جلال چراغپور:

هیجان دربی به دلیل اشتباهات زیاد بود / استقلال باید 4 بر یک شکست می‌خورد

به اعتقاد من این دربی به این خاطر هیجان‌انگیز به نظر رسید چون هر دو تیم و به ویژه بازیکنان استقلال اشتباهات زیادی مرتکب شدند. وقتی اشتباه بیشتر باشد صحنه‌هایی به وجود می‌آید که روی بیننده ایجاد هیجان می‌کند و آدرنالین ترشح شده منجر به بروز حس هیجان می‌شود.

هیجان دربی به دلیل اشتباهات زیاد بود / استقلال باید 4 بر یک شکست می‌خورد
کد خبر: 458668
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۱۲:۳۸:۴۹

اعتمادآنلاین| جلال چراغپور کارشناس و مدرس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه خبرورزشی به تحلیل دربی 94 پرداخت و از زاویه‌ای متفاوت با اغلب کارشناسانی که این روزها درباره دربی پایتخت حرف زده‌اند این مسابقه را کارشناسی کرد.

دربی بی‌تماشاگر باید هم بی‌حاشیه باشد


تحلیلی که من درباره دربی دارم برعکس نگاه ژورنالیستی و کارشناسانی است که در این روزها در رادیو و تلویزیون عنوان کرده‌اند. وقتی گفته می‌شود یک دربی بدون حاشیه بود باید به این نکته توجه کرد که مشخصاً دربی که در استادیوم خالی برگزار شود بی‌حاشیه می‌شود. شما وقتی ظرف خالی را هم روی آتش بگذارید چیزی در آن نیست که بجوشد.

6 عامل منجر به گلزنی تیم‌ها شد


در فوتبال برای به ثمر رسیدن یک گل باید 6 مورد اتفاق بیفتد ولی اغلب، این 6 مورد را درست نمی‌بینند. اینکه گفته می‌شود فلان بازیکن اشتباه کرد صحیح نیست در حالی که اشتباه اتفاق نمی‌افتد بلکه این 6 مورد دست به دست هم می‌دهند که یک تیم به گل برسد.

عدم فشار استقلال منجر به پاس گل شد


اولین مورد در دربی این بود که وقتی سیدجلال حسینی توپ را می‌گیرد ولی کسی روی او فشار وارد نمی‌کند او می‌تواند راحت بازیسازی کند. پاس به پهلوان و او هم توپ را از فاصله زیاد به مهدی عبدی برساند. عبدی هم درست در جایی بود که کسی با او کاری نداشت. وقتی مدافع حریف پاس بلند می‌دهد و کسی هم مانعش نباشد مشخصاً تیم آبی گل می‌خورد.

عدم درک صحیح مدافعان استقلال


دوم اینکه وقتی توپی گل می‌شود اصطلاحاً می‌گویند به دلیل عدم پوشش مناسب حریف است. پاسی که بازیکن پرسپولیس از نیمه خودی به زمین استقلال فرستاد با اشتباه هافبک استقلال در جایگیری که نتوانست توپ را با سر دفع کند، موجب شد هر دو مدافع پشت ‌سری هم به دلیل فاصله نامناسب و زاویه غلطی که با مهاجم داشتند و مشخص بود که اساساً درک صحیحی از پوشش نفر اول خط حمله پرسپولیس ندارند، مرتکب دومین اشتباه شوند و تیم گل بخورد.

لو رفتن توپ در محدوده داغ


سومین اتفاق مورد بحث در دربی زمانی بود که پرسپولیس گل خورد. این گل روی اصل از دست دادن توپ در محدوده خطر بود. جایی که اصطلاحاً داغ است و هرگز نباید توپ را در حضور مهاجم بازیکن حریف لو داد. وقتی یک بازیکن توپ را درون باکس می‌گیرد آن مکان جایی نیست که بخواهد با توپ کار کند و دیدیم که چطور مطهری با توپ‌قاپی گل استقلال را زد.

چرا ترکیب استقلال دست خورد؟


وقتی تیم آبی با یک گل برتری به رختکن می‌رود چه لزومی داشت که با تغییر به زمین برگردد؟ یعنی تیم آبی می‌خواست نشان بدهد که باز هم می‌خواهد گل بزند؟ وقتی در گوشه زمین سیامک نعمتی، مهدی قایدی را پوشش داده بود با توجه به این مسئولیتی که داشت به جلو حرکت نمی‌کرد و در طرف دیگر هم مطهری با فشاری که به خط دفاع می‌آورد مانع جدا شدن مدافعان پرسپولیس می‌شد، چرا باید با ورود دیاباته این فشار از روی آنها برداشته شود؟

استقلال پرس از جلو را از دست داد


دیاباته نه توانایی پرس دارد، نه قدرت دوندگی لازم را دارد، نه سرعت لازم در بازگشت به عقب را دارد و نه پا به توپش خوب است. فکری آدمی را در جلوی مدافعان پرسپولیس گذاشت که دردسری برایشان ایجاد نمی‌کرد. در واقع استقلال با یک تعویض اشتباه استراتژی تیمی‌اش را از بین برد. می‌شد دیاباته را دقیقه 75 به میدان آورد ولی از دقیقه 46 یک تصمیم خطرناک بود که منجر به گل خوردن استقلال هم شد. این تغییر استراتژی می‌تواند زنگ خطری برای استقلال در دیدارهای بعدی باشد.

استقلالی‌ها بر چه اساسی می‌گویند خوب بودند؟


استقلالی‌ها بر این باور بودند که چون بازی را 2-2 کردند پس خوب بازی کرده‌اند در حالی که در صحنه‌ای که مدافع و دروازه‌بان استقلال دریبل خوردند و توپ به نوراللهی رسید ضربه نوراللهی با بی‌دقتی از دست رفت یا در موقعیتی مشابه که نوراللهی توپ را به بیرون زد باز هم مدافعان استقلال اشتباهات مرگباری را مرتکب شدند که اگر دقت توپ نوراللهی بهتر از این بود ضربه مهلکی به کادر فنی تیم استقلال می‌خورد و حتی در ادامه روی نتایج تیم استقلال تأثیر بدی ایجاد می‌کرد. من نمی‌دانم چطور استقلالی‌ها می‌گویند بازی خوبی ارائه دادند؟ این دربی باید با نتیجه 4 بر یک به سود پرسپولیس به پایان می‌رسید.

هیجان دربی به دلیل اشتباهات زیاد بود


به اعتقاد من این دربی به این خاطر هیجان‌انگیز به نظر رسید چون هر دو تیم و به ویژه بازیکنان استقلال اشتباهات زیادی مرتکب شدند. وقتی اشتباه بیشتر باشد صحنه‌هایی به وجود می‌آید که روی بیننده ایجاد هیجان می‌کند و آدرنالین ترشح شده منجر به بروز حس هیجان می‌شود.

این دربی GAME نبود بلکه PLAY بود


ما هرگز نمی‌توانیم بگوییم این دربی یک گیم (GAME) بود بلکه این یک بازی بود. وقتی مسابقه تبدیل به GAME می‌شود که تیم‌ها استراتژی، طرح، برنامه، تاکتیک و شکل روز فوتبال را در زمین اجرا کنند. در آن صورت به این مسابقه می‌گویند GAME وگرنه به این مسابقه باید گفت PLAY. کاری که چندتا بچه هم در کوچه با یک توپ پلاستیکی انجام می‌دهند یا اصطلاحاً بازی‌بازی می‌کنند و بعد هم به خانه می‌روند.

مدافعان استقلال دبستانی به هم خوردند


روی گلی که مهدی عبدی به استقلال زد دو مدافع استقلال به دلیل جایگیری غلط به هم برخورد کردند! حالتی که در فوتبال دبستان می‌توان دید. چرا باید بین دو مدافع در این سطح باز شود؟ و چرا باید چنین تداخلی بین آنها ایجاد شود؟ این مسابقه هیچ شباهتی به GAME نداشت و همان PLAY بود.


منبع: خبرورزشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها