کد خبر: 458550
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

پرونده خبری هفته| دعوای خانوادگی هاشمی‌ها

پاسخ دوباره فائزه به محسن هاشمی نشان داد او فعلاً حاضر نیست از مواضع خود کوتاه بیاید. با این وجود همچنان هجمه‌ها به او ادامه خواهد داشت تا شاید این بار برادر بزرگ‌تر مجبور شود شیوه دیگری برای تذکر به خواهرش انتخاب کند.

حجم ویدیو: 14.16M | مدت زمان ویدیو: 00:06:11 دانلود ویدیو
کد خبر: 458550
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام نداف- سلام، در پرونده این هفته اعتمادآنلاین به حواشی اظهارات فائزه هاشمی درباره انتخابات آمریکا و واکنش خانواده آیت‌الله هاشمی می‌پردازیم.

«من یک جایی قبلاً هم گفته بودم که برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود، ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم.» این جمله فائزه هاشمی در روزهای اخیر، بار دیگر او را در مظان اتهام قرار داد، محسن برادر او خواستار عذرخواهی شد و محمد به صورت صریح و یاسر کمی ملایم‌تر حمایت‌شان را از محسن اعلام کردند.

کوچک‌ترین دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت سالگرد فوت پدر در گفت‌وگویی صریح حرف‌هایی زد که به مذاق بسیاری از سیاستمداران از جمله برادرانش خوش نیامد. او در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی که کمی بعد به صورت مکتوب در رسانه‌های مختلف چرخید، به علاقه‌اش برای پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا اشاره کرد، اشاره‌ای که برای دختر آیت‌الله عواقب داشت، اما این عواقب سبب نشد از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

او در بخشی از این مصاحبه دلیل تمایل به انتخاب ترامپ را این‌گونه شرح داد: «مردم هر چه تلاش می‌کنند اصلاحات انجام بگیرد «مرغ یک پا دارد» و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم سرکوب می‌شوند، شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.»

یک روز پس از انتشار این مصاحبه، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در نامه‌ای سرگشاده به خواهرش نوشت که انتشار مصاحبه‌ای از او موجب ناراحتی علاقه‌مندان به آیت‌الله هاشمی و البته اعضای خانواده شده. او در بخشی از این نامه یادآور شد: «می‌دانم که در سال‌های اخیر برخوردهای نادرستی با تو، خانواده و فرزندت شده که شاید باعث کشاندن تو به تندروی و خارج شدن از مشی میانه‌روی پدر گردیده، ولی این دلیل نمی‌شود که به رئیس‌جمهور کشور بیگانه امید ببندی و دم از استقلال بزنی!» برادر بزرگ‌تر اما در نهایت از فائزه خواست عذرخواهی کرده و صحبت‌هایش را اصلاح کند.

محسن هاشمی اما به این نامه اکتفا نکرد و در حاشیه جلسه شورای شهر ضمن عذرخواهی از مردم به خاطر اظهارات خواهرش، تاکید کرد: «فائزه ناراحت بوده و چنین چیزی گفته، اما صحبت‌هایش نه مورد تایید خانواده است و نه مورد تایید حزب کارگزاران که من رئیس مرکزی آن هستم.»

این نامه اما‌، آغاز واکنش‌ها بود. در ادامه برخی از سیاستمداران صحبت‌های فائزه هاشمی و انتشار آن را مصداق بارز آزادی بیان دانستند و برخی دیگر آن را دستاویزی برای هجمه به دختر آیت‌الله کردند. پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس، از حق اظهارنظر فائزه هاشمی حمایت و تاکید کرد برخورد با این اظهارات ناشی از نگاه جامعه‌ای جنسیت‌زده است. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، هم با کنایه به اصولگرایان در توییتر نوشت: «آقامحسن عزیز! علاقه به ترامپ (احمدی‌نژاد آنها) منحصر به همشیره شما نیست. بسیاری از ما اصولگراها عاشق ماندنش بودیم. یک دفعه هم که خواهر شما خواست به راه راست! هدایت شود حالش را گرفتید.»

بیشترین حواشی را اما توییت عجیب و خارج از عرف حسن شجاعی، نماینده مجلس یازدهم، به وجود آورد. او در توضیح نوشته خود که مورد انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی قرار گرفت، گفت: «کسی که این را زیر سوال می‌برد و می‌گوید حاج قاسم و جهاد او فایده‌ای نداشت، حواسش نیست که اگر حاج‌قاسم‌ها نبودند امثال این خانم می‌توانستند در بازار برده‌فروشی به فروش برسند.»

در ادامه محمد هاشمی هم در جبهه مخالفان اظهارات فائزه قرار گرفت و تاکید کرد موضع محسن مورد تایید خانواده هاشمی است.

این حمایت‌ها اما فائزه را ترغیب کرد تا پاسخ نامه محسن هاشمی را بدهد. او که پیش‌تر تاکید کرده بود «محسن در بین ما از همه محافظه‌کارتر است و خیلی دلش می‌خواهد ما را کنترل کند» در پاسخ به نامه برادر خود نوشت: «به محسن حق می‌دهم، چون برای خودش آینده‌ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.»

فائزه هاشمی همچنین در واکنش به درخواست محسن هاشمی مبنی بر عذرخواهی از مردم، تاکید کرد: «کسانی بایستی عذرخواهی کنند که کم یا زیاد، مستقیم یا غیرمستقیم، با منافع یا بی‌منافع، با درک و یا از روی نا‌آگاهی همراه جریانی می‌شوند که به بن‌بست رساندن مطالبات عمومی و اصلاحات، نابود کردن منافع ملی، تضییع حقوق مردم، انحراف جدی از اهداف انقلاب و فاصله گرفتن از اسلام واقعی را برای حفظ خود به جای حفظ نظام سال‌هاست دنبال می‌کنند.»

پاسخ فائزه هاشمی اما پایان ماجرا نبود. بعد از نامه او، یاسر هاشمی برادر کوچک خانواده از موضعی معتدل‌تر گفت: «اگرچه به آن بخش از سخنان منتشره اخیرت در فضای مجازی نقد جدی دارم، اما این‌گونه اظهارنظرهاست که به آزادی بیان معنا می‌بخشد که دست بر قضا هم‌زمان با انتشار مصاحبه‌ات به‌عنوان یک شخص حقیقی در شبکه‌های مجازی، یک نفر با شخصیت حقوقی در شبکه قرآن صداوسیما، از چشم باز کردن یک میت در غسالخانه گفت و آن را معجزه اولیاءالله خواند که البته حرف‌های تو آتش تخریبی سابق را زنده کرد و حرف‌های آن امام‌جمعه، آتش در نیزار اعتقادات مردم و باورهای جوانان بود.»

پاسخ دوباره فائزه به محسن هاشمی نشان داد او فعلاً حاضر نیست از مواضع خود کوتاه بیاید. با این وجود همچنان هجمه‌ها به او ادامه خواهد داشت تا شاید این بار برادر بزرگ‌تر مجبور شود شیوه دیگری برای تذکر به خواهرش انتخاب کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها