مجید انصاری:

آقای صدیقی، آسیب به دین مردم نزنید!

مجید انصاری می‌گوید: می‌خواهم به جناب آقای صدیقی عرض کنم متاسفانه دینداری جوانان و مردم از ناحیه گفتار و رفتار نسنجیده ما عمامه‌به‌سرها به اندازه کافی آسیب‌ دیده و خواهش می‌کنم با این نوع کشف و کرامات درست کردن‌ها آسیب بیشتر به دین مردم نزنید.

آقای صدیقی، آسیب به دین مردم نزنید!
کد خبر: 457910
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۱ ۲۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این نخستین بار نیست که شنیدن اظهاراتی عجیب و غریب از یک روحانی یا کارشناس در صداو سیما به عنوان نکته یا مطلبی جنجالی، بعضا به عنوان نمادی از خرافات در شبکه‌های اجتماعی یا ماهواره‌ای پخش می‌شود و البته که تبدیل به یکی از خودزنی‌های درونی صاحبان قدرت.

«آیت‌ا... مصباح چشمانشان را باز کردند و یک نگاه مهربانانه‌ای کرد و دوباره چشمانش را بست.» این جملاتی بود که کاظم صدیقی به نقل از غسال آیت‌ا... مصباح یزدی بیان کرد! گشودن چشم‌ها پس از اعلام فوت برای بسیاری قابل پذیرش نبود و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. اظهارات چالشی صدیقی به این یک مورد محدود نمی‌شود و موارد دیگری هم بوده است.

واکنش به ادعاهای صدیقی

اظهارات اخیر آیت‌ا... صدیقی با واکنش‌هایی همراه شد؛ از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری در واکنش به سخنان کاظم صدیقی در خصوص آیت‌ا... مصباح یزدی، اظهار داشت: کسانی که آقای صدیقی را می‌شناسند، سلیقه منبر و سخنرانی‌های ایشان را از دیرباز می‌دانند؛ نوعا تکیه بر مسائلی از همین قبیل است. یعنی تکیه بر خواب، معجزات و کرامات این و آن و احیانا نقل دیدارها و ملاقات‌های افراد با امام زمان(عج) و چیزهایی که امکان اثبات وجود ندارد و به قول ما طلبه‌ها مسائل شاذّی هست که اگر صحت هم داشته باشد، اولا استثناست و ثانیا سیره و شیوه علمای دین و حتی ائمه اطهار(ع) بر بیان معارف از این طریق نبوده است ولی اینکه صداوسیما در برنامه‌های زنده خودش در موضوعات مهم دینی و بیان مسائل قرآنی که مستقیم با اعتقادات و دینداری مردم و معرفی چهره اسلام از دید ایران ارتباط دارد باید نهایت احتیاط و دقت را داشته باشد، من را واداشت که به این مساله بپردازم.

وی یادآور شد: صداوسیما در حوزه سیاسی و حوزه‌های دیگر خط‌قرمزهایی دارد و براساس همان خط‌قرمزها تقسیم‌بندی‌هایی دارد که با چه افرادی می‌تواند گفت‌وگوی زنده انجام بدهد یا پخش زنده برنامه‌های آنها را داشته باشد و با چه اشخاصی اصلا گفت‌وگو نکند و تصویرشان را پخش نکند و اگر گفت‌وگو هم می‌کند، گفت‌وگوی جمع‌شده‌ای باشد که بتوانند کنترل کنند.

این سیاست مدیریتی است که در صداوسیما اعمال می‌شود و صداوسیما ما هم که انحصاری است و مثل کشورهای دیگر شبکه‌های متعدد آزاد و خصوصی و باز نداریم که بگوییم مسئولیت آن شبکه با کسی نیست و مسئولیت آنچه پخش می‌شود با صاحب آن رسانه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متاسفانه بعضا آقای صدیقی خیلی راحت نقل‌قول ملاقات‌های افراد با امام زمان(عج) را نقل می‌کنند؛ به گونه‌ای که گویی ایشان مسئول دفتر ملاقات‌های حضرت هستند و خیلی ساده هرکسی می‌تواند ملاقات و هر مطلبی را بیان کند. درحالی‌که مساله ملاقات حضرت امام عصر(عج) موضوع بسیار مهم و در سطح عظیمی است که اگر انجام هم شود آن کسی که دیدار

می‌کند لب فرومی‌بندد و ادعایی نمی‌کند و براساس توقیع شریفی هم که مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده و فکر می‌کنم جلد 53 صفحه 151 باشد، خود امام عصر(عج) در توقیع به علی بن‌محمد تیموری می‌فرمایند که هرکس از این پس ادعای مشاهده کند، او فرد کذاب و دروغگویی است.

آسیب به دین مردم نزنید

وی با اشاره به اینکه آقای صدیقی در این برنامه زنده دو ادعا را مطرح کردند، گفت: یکی اینکه مرحوم آیت‌ا... مصباح از زمان فوت خودشان دقیق مطلع بودند و می‌گفتند باغی برای من آماده کرده‌اند و دارم به آنجا می‌روم. اگر ایشان چنین چیزی هم فرموده باشند، که من نمی‌دانم به چه صورت بوده، مطلبی بین ایشان و خداست.

نمی‌دانم از بیان استثنائات برای ایجاد یک قاعده چه استفاده‌ای می‌خواهند بکنند. مهم‌تر اینکه ایشان گفته‌اند مرحوم آیت‌ا... مصباح که از دنیا رفته‌اند، غسّال داشته ایشان را غسل می‌داده و برای اینکه به غسال بگوید من تو را شفاعت می‌کنم چشم‌هایش را باز کرده و با نگاه مهربان چشم‌هایش را بسته است.

وی ادامه داد: چطور توقع داریم با پخش این نوع حرف‌های بی‌پایه و اساس جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟! من می‌خواهم به جناب آقای صدیقی عرض کنم متاسفانه دینداری جوانان و مردم از ناحیه گفتار و رفتار نسنجیده ما عمامه‌به‌سرها به اندازه کافی آسیب‌ دیده و خواهش می‌کنم با این نوع کشف و کرامات درست کردن‌ها آسیب بیشتر به دین مردم نزنید و دین و روحانیت را مضحکه خاص و عام نکنید.

این‌بار ماجرای نقل قول از لحظه غسل آیت‌ا... مصباح یزدی واکنش‌های زیادی در پی داشت. کاظم صدیقی امام جمعه تهران می‌گوید زمانی که غسال، آیت‌ا...مصباح یزدی را غسل می‌کرد و در دلش آرزو می‌کرد که مرحوم شفاعت او را نیز بکند، آیت‌ا... مصباح - هنگام غسل - چشمش را باز کرد، یک نگاه مهربانانه به او کرد و چشمانش را بست.

البته اظهارات صدیقی بخش دیگری هم داشته که کمتر به آن پرداخته شد جایی که می‌گوید مرحوم آیت‌ا... مصباح از دو هفته قبل از مرگ خود خبر داشته است: «بر ما خیلی سخت می‌گذشت. ایشان که دید ما بسیار ناراحت هستیم، چشمشان را باز کردند و فرمود ناراحت نباشید. این ناراحتی تا دو هفته است و بعد از دو هفته باغ وسیعی برای ما تدارک دیده شده که ما را به آنجا می‌برند. این دلداری را به ما داد و دقیقا دو هفته بعد همه چیز تمام شد. یعنی ایشان از زمان فوتشان خبر داشتند و جایگاهشان را هم به ایشان نشان داده بودند.» اظهارات او به‌عنوان یکی از ائمه جمعه ادر حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز گفته‌هایی مشابه از او شنیده شد. مثلا «سی سال قبل از وفات آقای بروجردی فردی در خواب می‌بیند که امام خمینی با شمشیر سر محمدرضا پهلوی را جدا می‌کند.»

یا بکبار دیگر گفته بود: رفتم مسجد آقای مروارید، نماز ظهر را خوانده بودند. جوانی آمد و مقابل من نشست، خم شد دستم را بوسید و اشک ریخت. گفت: «من با منبرهای شما خیلی صفا کردم، ولی یک اتفاقی برایم افتاده، می‌خواهم این را برای شما بگویم». گفت: «مرحوم آقای مولوی قندهاری که از دنیا رفت، من مطمئن بودم که در تشییع جنازه ایشان حضرت حضور پیدا می‌کند. به نزدیک‌های حرم که رسیدیم، یک حالت سرزنشی نسبت به خودم شروع کردم: مگر تو کی هستی؟ با چه رویی می‌خواهی حضرت را ببینی؟ اصلا چه توقعی داری؟ شروع کردم به بدی‌های خودم بد و بیراه گفتن. ‌ما کجا؟ آقا کجا؟ در حال سرزنش خودم بودم که صدایی خیلی ملایم و آرام آمد: می‌خواهی آقا را ببینی؟ برگشتم جهت صدا را ببینم، دیدم ماشاءا... حضرت در این جمعیت از همه به قول معروف یک سر و گردن بلندتر بود... و توصیفاتی از حضرت کرد از جمله اینکه گفت: «موهای مبارکشان از زیر عمامه تا بناگوششان بود، محاسن پرپشت. دقت کردم و در موهای سر و صورت حضرت یک موی سفید ندیدم».

البته اظهارات صدیقی درباره آیت‌ا... مصباح از حیث دیگری این روزها مورد مناقشه است اینکه اگر واقعا کسی که مرحوم شده چشمانش را باز می‌کند، به نظر می‌آید این اظهارات بار حقوقی هم داشته باشد.

خاطره از آیت‌ا... بروجردی

سید ناصر قوامی استاد حوزه هم دراین باره می‌گوید: چه بخواهیم چه نه برخی به خرافات، باور قلبی دارند از همین روست که چنین اظهاراتی از سوی بعضی چهره‌ها بعید نیست. اما ترویج آن از طریق تریبون‌های عمومی درست نیست. اظهاراتی که ما از عده‌ای کارشناس و روحانی می‌شنویم نیز بعضا ناشی از همین باور قلبی است، اما بیانش به حواشی دامن می‌زند. وی ادامه می‌دهد: به یاد دارم وقتی آیت‌ا... بروجردی از دنیا رفت آن موقع نیز بین مردم این موضوع رد و بدل می‌شد که خود آیت‌ا... بروجردی هم در هنگام تلقین میت، تلقین می‌خوانده است، درحالی‌که تمام کسانی که در آن زمان نزدیک پیکر او بودند می‌گفتند چنین چیزی نبوده، ولی بخشی دوست داشتند تلقین آیت‌ا... بروجردی را باور کنند، بی‌آنکه به اظهارات شاهدان عینی توجه کنند. قوامی می‌گوید: اگر روایت باز شدن چشمان آیت‌ا... مصباح صحت داشته باشد باید فورا مورد بررسی قرار بگیرد که چگونه گواهی فوت صادر شده است یا باید پزشک برای بهبودی وی اقدام می‌کرد. نه اینکه در قالب این روایت گفته شود و از آن عبور کرد. این استاد حوزه تاکید کرد: ما در جهان پس از مرگ واقعیت‌ها را نمی‌توانیم درک بکنیم مانند طفلی که در شکم مادر است کسی آن موقع را به یاد ندارد. بنابراین نوع نگاهمان به جهان پس از مرگ نیز باید متفاوت از نگاه دنیوی باشد.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها