کد خبر: 457722
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از یک پرونده مجهول در دانشگاه آزاد گزارش می دهد:

روایت یک محرومیت از تحصیل / مجید شیعه‌علی، دانشجو: دانشگاه آزاد حکم دادگاه را اجرا نکند، شکایت کیفری می‌کنم

ماجرای دانشجویان ستاره‌دار یا محروم از تحصیل اگرچه حالا دیگر به گوش‌ها آشناست، اما هر بار رخدادی جدید، پرونده این دانشجویان را بیشتر در هاله ابهام فرو می‌برد. این بار پرونده درباره دانشجویی است که دادگاه هم رأی به حق تحصیل او داده است، اما مسئولان دانشگاه آزاد با وجود رأی دادگاه هم او را ثبت‌نام نکرده‌اند.

روایت یک محرومیت از تحصیل / مجید شیعه‌علی، دانشجو: دانشگاه آزاد حکم دادگاه را اجرا نکند، شکایت کیفری می‌کنم
کد خبر: 457722
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی: «آزمون دکتری سال 97 بود. پس از قبولی در آزمون کتبی، برای مصاحبه دعوت شدم و این مرحله را هم گذراندم. منتظر مرحله نهایی بودم که وقتی وارد سایت شدم دیدم آن بخشی که مربوط به اعلام نتیجه نهایی است برای من باز نمی‌شود. ماجرای من از همان روزها آغاز شد.» اینها را مجید شیعه‌علی می‌گوید. دانشجویی که حالا بعد از گذشت 2 سال و نیم از این ماجراها و گذراندن جلسات متعدد دادگاه، بالاخره توانسته حکم قانونی برای تحصیل را هم بگیرد، اما هنوز مسئولانی هستند که در مقابل رأی دادگاه هم مقاومت می‌کنند.

بعد از اینکه بخش اعلام نتیجه نهایی در سایت برای او باز نمی‌شود به خیال اینکه مشکل از نقص فنی است با دانشگاه تماس می‌گیرد. سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به او می‌گوید که باید حضوری به دانشگاه برود. در دانشگاه به بخش حراست معرفی می‌شود و آنجا از او می‌پرسند که مشکلش چیست. او که منتظر بوده مشکل را از زبان مسئولان دانشگاه بشنود شوکه می‌شود و ادامه ماجرا را این‌گونه برای اعتمادآنلاین تعریف می‌کند: «انتظار داشتم آنجا به من بگویند مشکل چیست، اما آنها شروع به پرسش کردند. اینکه ماجرا چیست؟ آیا پرونده‌ یا محکومیتی داشته‌ای؟ قبلاً در دانشگاه مساله‌ای داشته‌ای؟ به همه پرسش‌ها پاسخ خیر دادم و گفتم، من اینجا آمده‌ام تا شما به من بگویید موضوع چیست. در نهایت گفتند، ما هم اطلاعی نداریم و اگر ادعا می‌کنی که مشکلی وجود نداشته، پس حتماً اشتباهی رخ داده و حل می‌شود. قرار بود مشکل یک‌روزه حل شود و من هم راهی مشهد شدم. از آن روز مدام تماس می‌گرفتم که نتیجه چه شد، اما پاسخی دریافت نمی‌کردم. مجدداً حضوری مراجعه کردم که به من خبر دادند از یک نهاد ویژه نامه‌ای آمده است و به همین دلیل نمی‌توانیم ثبت‌نام کنیم. شروع به تماس تلفنی و نامه‌نگاری به آن نهاد کردم اما فایده نداشت.»

وقتی هیچ کدام از این کارها نتیجه‌ای نداد، در نهایت شیعه‌علی اقدام قانونی را در دستور کار قرار داد. جلسه دادگاه برگزار شد، اما نماینده آن نهاد ویژه در جلسه شرکت نکرد و رأی به نفع این دانشجو صادر شد. دادگاه حق تحصیل را جزو حقوق شهروندی برشمرد و دانشگاه را موظف به ثبت‌نام کرد. نماینده حقوقی دانشگاه آزاد اما به رأی اعتراض کرد و مشهد را برای این رأی صالح ندانست. در نتیجه پرونده به تهران آمد. با وجود این، دادگاه تجدید نظر نماینده حقوقی دانشگاه آزاد را به خاطر طی نشدن مراتب حقوقی به رسمیت نشناخت و رأی قبلی عینا تکرار و نهایی شد.

رای دادگاه بدوی

رای دادگاه بدوی صفحه دوم

رأی دادگاه بدوی مشهد

لایحه دانشگاه آزاد

لایحه دانشگاه آزاد

لایحه دانشگاه آزاد برای دادگاه بدوی مشهد

رای دادگاه تجدیدنظر

رای دادگاه تجدیدنظر صفحه دوم

رأی دادگاه تجدیدنظر تهران

با این حساب، این دانشجو با رأی دادگاه مطمئن بود که با آغاز ثبت‌نام‌ها زمان تحصیل مجددش بعد از 2 سال تاخیر فرا می‌رسد. حالا بیش از 2 ماه از صدور ابلاغیه دادگاه گذشته، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. پرونده از بخش حقوقی به حراست سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد فرستاده شده و مسئولان این سازمان کماکان این دانشجو را ثبت‌نام نمی‌کنند.

از همین روست که شیعه‌علی به فکر شکایت افتاده است. او با اشاره به استنکاف از رأی دادگاه توسط دانشگاه آزاد، موضوع شکایت کیفری را پیش می‌کشد و می‌گوید: «2 سال طول کشید تا رأی صادر شود. حالا هم دانشگاه با تخلفی آشکار از اجرای قانون سر باز می‌زند. طبق آیین دادرسی مدنی، ممانعت از اجرای رأی دادگاه تخلف است و مجازات کیفری به همراه دارد. مسئولان دانشگاه هم که هیچ پاسخی به من نمی‌دهند. به همین دلیل تصمیم گرفتم در صورت ادامه این روند، شکایت کیفری کنم. در این صورت مراجع قضایی مسئولیت پیدا می‌کنند تا مانع از عدم ثبت‌نام من در این مسیر مشخص شوند.»

حالا به گفته این دانشجو، در صورتی که دانشگاه آزاد ثبت‌نام را در روزهای پیش ‌رو انجام ندهد، پرونده شکایت کیفری به جریان خواهد افتاد.

«حسب اعلام مقامات امنیتی ذی‌صلاح فاقد شرایط عمومی و گزینشی مذکور در مصوبه اخیرالذکر بوده است.» این بخشی از نامه‌ای است که دانشگاه آزاد در اعتراض به حکم دادگاه بدوی مشهد نوشته و دلیل عدم ثبت نام را فقدان شرایط عمومی و گزینشی دانشجو عنوان کرده است. اما مرجع ذی‌صلاح، مجهول این معادله است. مجهولی که شاید در روند شکایت کیفری روشن شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها