کد خبر: 457886
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۹:۲۲
| |

پوتین میزبان نخستین مذاکرات پس از آتش‌بس قره‌باغ می‌شود

رئیس‌جمهور روسیه قرار است دوشنبه (22 دی ماه) میزبان نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان در مسکو به عنوان نخستین دیدار دو طرف، پس از پایان جنگ 44 روزه آن‌ها درخصوص بحران قره‌باغ باشد.

پوتین میزبان نخستین مذاکرات پس از آتش‌بس قره‌باغ می‌شود
کد خبر: 457886
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۹:۲۲

اعتمادآنلاین| پوتین میزبان نخستین مذاکرات میان طرفین درگیر در جنگ قره‌باغ پس از امضای اتش بس میان طرفین خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار است فردا، دوشنبه میزبان «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و «الهام علیف» رئیس جمهور آذربایجان در مسکو به عنوان نخستین دیدار دو طرف، پس از پایان جنگ 44 روزه آن‌ها در خصوص بحران قره‌باغ باشد.

کاخ کرملین امروز، یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مذاکرات که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در آن مشارکت خواهد داشت، بر مسأله کمک رسانی به ساکنان مناطق جنگی و نیز بازگشایی ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل میان دو کشور تمرکز دارد.

بر اساس اعلام خبرگزاری بلومبرگ، بیش از 5 هزار و 500 سرباز در در دو جبهه در درگیری‌های رخ داده در منطقه مورد مناقشه «ناگورنو قره‌باغ » و پیش از آنکه روسیه به عنوان میانجی گر برای آتش بس دهم نوامبر عمل کند، جان خود را از دست دادند.

براساس توافق حاصل شده میان دو طرف، ارمنستان از شماری از مناطق که پیشتر برای نزدیک به سه دهه آن را اشغال کرده بود، عقب نشینی کرد. این مناطق پس از این توافق، تحت نظارت نیرو‌های حافظ صلح روسیه قرار گرفتند.

پیشتر نیز الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به ارمنستان هشدار داد سفر مقامات این کشور به قره‌باغ می‌تواند با واکنش نظامی روبرو شود.

الهام علی اف ضمن انتقاد از سفر مقامات ارمنستان به قره‌باغ هشدار داد ادامه این سفر‌ها با مشت آهنین آذربایجان همراه خواهد بود.

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، 27 سپتامبر آغاز شد. در 10 نوامبر، ولادیمیر پوتین، الهام علی اف و نیکول پاشینیان- سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان- بیانیه مشترکی در مورد توقف کامل جنگ در قره‌باغ کوهستانی امضا کردند. براساس این بیانیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار بود پیشروی در مواضع اشغال شده خود را متوقف کنند، تعدادی از مناطق تحت کنترل باکو قرار گیرند، تبادل زندانیان اجرا شود و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در مناطق مورد مناقشه مستقر شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها