موافقت دادگاه حقوق بشر اروپا با بررسی شکایت اوکراین از روسیه

دادگاه حقوق بشری عالی اروپا امروز (پنج‌شنبه) با بررسی شکایت اوکراین علیه نقض‌های حقوق بشری ادعایی در شبه جزیره کریمه که ضمیمه روسیه شده است، موافقت کرد.

موافقت دادگاه حقوق بشر اروپا با بررسی شکایت اوکراین از روسیه
کد خبر: 458736
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۱۵:۵۷:۱۲

اعتمادآنلاین| دادگاه حقوق بشر اروپا که در استراسبورگ مستقر است، نتیجه‌گیری کرد که شکایت اوکراین علیه روسیه از مستندات کافی برخوردار است و تصمیم گرفت تا بررسی این پرونده را آغاز کند. هنوز مشخص نیست که حکم این دادگاه چه زمانی صادر می‌شود.

اوکراین در این شکایتنامه مدعی شد، روسیه مسؤول نقض‌های حقوق بشری متفاوتی در این شبه جزیره واقع در دریای سیاه است. الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 از سوی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نشد و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو را به همراه داشت.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر پیشتر به سوءرفتارهای حقوقی در کریمه اشاره کرده بودند، به ویژه محدودیت آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز و پیگرد فعالان حامی اوکراین و اعضای جامعه تاتارهای کریمه.

روسیه تاکید دارد که الحاق کریمه بعد از رای اکثریت شهروندان آن در یک رفراندوم و به صورت قانونی انجام شده است. مسکو هرگونه اتهام درباره نقض حقوق بشری در این منطقه را رد می‌کند.

دادگاه حقوق بشر اروپا پس از بررسی شکایت اوکراین حکم داد که کی‌یف شواهد کافی از نقض‌های حقوق بشری در کریمه به دادگاه به منظور رسیدگی به این پرونده ارائه داده است.

با این حال، دادگاه مذکور خاطرنشان کرد که برخی از ادعاهای اوکراین شامل ادعای دست داشتن روسیه در قتل و تیراندازی‌ها در این منطقه از شواهد مناسب برخوردار نیست. دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد: در رابطه با ادعاهایی مبنی بر اجرای قتل و تیراندازی، دادگاه به نتیجه رسید که حوادثی که به آنها اشاره شده یک الگو از نقض‌ها را نشان نمی‌دهد.

وزارت دادگستری روسیه فورا با صدور بیانیه‌ای این اعلامیه رسمی دادگاه حقوق بشر اروپا را رد کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها