسرا و محاکمه بیرون نمی‌آیند. این تبعیض خبری چه معنایی دارد؟ بسیاری از اخبار و پرسش‌های دوره 14‌ساله شهرداری ناگفته مانده‌اند. در دوره کوتاه شهرداری محمدعلی نجفی، از قرائت گزارش کامل نجفی از این دوران ممانعت شد. این گزارش به قوه قضا ارسال شد اما همچنان خبری از نتیجه آن گزارش نیست.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها