کد خبر: 457956
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ۰۸:۵۹:۰۳
| |

هزاره‌ها؛ قربانیان بی‌وقفه فرقه‌گرایی افراطی

خانواده‌ها و اقوام 11 معدنچی شیعه پاکستان که هفته گذشته توسط افراد مسلح یک گروه تروریستی سر بریده‌شده‌ بودند، عاقبت روز گذشته در پی سفر عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به کویته، اجازه دادند اجساد عزیزان‌شان دفن شود.

هزاره‌ها؛ قربانیان بی‌وقفه فرقه‌گرایی افراطی
کد خبر: 457956
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ۰۸:۵۹:۰۳

اعتمادآنلاین| خانواده‌ها و اقوام 11 معدنچی شیعه پاکستان که هفته گذشته توسط افراد مسلح یک گروه تروریستی سر بریده‌شده‌ بودند، عاقبت روز گذشته در پی سفر عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان به کویته، اجازه دادند اجساد عزیزان‌شان دفن شود. شهروندان هزاره کویته، مرکز استان بلوچستان پاکستان، به دلیل بی‌توجهی دایمی دولت به امنیت این قوم که سال‌هاست از سوی گروه‌های تندروی مسلح هدف ترورهای هدفمند قرار می‌گیرند، اعلام کرده‌بودند تا زمانی که نخست‌وزیر پاکستان، عمران‌خان، شخصا برای رسیدگی به وضعیت امنیت منطقه و پیگیری پرونده ترور این کارگران معدن به کویته سفر نکند، از دفن عزیزان‌شان خودداری می‌کنند. دو روز پیش، انتساب پیامی به عمران‌خان که در پاسخ به این درخواست گفته‌بود، تروریسم را محکوم می‌کند، اما تن به باج‌خواهی نمی‌دهد، بر خشم مردم داغدار کویته افزوده‌بود.

عاقبت عمران‌خان، شنبه شب، بعد از 6 روز تعلل در پاسخ به مطالبه مردم کویته، به این شهر رفت و در محل دانشگاه سردار بهادرخان با بازماندگان عملیات تروریستی هفته پیش دیدار کرد. اظهارنظر منتسب به عمران‌خان در مورد باج‌خواهی معترضان، در شبکه‌های اجتماعی با واکنش تندی مواجه شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان و افغانستان، عمران خان را به همدستی در اقدامات تروریستی علیه شیعیان متهم کردند. انتشار تصاویری از زنان هزاره معترض که با بستن چشم و دستان خود مشابه روش تروریست‌های داعش خود را به بند می‌کشند، در اقدامی نمادین در مقابل دوربین‌ها در اعتراض به ناامنی، خود را آماده ذبح شدن تصویر کردند. شیعیان هزاره کویته در واکنش به تعلل دولت از رسیدگی به خواسته‌های‌شان از سه‌شنبه هفته گذشته یکی از بزرگ‌راه‌های اصلی کویته را با تابوت معدنچیان کشته شده مسدود کرده‌اند، اعلام کردند که تا برگزاری ملاقات عمران‌خان، نخست‌وزیر، با آنها و محاکمه قاتلان از موضع خود عقب‌نشینی نخواهند کرد. عمران‌خان یک روز بعد از حادثه، وزیر کشور دولتش را مسوول رسیدگی به این حادثه کرده‌بود، اما بازماندگان قربانیان عملیات تروریستی تاکید کردند که در طول سال‌های گذشته در پی عملیات تروریستی مکرر، بارها و بارها وعده‌های پوچ و توخالی از وزرای دولت دریافت کرده‌اند، اما هیچگاه اقدامی عملی برای حفظ امنیت و بهبود وضعیت آنها انجام نشده است. هر چند بعد از سفر عمران‌خان به کویته و دیدارش با تعدادی از بازماندگان واقعه تروریستی، خانواده‌ها به دفن پیکرهای بازماندگان رضایت دادند، اما انتقادها از عمران خان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها همچنان ادامه یافت.

موسی حسین، از رهبران تحصن در کویته، با اشاره به اینکه هیچ یک از ریش‌سفیدهای شیعیان از حضور عمران‌خان در کویته خبر نداشته‌اند، گفته است که نزدیکان عمران‌خان فقط یکی از خانواده‌های قربانیان را برای دیدار خصوصی به دانشگاه برده‌اند و بعد از عکاسی و صحبتی کوتاه، نخست‌وزیر بدون حضور در میان شیعیان معترض کویته را ترک کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های پاکستان، 11 کارگر مذکور هفته پیش توسط افراد ناشناس مسلح در شهر مچ در استان بلوچستان ربوده‌شدند. به گفته وزارت خارجه افغانستان از میان 11 فرد ربوده شده 7 نفر هزاره‌های مهاجر افغانستان و 4 نفر هزاره‌های بومی پاکستان بودند. به نوشته رسانه‌های پاکستان افراد مسلح بعد از حمله به محل اقامت کارگران زغال‌سنگ مچ کارگران هزاره را از دیگران جدا می‌کنند و با بیرون بردن آنها اقدام به قتل عام آنان می‌کنند.

گروه داعش مسوولیت این عملیات تروریستی را بر عهده گرفته است و ویدئویی از قتل عام این افراد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. با این حال داعش تنها گروهی نیست که در طول سال‌های گذشته علیه جمعیت هزاره پاکستان دست به اقدامات تروریستی می‌زند.

عمران خان: کار هند است


نخست‌وزیر پاکستان که تعلل یک هفته‌ای‌اش در سف ر به کویته برای رسیدگی به مطالبات بازماندگان عملیات تروریستی علیه کارگران معدن، با اعتراض گسترده شیعیان منطقه مواجه شده‌بود، عاقبت با حضور در کویته با خانواده‌های قربانیان دیدار کرد. وی در این دیدار مدعی شد که حتی خودش هم از سوی گروه‌های تندروی مسلح به علت دیدار با شهروندان هزاره پاکستان تهدید به ترور شده است. وی در ادامه سخنان خود با عنوان کردن هند به عنوان عامل تروریسم در ایالت بلوچستان، گفت: گروه‌های تروریستی متحد شده‌اند و گروه‌ها از پشتیبانی هند برخوردار هستند. تروریست‌های تحت حمایت هند خسارت قابل توجهی به پاکستان وارد کرده‌اند، قتل مولانا عادل‌خان نیز برای دامن زدن به تنش‌های فرقه‌گرایانه انجام گرفت.عمران خان نخست‌وزیر پاکستان پس از دیدار با بازماندگان شهدای مچ طی گفت‌وگو با اصحاب رسانه ضمن معرفی حادثه مچ به عنوان بخشی از یک بازی بزرگ، تاکید کرد که سازمان‌های امنیتی اطلاع داده بودند که هند به دنبال گسترش تفرقه‌گرایی در پاکستان است. وی با 35 الی 40 نفر اعلام کردن عناصر این حادثه تروریستی، خاطرنشان کرد که ما به دنبال عاملان تفرقه گرایی و گسترش فسادات خواهیم رفت.

وی افزود: موضع من متحد کردن مسلمانان در سراسر جهان است. نخست‌وزیر پاکستان در ادامه سخنان خود با بیان این موضوع که جامعه هزاره را تنها نخواهیم گذاشت و به وعده‌های داده شده عمل می‌کنیم، بیان کرد: زمانی‌که مردم از رفتن به حسینیه‌ها می‌ترسیدند، من آن موقع نیز نزد برادران جامعه هزاره آمده بودم. از حادثه تروریستی انجام گرفته علیه جامعه برادران هزاره آگاه هستم، زمانی‌که من با ذکر نام یک سازمان فرقه‌گرا پس از قتل یک عالم سنی در کراچی، انتقاد کردم، من را تهدید به مرگ کردند. وی خطاب به شیعیان هزاره، گفت: ما درحال تشکیل یک بخش از نیروهای امنیتی برای محافظت کامل از شما هستیم، ما می‌خواهیم به خانواده‌های شهدا و کل جامعه هزاره اطمینان دهیم، روابط یک شخص عادی با نخست‌وزیر متفاوت هستند، برای همین من به شما گفته بودم که شما شهدا را دفن کنید، من نیز خواهم آمد. من تک‌تک مباحث را پیگیری می‌کردم و به صورت مداوم با وزرای فدرال در ارتباط بودم، متشکرم که شما حرف ما را پذیرفتید. کل ملت پاکستان در کنار جامعه هزاره ایستاده است، دولت من و دولت محلی نیز در کنار شما هستیم، تلاش‌هایی به منظور ایجاد فساد میان شیعه و سنی در سطح جهانی درحال صورت گرفتن است، ما برای بهبودی روابط ایران و عربستان سعودی نیز تلاش کرده‌ایم.


کشتار بدون توقف شیعیان


کشتار شیعیان هزاره در پاکستان، سال‌هاست که ادامه دارد. بر اساس آمار منتشر شده توسط کمیسیون حقوق بشر پاکستان در سال‌های گذشته بیش از 3000 نفر از شهروندان هزار در پاکستان در عملیات تروریستی از جمله بمب‌گذاری در ساختمان‌ها، انفجار بمب‌های خودرویی و حملات انتحاری جان باخته‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده تاکنون دست کم 50 پزشک با قومیت هزاره فقط در شهر کراچی پاکستان به صورت هدفمند هدف ترور قرار گرفته‌اند و جان خود را از دست داده‌اند. فقط در سال 2013، در یکی از خونبارترین سال‌ها برای این قومیت پاکستان، نزدیک به 700 شیعه هزار در پاکستان در پی حملات تروریستی جان خود را از دست دادند. ژانویه سال 2013 یک خودروی بمب‌گذاری شده یک محل پر رفت و آمد در شهر هزاره‌نشین کویته، باعث کشته 92 نفر از جمله 16 کودک و 19 زن شد. یک ماه بعد 110 هزاره دیگر در این شهر بر اثر بمب‌گذاری کشته‌شدند. این انفجارها و عملیات تروریستی فقط به یک سال و یک شهر محدود نمی‌شد. در ماه مارس انفجار در مسجد شیعیان کراچی بیش از 50 کشته برجا گذاشت. سال 2014 هم فقط در یک بمب‌گذاری در کویته 84 نفر کشته‌شدند. همه این اقدامات تا پیش از آن بود که گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه ایجاد شود. گروه‌های تروریست افراطی مانند لشکر جنگهوی مسوولیت این عملیات تروریستی را می‌پذیرفتند. بعد از گذشت یک دهه، اما هنوز نه تنها خشونت علیه شیعیان هزاره در منطقه بلوچستان پاکستان کاهش نیافته است، بلکه تروریست‌های داعش هم به بار مشکلات این قوم شیعه مذهب اضافه شده‌اند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها