کد خبر: 458337
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۵:۲۵:۵۶
| |

رییس کل بانک مرکزی: ارز ۴۲۰۰ تومانی را از نظر تخصصی قبول ندارم

مذاکره با کره‌ای‌ها درباره طلب 7 میلیارد دلاری

رییس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور گفت: هفت میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است

مذاکره با کره‌ای‌ها درباره طلب 7 میلیارد دلاری
کد خبر: 458337
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۵:۲۵:۵۶

اعتمادآنلاین| رییس کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور گفت: هفت میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است که در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده، این نکته امری غیرقابل قبول است و قطعاً ایران نسبت به تداوم این مساله بی تفاوت نخواهد بود.

عبدالناصر همتی در دیدار با چوی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی ضمن ابراز امیدواری درخصوص نتایج این مذاکرات گفت: بانک‌های کشور کره جنوبی سال‌هاست منابع ما را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ما سود نیز تعلق نگرفته است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسدود شدن پول‌مان در کره جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، عنوان کرد: ما در سایر کشورها نیز منابعی داشتیم و به‌رغم تحریم‌های امریکا از آنها استفاده کردیم و به آنها دسترسی داشتیم؛ اما در مورد کره جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانستیم به منابع مان در این کشور دسترسی داشته باشیم.

همتی با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره‌جنوبی و از جمله معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامه‌نگاری‌هایی نیز با مقامات کره‌ای انجام شد که به‌‌رغم قول وقرارها نتیجه‌ای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است و البته امیدوارم این مساله که مانعی بر سر روابط ایران وکره جنوبی است هر چه سریع‌تر برطرف شود و قطعاً هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است.

رییس شورای پول و اعتبار، درخصوص عملکرد کشور کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور تصریح کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران رامسدود کند غیرقابل قبول است. طبق اعلام بانک مرکزی، وی یادآور شد: تأکید می‌کنم شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند و الا درشرایط عادی دادن اجازه برداشت از حسابها که هنری نیست بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت درحال اخراج امریکا در این باره تصمیم‌گیری کند. رییس کل بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد مبنی بر پیگیری‌های حقوقی در این باره گفت: در صورتی که این موضوع حل نشود برای احقاق حقوق مان و استفاده از حق طبیعی و منابع مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده ایم ادامه خواهیم داد. همتی با بیان اینکه کره جنوبی نباید به امریکایی‌ها اعتماد کند، گفت: معتقدم کره جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشورها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.

بانک مرکزی: هیچ بهانه‌ای برای ادامه مسدودسازی وجود ندارد

بانک مرکزی در پیامی اعلام کرد: هیچ بهانه‌ای برای تداوم مسدودسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی وجود ندارد.همزمان با جلسه رییس کل بانک مرکزی با هیات کره جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در این کشور، روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری نوشت: ‌دکتر همتی در جلسه مشترک با هیات کره‌ای بر این امر تاکید کرد که هیچ بهانه‌ای برای تداوم مسدودسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی که متعلق به ملت ایران است وجود ندارد. طرف مقابل به پیگیری برای رفع سریع مشکل متعهد شد. ‌ نشست رییس کل بانک مرکزی با هیات کره جنوبی درخصوص برنامه‌ریزی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشور کره جنوبی در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در نشست با آقای چویی جونگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی به مذاکره درباره دریافت وجوه بلوکه شده ایران در این کشور پرداخت.آنطور که قبلاً همتی اعلام کرده بود میزان پول‌های بانک مرکزی در کره جنوبی 7 میلیارد دلار است و باید دید که هیات کره‌ای حاضر به آزادسازی منابع ارزی ایران می‌شود یا خیر! سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با هیات کره‌ای گفت: سفر هیأت کره‌ای در راستای بدهی این کشور انجام شده است، پول‌های بلوکه‌ شده ایران در کره‌جنوبی باید به سرعت بازگردد، کره منتظر 20 ژانویه ننشیند. همتی با تأکید براستقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور گفت: 7 میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از 2 سال است که در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده، این نکته امری غیرقابل قبول است وقطعاًایران نسبت به تداوم این مساله بی تفاوت نخواهد بود.

همتی: ارز 4200 تومانی را از نظر تخصصی قبول ندارم

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه استفاده از ارز اشخاص برای واردات ابلاغ شده است گفت: از نظر تخصصی ارز 4200 تومانی را قبول ندارم، اما دولت در شرایط تحریم‌ها چاره‌ای جز این نداشت.

عبدالناصر همتی پس از جلسه مشترک کمیسیون اصل نود مجلس و بانک مرکزی درباره حذف ارز 4200تومانی در بودجه سال آینده، گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه هر مصوبه‌ای داشته باشد، ما اجرا خواهیم کرد.دولت در شرایطی که کشور دچار افزایش جدی نرخ ارز به‌دلیل تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای شده بود، چاره‌ای جز تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین داروی مردم و کالا‌های اساسی و کنترل قیمت‌ها نداشت، تخصیص ارز 4200 تومانی در یک مقاطعی بسیار خوب عمل کرد. همتی با بیان اینکه اگر همین ارزی که به خوبی اجرا و توزیع نشده را مجلس بخواهد تغییر دهد، حتما در قیمت کالا‌ها تاثیرخواهد گذاشت، افزود: باید به نوعی حذف ارز یارانه‌ای جبران شود.بنابراین، این موضوع یک تصمیم دو گانه است، زیرا ارز 4200 تومانی از یک طرف کمک به مردم بوده و از سوی دیگر با اجرای نادرست، رانت‌هایی را به وجود آورده است.با همفکری دولت و مجلس بتوانیم معضل پیش آمده در زمینه ارز یارانه‌ای را اصلاح کنیم و به سمتی برویم که ارز، تک نرخی شود. رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه معتقد به ارز چند نرخی نیست، گفت: اکنون باید مراقب شوک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه بود و با تدبیر اقدامات لازم را انجام داد تا اتفاقی نیفتد.همتی درباره ارز‌های مسدود شده بانک مرکزی در خارج از کشور، گفت: بانک مرکزی در هند ارز مسدود شده ندارد، اما در عراق و کره جنوبی دارد.درباره این ارز‌ها درحال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم از این ارز‌ها استفاده کنیم.حق طبیعی ماست که بتوانیم از این ارز‌ها استفاده کنیم و تا الان هم غیرقانونی و با فشار امریکایی‌ها این اتفاق نیفتاده، اما امیدواریم فشارامریکایی‌ها هم کاهش پیدا کند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: اخیراً با تصمیم ستاد اقتصادی، استفاده از ارز اشخاص برای واردات ابلاغ شده است.یکی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد موضوع نحوه استفاده از ارز اشخاص برای واردات بود.

وی با بیان اینکه در این جلسه توضیحاتی در این زمینه به نمایندگان ارایه شد، گفت: امیدواریم از این پس بتوانیم سازوکاری ایجاد کنیم تا کسانی که ارز در خارج از کشور دارند بتوانند از آن برای واردات مواد اولیه استفاده کنند. رییس کل بانک مرکزی موضوع قانون اصلاح قانون چک را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس عنوان کرد و افزود: در این جلسه اعضای کمیسیون نگران دیر اجرا شدن این قانون بودند که ما نیز توضیحاتی به آنها دادیم و گفتیم این قانون ابعاد مختلف دارد و بانک مرکزی و نظام بانکی فرصتی نیاز دارد تا بتواند آن را اجرا کند.البته قبول داریم که ایجاد زیرساخت‌ها زمان برده و مجلس حق دارد دلیل اجرا نشدن آن را پیگیری کند, اما به خاطر اوج گرفتن بیماری کرونا و با تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد بخشی از اجرای این قانون تا پایان سال به تعویق بیفتد. وی با بیان اینکه تقریبا کار‌های اصلی انجام شده است، افزود: از دیروز صدور چک‌های جدید را به صورت اختیاری شروع کردیم و این قول را به اعضای کمیسیون اصل 90 دادیم که از نظر اطلاع‌رسانی و اجرای قانون جدید چک، تا پایان سال کار‌هایی که باید انجام دهیم را نهایی کنیم.مردم صدور چک‌ها از طریق سامانه را به‌صورت جدی از اوایل سال آینده، انجام خواهند داد و ضمن حذف چک حامل، شفافیت جدی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

همتی بحث نظارتی را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: وجود ناظر در بانک مرکزی، یک عامل اختلاف طولانی 20 ساله بین این بانک، کمیسیون اصل 90 و دیوان محاسبات است. همتی افزود: هم اکنون این کار بر عهده هیات ناظران است,، اما مجلس معتقد است باید این وظیفه را به سازمان حسابرسی محول کنیم.در این زمینه نیز بحث مفصلی ارایه و مقرر گردید این مساله بر اساس نظر کمیسیون در مجمع عمومی بانک مرکزی ارایه و بررسی شود.

توضیحات همتی درباره استفاده از ارز اشخاص برای واردات

رییس کل بانک مرکزی گفت: اخیراً با تصمیم ستاد اقتصادی، استفاده از ارز اشخاص برای واردات ابلاغ شده است. همتی پس از جلسه با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد موضوع نحوه استفاده از ارز اشخاص برای واردات بود.

وی با بیان اینکه در این جلسه توضیحاتی در این زمینه به نمایندگان ارایه شد، گفت: امیدواریم از این پس بتوانیم سازوکاری ایجاد کنیم تا کسانی که ارز در خارج از کشور دارند بتوانند از آن برای واردات مواد اولیه استفاده کنند.

همتی بحث نظارتی را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: وجود ناظر در بانک مرکزی، یک عامل اختلاف طولانی 20 ساله بین این بانک، کمیسیون اصل 90 و دیوان محاسبات است. همتی افزود: هم اکنون این کار بر عهده هیات ناظران است، ، اما مجلس معتقد است باید این وظیفه را به سازمان حسابرسی محول کنیم. وی گفت: در این زمینه نیز بحث مفصلی ارایه شد و مقرر شد این مساله براساس نظر کمیسیون در مجمع عمومی بانک مرکزی ارایه و بررسی شود.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها