هیچ استقراضی از بانک مرکزی در بودجه 1399 و 1400 نشده است

سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 درباره تأمین مالی منابع بودجه در عملکرد امسال و پیش‌بینی لایحه سال آتی، گفت: هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی انجام نشده و منابع مورد نیاز از محل انتشار مالی اسلامی و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه انجام خواهد شد.

هیچ استقراضی از بانک مرکزی در بودجه 1399 و 1400 نشده است
کد خبر: 458111
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ۱۶:۱۵:۴۸

اعتمادآنلاین| سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 درباره تأمین مالی منابع بودجه در عملکرد امسال و پیش‌بینی لایحه سال آتی، گفت: هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی انجام نشده و منابع مورد نیاز از محل انتشار مالی اسلامی و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه انجام خواهد شد.

«مژگان خانلو» در تشریح برخی از ایرادات مطرح شده در لایحه بودجه1400 از جمله کسری بودجه، بیش‌برآوردی درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام، کسری تراز عملیاتی و اصلاحات ساختاری، اظهار داشت : باید توجه شود که اساساً تورم موجود در اقتصاد کشور از ناحیه فشار هزینه، رکود فعالیت‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های تولید است؛ در این شرایط، اتخاذ سیاست‌های مالی انقباضی موجب تشدید رکود تورمی خواهد شد.

وی افزود: بنابراین به طور جدی از این مقوله در تنظیم لایحه بودجه سال 1400 کل کشور اجتناب شده است. ضمن اینکه هدف‌گذاری تورمی اساساً بواسطه سیاست‌های پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود که تلاش شده است در سال‌های اخیر و همچنین سیاست‌گذاری سال 1400، همراهی کامل سیاست‌های مالی و پولی کشور در راستای تحقق هدف‌گذاری یادشده انجام شود.


سخنگوی لایحه بودجه 1400 یادآور شد: در دو سال گذشته و به واسطه تحریم‌های شدید اعمال‌شده درخصوص صادرات نفت خام و کاهش ورود ارز به کشور که با تکانه ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش صادرات غیرنفتی کشور نیز تشدید شد، نرخ ارز نوسان یافت و به تبع آن آثار تورمی را در سال جاری به همراه داشته است. لذا تلاش در جهت افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی زمینه‌ساز کنترل نوسانات ارزی و تورم خواهد بود که پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص هم به جهت صادرات نفت و هم مشوق‌های صادراتی و حمایت از تولید در لایحه بودجه صورت گرفته است که قطعاً با کاهش فشار بر منابع ارزی و ذخایر بانک مرکزی، آثار ضدتورمی خواهد داشت.


خانلو درخصوص تأمین مالی منابع بودجه در عملکرد سال جاری و پیش‌بینی سال 1400 اظهار داشت: هیچگونه استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته است و منابع مورد نیاز از محل انتشار مالی اسلامی و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه انجام خواهد شد و به شدت از پولی کردن کسری بودجه به جهت آثار تورمی آن پرهیز شده است.


وی افزود: با وجود تمامی تلاش‌های انجام شده برای رد کلیات بودجه که هیچ عایدی هم برای نظام بودجه ریزی کشور در پی نداشت، با درایت نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه تصویب شد و فرآیند بررسی جزئیات لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه و بهبود و رفع اشکالات احتمالی با همکاری کارشناسی دولت و مجلس فراهم شد.

سخنگوی ستاد لایحه بودجه 1400 اظهار امیدواری کرد که در مسیر بررسی مفاد لایحه بودجه، اصلاحات کارشناسی‌شده در راستای افزایش ظرفیت‌های بودجه برای اجرا در سال 1400 انجام شود.

«حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییس جمهوری در 17 آذرماه لایحه بودجه سال 1400 کل کشور با سقف 2400 هزار میلیارد تومان را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها