اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دنیا به‌ جای استعمارگری به سمت رشد یافتن حرکت کرده است

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: نزدیک به 40 سال است که استعمارگرایی به شکلی که مثلاً کشوری دنبال بیمار کردن مردم کشور دیگری باشد منقرض شده است و دنیا به‌ جای استعمارگری به سمت رشد یافتن حرکت کرده است.

دنیا به‌ جای استعمارگری به سمت رشد یافتن حرکت کرده است
کد خبر: 458557
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ایرانی‌ها همچنان از کرونا آسیب‌هایی جدی می‌بینند، اما گروهی در این بین با طرح موضوعات حاشیه‌ای سعی دارند استفاده از هرگونه واکسن خارجی را زمینه‌ای برای آسیب رسیدن به سلامت مردم قلمداد کنند.

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار کرد: اگر بخواهیم به مسائل مرتبط به بهداشت و درمان و همچنین دیگر علوم بشری نگاهی سیاسی بیندازیم و آنها را وارد مناسبات سیاسی کنیم، بی‌شک وارد بازی خطرناکی خواهیم شد. همان‌طور که تا به حال هم هرگاه که با پدیده‌های جهانی مرتبط با بحث سلامت مقابله کرده‌ایم، بعد از پذیرش تبعات سنگین دوباره به خان اول برگشته و به آنها تن داده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: سازمان بهداشت جهانی بر اساس دانش بشری تشکیل شده است تا با استفاده از تجربیات بشری برای هر دردی دارویی تجویز و در نتیجه انسان از درد و رنج رهایی پیدا کند. تا امروز هم هر دارویی که این سازمان برای امراضی چون ایدز، سرطان و... ساخته است از پشتوانه آزمایشگاهی برخوردار بوده و به همین دلیل در روند درمان امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند. این در حالی است که اساساً همه داروها و واکسن‌ها بر اساس نظریه پزشکی از صفر تا پنج درصد احتمال خطا دارند.

او تصریح کرد: این یک تصمیم سیاسی است که ما بخواهیم به هر دلیلی از فلان کشور دارو وارد نکنیم، و باید در فضای سیاست چنین تصمیمی ارزیابی شود‌. اما به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که به خودمان اجازه بدهیم‌ درباره مضرات پزشکی دارو نظر بدهیم و عقیم ‌شدن یا هر بیماری دیگری را نتیجه داروی کشوری خاص بدانیم. این رفتار آشکارا رفتاری غیرمنطقی است؛ اگر داروی یک کشور عقیم‌کننده باشد، قبل از همه شهروندان خود آن کشور را مبتلا خواهد کرد.

عضو حزب اعتمادملی توضیح داد: نزدیک به 40 سال است که استعمارگرایی به شکلی که مثلاً کشوری دنبال بیمار کردن مردم کشور دیگری باشد منقرض شده است و دنیا به‌ جای استعمارگری به سمت رشد یافتن حرکت کرده است. در همین راستا می‌بینیم که کشورهای آسیای شرقی مثل ژاپن، کره یا تایوان در این چهار دهه با چه سرعتی در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اند.

اسماعیل گرامی‌مقدم در پایان گفت: تحریم کردن داروی یک کشور به دلایل سیاسی، نمی‌تواند اظهارنظرهای پزشکی درباره آن دارو را توجیه کند. در شرایطی که کرونا همه جهان را گرفتار کرده است اگر قضیه واکسن سیاسی شود، اوضاع خطرناک خواهد شد.

چکیده گفت‌وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم

-اگر بخواهیم مسائل مرتبط به بهداشت و درمان را وارد مناسبات سیاسی کنیم، بی‌شک وارد بازی خطرناکی خواهیم شد

-سازمان بهداشت جهانی بر اساس دانش بشری تشکیل شده است

-همه داروها و واکسن‌ها بر اساس نظریه پزشکی از صفر تا پنج درصد احتمال خطا دارند

-اگر داروی یک کشور عقیم‌کننده باشد، قبل از همه شهروندان خود آن کشور را مبتلا خواهد کرد

-تحریم کردن داروی یک کشور به دلایل سیاسی، نمی‌تواند اظهارنظرهای پزشکی درباره آن دارو را توجیه کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها