دموکرات‌های کنگره خواستار استعفای دو سناتور جمهوری‌خواه هستند

شماری از اعضای دموکرات کنگره آمریکا از دو سناتور جمهوری‌خواه تندرو درخواست کردند هرچه زودتر استعفای خود را اعلام کنند.

دموکرات‌های کنگره خواستار استعفای دو سناتور جمهوری‌خواه هستند
کد خبر: 458052
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ۱۳:۳۶:۳۲

اعتمادآنلاین| در پی حمله هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره، شماری از اعضای دموکرات این نهاد، از تد کروز و جاش هاولی دو سناتور تندرو جمهوری‌خواه خواستند استعفای خود را اعلام کنند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه فاکس نیوز، تینا اسمیت سناتور دموکرات در پیامی توئیتری نوشت: «سناتورها کروز و هاولی تضعیف دموکراسی و حمایت از دروغ بزرگ دزدیده شدن انتخابات را انتخاب کردند. آن‌ها باید فوراً استعفا دهند».

شراد براون دیگر سناتور دموکرات آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «هاولی و کروز هردو به سوگند خود خیانت کرده و دستورکاری خشونت‌آمیز را علیه دموکراسی ما برانگیختند. استعفای فوری آن‌ها را خواستار هستم. اگر آن‌ها از این کار امتناع کردند، سنا باید آن‌ها را اخراج کند».

کریس کونز سناتور دموکرات ایالت دلاوِر نیز در مصاحبه‌ای به این سوال که آیا کروز و هاولی باید از مقام خود کناره‌گیری کنند پاسخ داد: «بله فکر می‌کنم باید استعفا دهند».

پتی مورای دیگر سناتور دموکرات نیز در پیامی توئیتری نوشت: «هر سناتوری که از قدرت زور در برابر قدرت دموکراسی حمایت کند، سوگند خود را زیر پا گذاشته است. سناتور کروز و هاولی باید استعفا دهند».

علاوه بر این سناتورها، الکساندریا اوکازیو کورتز عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز استعفای تد کروز را خواستار شده است.

از سوی دیگر، گروه سردبیری روزنامه هیوستون کرونیکلز در یادداشتی، با اشاره به اینکه دروغ‌های جمهوری‌خواهان درباره تقلب در انتخابات در نهایت به جان باختن شماری از شهروندان منتهی شد، از تد کروز خواستند هرچه سریع‌تر استعفا دهد.

اعضای ارشد حزب دموکرات، پیش‌تر نیز استعفای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به خاطر تحریک به خشونت و دامن زدن به ادعای دروغ تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، خواستار شده‌اند.

دموکرات‌ها از مایک پنس معاون ترامپ خواسته‌اند با استفاده از متمم 25 قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور را برکنار کند. به طور همزمان، اعضای این حزب در حال پیش بردن استیضاح ترامپ هستند.

همزمان با تشدید تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ به دنبال حمله هواداران او به کنگره، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اقدام مایک پنس معاون رئیس‌جمهور برای برکناری ترامپ شدت گرفته است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع نزدیک به نفر دوم دولت این کشور گزارش داده است، بین اعضای تیم مایک پنس این نگرانی وجود دارد که توسل به متمم 25 یا حتی آغاز فرایند استیضاح ریسک‌هایی داشته باشد چرا که این احتمال وجود دارد ترامپ با انجام یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد.

کروز و هاولی تا بیش از 60 روز پس از انتخابات آمریکا همچنان از ادعای تقلب در انتخابات حمایت کرده و سعی داشتند در جلسه مشترک کنگره با امید تغییر در نتیجه انتخابات به نفع ترامپ، به آرای برخی ایالات اعتراض کنند.

روز برگزاری این جلسه در کنگره، عده زیادی از هواداران ترامپ در مقابل ساختمان این نهاد تجمع کرده و رئیس جمهور آمریکا در محلی نزدیک به کنگره، به ایراد سخنرانی و تکرار ادعای تقلب در انتخابات پرداخت.

در حالی که جلسه مشترک کنگره آمریکا به ریاست پنس معاون رئیس‌جمهور و رئیس سنای این کشور برای تأیید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات 5 نفر شامل یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها