کد خبر: 458465
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۱:۱۸:۴۳
| |

میرسلیم: مجمع تشخیص در بررسی لوایح مرتبط با FATF به وظیفه خود عمل کرد

نماینده تهران گفت: واردات واکسن ربطی به پذیرش FATF ندارد و پیوستن به این سازمان دست دشمن را در تحریم بیشتر باز می‌کند.

میرسلیم: مجمع تشخیص در بررسی لوایح مرتبط با FATF به وظیفه خود عمل کرد
کد خبر: 458465
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۱:۱۸:۴۳

اعتمادآنلاین| سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران درباره بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

برخی مدعی هستند تصمیم گیری درباره FATF در مجمع تشخیص مصلحت کار صحیحی نبوده و نوعی مداخله در قانونگذاری است، نظر شما در این خصوص چیست؟

این افراد مدعی باید به قانون اساسی رجوع کنند. در اصل 112 قانون اساسی آمده است که در صورتی که شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کند و مجلس بر مصلحت آن اصرار داشته باشد، موضوع برای تشخیص مصلحت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود.

در مورد FATF شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی را مغایر تشخیص داد اما چون مجلس اصرار کرد به مجمع آمد و در مجمع نظر شورای نگهبان تأیید شد، ولی برای آنکه دست دولت در مذاکره با دبیرخانه FATF باز باشد و بتواند حق جمهوری اسلامی را که به دلیل تحمل تحریم‌های سبعانه آمریکا ضایع شده بود، باز ستاند، مصوبه علنی نشد.

لطفا درباره دلائل رد شدن (FATF) در مجمع توضیح دهید؟

بنا به نظر دولتمردان پذیرش FATF هیچ تضمینی برای برطرف شدن تحریم‌ها نداشت و در مورد عواقب نپذیرفتن آن، اکثریت قاطع بر این نظر کارشناسی رأی دادند که پذیرش FATF دست دشمن را در کسب اطلاعات در مورد نحوه دور زدن تحریم‌ها باز می‌کند، بنابراین مصلحت در عدم پذیرش آن است.

دولت و حامیان دولت مدعی هستند که در صورت نپیوستن ایران به FATF، دولت نمی‌تواند واکسن یا تجهیزات لازم را تهیه کند. نظر شما در مورد این ادعا چیست؟

این حرف اگر درست باشد بسیار غیرمسئولانه است، همین امروز با روش‌های مناسب می‌توان نیازمندی‌هایی را که به خارج وجود دارد مثل تأمین واکسن و قطعات فنی که می‌توان با دور زدن تحریم‌ها آنها را وارد کرد. اگر دولت، چنین امری را بهانه کند به مفهوم سرپوش نهادن بر ضعف خود دولت در اتخاذ شیوه مناسب برای دور زدن تحریم‌هاست. کشور‌هایی هستند که آمادگی دارند با ما همکاری کنند، ولی بیم دارند که اگر آن همکاری علنی شود گرفتار تحریم‌های ثانوی آمریکا شوند، لذا احتیاط می‌کنند و این خود یکی از دلایل عدم مصلحت پیوستن ما در شرایط تحریم است.

در مجموع شما ورود و نوع مواجهه مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به FATF را صحیح تلقی می‌کنید؟

بله، خیلی از مطالبی که برخی از افراد مطرح کرده اند غیرآگانه است و بهتر است قدری بر اطلاعات حقوقی و سیاسی خود بیفزایند. مجمع تشخیص به وظیفه خود عمل کرده و لاغیرکه البته درست هم عمل کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها