کد خبر: 458300
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از نشست خبری جشنواره آنلاین «هنر زنده است»:

نمایش فیلم‌های توقیفی برای 110 نفر از اهالی سینما و منتقدان

نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» در حالی برگزار شد که هنرمندان و برگزارکنندگان آن بر این نکته تاکید کردند که قصد دارند فضایی برای دیده شدن افراد و گروه‌های هنری که امکانی برای دیده شدن ندارند ایجاد کنند.

حجم ویدیو: 10.59M | مدت زمان ویدیو: 00:04:30 دانلود ویدیو
کد خبر: 458300
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری جشنواره آنلاین «هنر زنده است» امروز، سه‌شنبه 23 دی‌ماه، با حضور بهروز غریب‌پور رئیس شورای سیاستگذاری و دبیر بخش تئاتر، کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی، سیف‌الله صمدیان به نمایندگی از محمود کلاری (دبیر بخش دیجیتال‌آرت)، مازیار رضاخانی مدیر جشنواره، رضا کیانیان عضو شورای سیاستگذاری، بابک بادکوبه مدیر تبلیغات و فراز بابایی نماینده مجموعه مربع 11 به عنوان حامی مالی و برگزار کننده جشنواره، در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران برگزار شد.

بهروز غریب‌پور، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است»، در این نشست گفت که بخش خصوصی تلاش کرده در دورانی که سخت و محدودکننده است، آستین بالا بزند و کاری کند که فضای هنر نیاز دارد.

کمال تبریزی، دبیر بخش فیلم این جشنواره در ادامه نشست گفت: «سعی ما این است که کمتر به رقابت بپردازیم و بیشتر روی بررسی فیلم‌ها تمرکز کنیم. این جشنواره فرصتی برای نمایش آثار است. اخیراً بعد از سال‌ها مشخص شد که یکی از فیلم‌های من نباید توقیف می‌شد. عدم نمایش خیلی از فیلم‌هایی که توسط هنرمندان ساخته می‌شود، سوءتفاهم است. ما باید به فیلم‌ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند حرف خود را مطرح کنند.»

رضا کیانیان: کار خلاف نمی‌کنند، اسم‌شان زیرزمینی است

رضا کیانیان، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، هم اظهار کرد که این جشنواره اجازه می‌دهد کسانی واردش شوند که هیچ‌وقت دیده نمی‌شوند و همین موضوع را دلیل حضورش در این رویداد دانست: «چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم که هیچ کار خلافی انجام نمی‌دهند و بی‌خودی اسم‌شان زیرزمینی شده؟ یا چه تعداد بچه‌های جوان تئاتر در شهرستان داریم که جایی جز جشنواره فجر برای دیده شدن ندارند یا بچه‌های جوانی که فیلم کوتاه می‌سازند و دیده نمی‌شوند. بخش دیگری به نام دیجیتال‌آرت هم وجود دارد که کارهای بسیار زیاد و خوبی در آن انجام می‌شود اما جایی برای دیدن شدن‌ ندارند. من به این جشنواره پیوستم چون جایی است که آنهایی که نمی‌توانند دیده شوند، فرصت دیده شدن دارند.»

فردین خلعتبری، دبیر بخش موسیقی، سخنران دیگر این نشست بود: «موسیقی غیرمجاز وجود ندارد و جشنواره به سمتی می‌رود که همه موسیقی‌ها بتوانند خودشان را عرضه کنند. در عرصه موسیقی حرفه‌ای متاسفانه رقابت اتفاق نمی‌افتد، در صورتی که افراد حرفه‌ای در حوزه‌های دیگر وارد جشنواره‌های مختلف شده و به راحتی با جوان‌ها به رقابت می‌پردازند. اما افراد حرفه‌ای در موسیقی زیاد راغب به رقابت به این صورت نیستند. ما برای اینکه از حضور هنرمندان جوان ولی حرفه‌ای در این جشنواره محروم نشویم، یک بخش غیررقابتی نیز در این رویداد خواهیم داشت.»

پس از آن سیف‌الله صمدیان از اعضای شورای سیاست‌گذاری که به نمایندگی از محمود کلاری، دبیر بخش دیجیتال‌آرت در این نشست حاضر شده بود، گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم دیجیتال‌آرت جای خود را در هنر باز کرده و همه رشته‌های قبل خودش را در دل خود دارد، اما با رویکرد و بازدهی جدید و برای همین خیلی خوشحالم که این اتفاق افتاد و کاری شد که در اولین دوره جشنواره دیده شود.»

جشنواره هنر زنده است

محمود کلاری هم در ویدئویی براین نکته تاکید کرد که گرچه دور اول جشنواره مشکلاتی دارد اما در مسیر حرکت، خود را اصلاح خواهد کرد.

مازیار رضاخانی، مدیر جشنواره و عضو شورای سیاست‌گذاری در ادامه نشست به این نکته اشاره کرد که در بخش سینما و در برنامه‌ریزی که با کمال تبریزی داشته، قرار شد 110 نفر از اهالی رسانه و منتقدان فیلم‌های‌ برگزیده خودشان را انتخاب کنند.

فراز بابایی، نماینده گروه «مربع 11»، در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: «ما همیشه تلاش می‌کنیم و عرق می‌ریزیم چون نتوانسته‌ایم یک اکوسیستم برای آن خلق کنیم. امیدوارم بتوانیم در شأن جشنواره و هیات داوران کار کنیم.»

در ادامه پرسش‌های خبرنگاران آغاز شد. اولین پرسش درباره بخش موسیقی و نحوه حضور زنان در این بخش بود که خلعتبری چنین پاسخ داد: «شرکت‌کنندگان خانم به صورت گروهی در جشنواره شرکت می‌کنند. در واقع آثار باید به صورتی باشد که همه صداها در خدمت یک جریان باشد و تک‌خوانی وجود ندارد. برای این کار رپرتوارهای کمی وجود دارد چون کار سختی است. از همکاران خواهش کردم که در صورت مراجعه افراد برای آنها قطعه بنویسند. به خاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد، این راهی بود تا خانم‌ها نیز بتوانند در جشنواره شرکت کنند و منع قانونی برای شرکت آنها وجود نداشته باشد.»

غریب‌پور: جشنواره احیاکننده تله‌تئاتر است

پس از آن غریب‌پور عنوان کرد که تئاتری‌ها فراموش کردند که ما تله‌تئاتر داشتیم و در زمانی دورتر به سمت تلویزیون و سینما رفتیم. در این سال‌ها تئاتری‌ها فراموش کردند و تلویزیون هم از وظیفه خود در تولید تله‌تئاتر کوتاهی کرده است. در نتیجه ما احیاکننده این شکل از تئاتر در فضای مجازی هستیم. تئاتری‌ها باید صحنه را تمام کره زمین بدانند. راه‌های وصل مخاطب را نباید فراموش کنیم.

در ادامه تبریزی عنوان کرد که فیلم در این جشنواره دارای سه بخش است. در بخش اول فیلم‌هایی که به نمایش عمومی درنیامده‌اند و برای 110 نفر از اهالی سینما و منتفدان اکران و جلسات نقد و بررسی برای آنها برگزار می‌شود. به گفته او بخش‌های بعدی به فیلم‌های کوتاه و مسابقه‌ای اختصاص دارد که در بخش مسابقه نیز همین 110 نفر به ارزیابی آثار می‌پردازند.

همچنین به گفته غریب‌پور محل نمایش فیلم‌ها در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب خواهد بود و نیما دهقانی پلتفرمی به نام هامون در آمریکا راه‌اندازی کرده است تا بتوانند در صورت امکان بخش خارج از کشور را پوشش دهند.

در ادامه رضاخانی به بخش فیلم‌های به نمایش درنیامده اشاره کرد: «بگذارید گفته‌های آقای تبریزی را تکمیل کنم و این خبر را بدهم که فیلم‌های توقیفی برای اولین بار در این دوره می‌توانند برای آن 110 نفر نمایش داده شوند؛ به ‌طور مثال آقای کاهانی در این بخش ثبت‌نام کرده‌اند و البته فیلم‌ها روی پلتفرم نمی‌رود که مشکلی پیش بیاید. البته خود آقای تبریزی هم در این بخش فیلم‌شان را شرکت داده‌اند.»

تبریزی همچنین درباره فیلم‌هایی که به نمایش درنیامده‌اند، گفت: «در دوره‌های قدیمی، پروانه‌ای به نام پروانه فرهنگی و هنری صادر می‌شد که امکان حضور در سالن عمومی نداشت و فیلم این پروانه را می‌گرفت که مثلاً در حضور تعداد بسیار محدودی تماشاگر مثل سینماتک اکران شود. برای گرفتن اجازه نمایش این بخش از جشنواره هم برای تمام فیلم‌هایی که امکان نمایش نداشتند در صورت تمایل تهیه‌کننده و کارگردان، پروانه نمایش موقت در طول 10 روز جشنواره و برای نمایش محدود می‌گیریم. این فیلم‌ها فقط برای 110 نفر که اسامی مشخصی در نقد و رسانه دارند اکران می‌شود.»

هنر زنده است

یکی از سوال‌های مطرح شده در این بخش باز هم درباره بخش موسیقی بود و عنوان شد به رغم این ادعا که «موسیقی غیرمجاز وجود ندارد» اما محدودیت تک‌خوانی زنان و نبود بخش تک‌نوازی در این جشنواره وجود دارد.

خلعتبری درباره موانعی که در بخش موسیقی جشنواره به خاطر قوانین وجود دارد، گفت: «ما درباره چیزهای حرف می‌زنیم که شدنی است. تک‌خوانی زن به هر دلیل ممنوع است، اما هیچ‌جا گفته نشده که جمع‌خوانی خانم‌ها ممنوع است. این تنها کاری بود که بعد از سال‌ها سکوت توانستیم برای شنیده شدن صدای خانم‌ها انجام دهیم.»

او افزود: «موسیقی غیرمجاز وجود ندارد و همه آثار از ارشاد مجوز می‌گیرند. شرایطی در بخش شعر به وجود می‌‌آید که آثار را از هم جدا می‌کند. در این جشنواره تمرکز ما بیشتر در چندنوازی است، چراکه در جشنواره «جوان» به صورت خیلی خوب روی تک‌نوازی تمرکز دارد و ما خواستیم تا شکل تازه‌ای داشته باشیم. علاوه بر این نیز مشکلات زیادی در چندنوازی گروه‌های موسیقی وجود دارد که ما سعی کردیم با پرداختن به آن افراد را برای بیشتر پرداختن به کارشان ترغیب کنیم.»

ممنوعیت ایجاد جذابیت می‌کند

این پرسش باعث شد تا رضا کیانیان هم صحبت کند: «واقع‌بینی فقط با صدای خانم‌ها تمام نمی‌شود، گروه‌هایی از نوازنده و هنرمند داریم که می‌توانند اینجا دیده بشوند و واقع‌بینی این است. فیلم‌هایی را که هیچ‌کس قرار نبود ببینند حداقل 110 نفر می‌توانند ببینند. دنبال یک جهش بزرگ نیستم و به نظرم همین هم خوب است. یک سری بازیگر جوان همیشه به من می‌گویند ما که نمی‌توانیم در ایران خودمان را نشان دهیم، اما من می‌گویم در همین ایران سالی چند کارگردان فیلم اولی و بازیگر داریم که اولین بار است بازی می‌کند. ان‌شاءالله پله‌پله جلو‌ می‌رویم و نباید نگاه‌مان صفر و صدی باشد.»

بهروز غریب‌پور هم در تکمیل این صحبت‌ها گفت: «زمان پهلوی دوم همه تلاش می‌کردند تا ساواک به آنها گیر دهد و مشهور شوند. این کار غلطی است و ما هم می‌خواهیم به دستگاه نظارتی بگوییم که این شیوه غلطی است. ممنوعیت ایجاد جذابیت می‌کند. خیلی از گروه‌های تئاتری نیز اکنون علاقمند هستند که روزنامه‌ یا رسانه‌ای به آنها گیر دهد تا دیده شوند.»

او سپس این نشست را چنین خاتمه داد: «ما در این جشنواره اصلاً و ابداً گرایش سیاسی نداریم و نمی‌خواهیم حرکت تقابلی بکنیم، بلکه می‌خواهیم در شرایط کنونی برای نسل جوان کاری کنیم و فضا را کمی بازتر کنیم و بگوییم تنها راه پناهنده شدن و‌ خطر در دریای پرتلاطم نیست و همین‌جا هم می‌توان موفق شد. ما اینجا با کسی درنمی‌افتیم چون نه زورمان می‌رسد و نه چنین اراده‌ای داریم. می‌خواهیم در شرایط موجود کشور فرصتی برای دیده شدن آثار فراهم کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها