تقاضای اتباع آسیای میانه و چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در ایران

با توجه به پایین بودن هزینه برق در کشور و همچنین پایین بودن ارزش ریال در برابر دلار آمریکا تمایل سرمایه‌گذاران خارجی هر لحظه برای سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ ایران افزایش می‌یابد و در این بین اما ادعاهایی مطرح است که قطعی‌های اخیر برق و آلودگی هوای ناشی از آن در نتیجه گسترش صنعت ماینینگ کشور است.

تقاضای اتباع آسیای میانه و چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در ایران
کد خبر: 458479
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۲:۴۳:۵۹

اعتمادآنلاین| ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است. همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد.

این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود. ارز دیجیتال ویژگی‌هایی مشابه با ارزهای فیزیکی دارد، اما معمولاً تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است.

یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال بیت کوین است؛ از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند و در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است؛ قیمت بیت کوین در حالی در چند سال اخیر با شیب ملایم در حال افزایش بود که از اوایل سال 2021 میلادی و اواخر سال 2020 این ارز دیجیتال تحت تاثیر پاندمی کرونا و هجوم نقدینگی به این بازار با انفجار قیمت مواجه شد و در حال حاضر هر عدد بیت کوین به قیمت 33 هزار و 679 دلار آمریکا معامله می شود.

طبق ادعاهای مطرح شده ایران سومین استخراج کننده ارزهای دیجیتال در دنیا است؛ نرگس مرادآبادی کارشناس ارزهای دیجیتال در این خصوص گفت: این روزها اخباری مبنی بر اینکه ایران سومین استخراج کننده بیت کوین در دنیا است در دست مردم دست به دست می شود اما هنوز مشخص نیست که منابع این ادعا چقدر معتبر هستند.

وی در ادامه افزود: اما از آنجا که هزینه برق در ایران در نسبت با سایر کشورهای دنیا به نسبت دلار بسیار پایین است و استخراج بیت کوین در ایران خیلی ارزان تر از سایر کشورهای دنیا تمام می شود حتی سرمایه گذاران خارجی نیز مایل به استخراج بیت کوین در ایران هستند.

این کارشناس ارز دیجیتال در ادامه با اشاره به این موضوع که قوانین مالی ارزهای دیجیتال هنوز در کشور شفاف نیست، گفت: قوانین مرتبط با خود دستگاه‌های ماینر نیز هنوز در کشور شفاف‌سازی نشده‌اند و بر این اساس خیلی اطلاعات دقیق و شفافی مبنی بر اینکه امروز چند عدد ماینر در ایران فعالیت می کنند در دست نیست که بتوان عدد پردازشی ایران در مقایسه با جهان را مقایسه کرد و فهمید که ایران در کدام جایگاه قرار گرفته است.

نرگس مرادآبادی در ادامه با اشاره به این موضوع که با توجه به پایین بودن هزینه برق در کشور این احتمال وجود دارد که ایران در استخراج رمزارز در دنیا در بالای جدول قرار گرفته باشد، گفت: تاکنون خیلی از اتباع خارجی تمایل داشتند که به استخراج بیت کوین در ایران بپردازند که از میان آنها اتباع کشورهای آسیا میانه و یا چینی‌ها بیشترین تمایل را به سرمایه گذاری در ایران نشان دادند و حتی در حال حاضر نیز عده ای از این افراد در ایران اقدام به استخراج بیت کوین کرده اند اما اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه چند نفر از اتباع خارجی در چه حجم در ایران بیت کوین استخراج می کنند در دست نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که استخراج ارزهای دیجیتال عامل اصلی قطعی های اخیر برق هستند یا خیر، گفت: خیلی بعید است که قطعی های اخیر به دلیل استخراج بیت کوین باشد چراکه برقی که استخراج بیت کوین مصرف می‌کند در حدی نیست که سیستم برق رسانی کشور را دچار اختلال کند و حتی اگر کل ماینینگ بیت کوین نیز در ایران انجام شود سیستم برق رسانی کشور دچار مشکل نمی شود و نباید آلودگی هوا و قطعی های اخیر برق را به گردن بیت کوین بندازیم.

این کارشناس ارز دیجیتال در پاسخ به این پرسش که چه کسانی در ایران به استحراج بیت کوین می پردازند، گفت: تمام افراد می توانند در کشور به استخراج بیت کوین بپردازند و منعی برای آن وجود ندارد اما از آنجا که هزینه استخراج بیت‌کوین برای خود شهروندان ایرانی بسیار گران تمام می شود و شهروندان عادی قادر به خرید هزاران دستگاه ماینر برای استخراج بیت‌کوین نیستند می توان گفت که اکثر استخراج کنندگان بیت‌کوین در کشور به ارگان های دولتی و حکومتی وابسته اند.

نرگس مرادآبادی در خصوص وضعیت استخراج بیت کوین در مساجد و مدارس افزود: اطلاعات دقیقی مبنی بر اینکه هنوز هم در مساجد و مدارس استخراج بیت کوین صورت می گیرد یا خیر در دسترس نیست اما از آنجا که این مسئله آورده مالی زیادی برای استخراج کنندگان دارد و از جذابیت بالایی نیز برخوردار است؛ سازمان‌ها و نهادهای حکومتی و یا دولتی به اشکال مختلف دست به استخراج بیت کوین در این اماکن می زنند و اگر هم آلودگی های اخیر در نتیجه استخراج بیت کوین باشد استخراج کنندگان شخصی نقشی در این آلودگی ندارند و این تولیدکنندگان و استخراج کنندگان کلان بیت کوین هستند که باید مقصر شناخته شوند.

خرداد ماه سال گذشته «همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر گفته بود: «روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم! برای استخراج هر بیت کوین 72 مگاوات ساعت برق مصرف می‌شود که اگر ادامه پیدا کند می‌بایست تا حدود 250 مگاوات از توان تولید خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم. »

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت نیرو ممکن است اقدامی در خصوص وضع قوانین شفاف در حوزه ارزهای دیجیتال بکند یا خیر، گفت: این صنعت هم مانند هر صنعت دیگری نیازمند به قانون گذاری و نظارت است و طی چند سال اخیر وزارت نیرو خیلی سریع تر می بایست با وضع قوانینی فعالیت‌های این صنعت را شفاف سازی می کرده است و حتی در خصوص خود دستگاه ها و اینکه دستگاه ها از فرم قاچاق خارج شوند نیز طی چند سال اخیر اقدامی صورت نگرفته است؛ در حالی که وقتی قوانینی برای واردات قانونی دستگاه های ماینینگ وضع نشده است واردکنندگان نیز نمی توانند این دستگاه ها را به طور قانونی واردکنند و در حال حاضر نیز همه چیز به خود وزارت خانه بستگی دارد اینکه چقدر سریع قوانین را وضع کند و بر روی آن نظارت کند.

این کارشناس ارزهای دیجیتال در آخر چشم انداز مسیر بیت کوین در سال 2021 را نیز صعودی دید و گفت که به احتمال زیاد بیت کوین در ماه های آینده نیز کماکان روند صعودی را طی خواهد کرد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها