کد خبر: 457840
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ۱۴:۰۲:۰۶
| |

درخواست از دولت‌های ایران و عراق؛

طاق کسری را نجات دهید

به استحضار همگان می‌رساند: بنای تاریخی ایوان طاق کسری در خطر جدی است.

طاق کسری را نجات دهید
کد خبر: 457840
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ۱۴:۰۲:۰۶

اعتمادآنلاین| به استحضار همگان می‌رساند: بنای تاریخی ایوان طاق کسری در خطر جدی است.


به گزارش اعتمادآنلاین، یادگار بسیار ارزشمند تمدن ساسانی با ارزش‌های مشترک جهانی که برای نسل‌های حال و آینده به جای مانده، تنها اثر باقی‌مانده از شهر باستانی تیسفون { بزرگ ترین شهر تمدن میان رودان } و نماد پیوستگی میان فرهنگ و تمدن امروز دو ملت ایران و عراق در معرض آسیب فوری قرار دارد .


ایوان طاق کسری، بزرگ ترین طاق آجری جهان، میراث فرهنگی هر دو کشور ایران و عراق محسوب شده و به دلیل جایگاه منحصر بفرد در تاریخ ساخته های معمارانه، شایسته‌ی قدردانی و توجه و تلاش جدید مردم و دولت های دو کشور برای صیانت و معرفی ارزش های آن به مردم منطقه و جهان است.


با این مقدمه و با عنایت به این که اثر ارزشمند طاق کسری به دلیل عوامل مخرب طبیعی و فعالیت های زیانبار انسانی بویژه مخاطرات و تهدیدهای گوناگون جنگ، در معرض آسیب های جدی و خطر تخریب و نابودی قرار گرفته است.


ما امضا کنندگان حاضر، از دو دولت ایران و عراق درخواست می‌کنیم با بازاندیشی در مورد ارزش‌های این میراث مشترک جهانی ، کلیه اقدامات لازم و فوری را برای :


1) اتخاذ اقدامات لازم برای احیاء، حفاظت، مرمت طاق کسری و نگهداری دائمی آن؛


2) ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری؛


3) ثبت منظر فرهنگی طاق کسری در فهرست میراث جهانی یونسکو؛


4) برنامه ریزی وتمهید اقدامات اجرایی مناسب برای گسترش گردشگری پایدار با هدف معرفی این اثر ارزشمند به جهانیان؛
به کار بندند.

ما، از همه سازمان‌های مردم نهاد دو کشور، نهادهای بین‌المللی مرتبط با موضوع به ویژه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، ایکروم و ایکوموس درخواست می‌کنیم در چارچوب ماموریت‌ها و اختیارات خود، اهتمام لازم را برای ترغیب و کمک به دولت‌های عراق و ایران در نجات بخشی و حفاظت از بنای طاق کسری به نفع نسل‌های حاضر و آینده بشریت به کار بندند.


ما، امضا کنندگان این نامه، در راستای تحقق هدف مهم نجات بخشی و حفاظت از طاق کسری، آمادگی کامل خود را برای هر گونه مشارکت و همکاری لازم و همچنین جلب حمایت و کمک‌های فنی و مالی دوستداران میراث فرهنگی ایران و عراق در سراسر نقاط جهان اعلام می‌داریم.

اسامی برخی از امضا کنندگان:


رضا کیانیان، تهمورث پورناظری، سعید ملکان، سهراب پورناظری، امیر جدیدی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، عبدالرضا کاهانی، فاطمه معتمد آریا، کیکاووس امینی، محمد سعید ایزدی، سید محمد بهشتی، مهرداد بهمنی، فرهاد توحیدی، محمد جواد حق شناس، محمد رضا حائری مازندرانی، زهرا رفیعی، اسکندر مختاری، محمد کریم متقی، سید حسام محتشم، میلاد وندائی، ترانه یلدا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها