کد خبر: 459067
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ۱۱:۵۹:۱۴
| |

نماینده فیجی رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

سفیر فیجی در ژنو با رای مثبت 29 کشور عضو (از 47 عضو) به عنوان پانزدهمین رییس این نهاد سازمان ملل تعیین شد. علت مخالفت اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل با نامزد بحرینی مورد حمایت عربستان این بود که کشورش کارنامه خوبی درخصوص حقوق بشر ندارد.

نماینده فیجی رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل شد
کد خبر: 459067
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ۱۱:۵۹:۱۴

اعتمادآنلاین| بعد از چندماه کشمکش بر سر انتخاب رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل، بالاخره تکلیف این سمت مهم بین‌المللی روشن شد و خانم «نزهت شمیم خان» سفیر فیجی در ژنو با رای مثبت 29 کشور عضو (از 47 عضو) به عنوان پانزدهمین رییس این نهاد سازمان ملل تعیین شد.

بدین ترتیب سفیر بحرین که در آخرین روزها خود را برای این سمت نامزد کرد و عملا باعث ناکامی گروه آسیا- اقیانوسیه در اتخاذ تصمیم اجماعی جهت معرفی فیجی شده بود، با کسب تنها 14 رای، در مقابل نامزد فیجی شکست خورد و ناکام ماند.

علت مخالفت اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل با نامزد بحرینی مورد حمایت عربستان این بود که کشورش کارنامه خوبی در خصوص حقوق بشر ندارد.

خانم نزهت شمیم خان به مبارزه با نقض حقوق بشر در یمن شهرت دارد که چند سالی است با محاصره ائتلاف به رهبری سعودی مردم این کشور با قحطی و گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و حملات این ائتلاف به کشته و زخمی شدن هزاران تن از مردم بی گناه یمن از جمله کودکان و سالخوردگان و زنان منجر شده است.

در آخرین تحول یمن ، سازمان‌های بین المللی هم اقدام اخیر آمریکا در تروریستی خواندن جنبش انصارالله را محکوم کردند.

«دیوید بیزلی» رییس برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل گفت که این سازمان قبل از اجرای تصمیم آمریکا هم با مشکلات جدی در یمن روبه رو بوده و هشدار داد که بعد از آن «وضعیت فاجعه‌بار خواهد شد، این کار آمریکا به معنای صدور حکم مرگ صدها هزار نفر، اگر نگوییم میلیون‌ها انسان بی‌گناه در یمن خواهد بود»

شورای حقوق بشردراتفاقی کم سابقه درنخستین روزهای سال 2021 میلادی به دلیل اختلاف نظر اعضا بدون رییس مانده بود و برای اولین بار در دوره 15 ساله تشکیل آن رییس آن با رای‌گیری مخفی مشخص شد.

کشور بحرین که در زمان حاضر عضو شورای حقوق بشر در ژنو می باشد و در آخرین سال عضویت در این شورا به دنبال کسب ریاست خود بر این نهاد مهم حقوق بشری سازمان ملل متحد بود، در کسب آرا لازم از اعضای این شورا ناموفق بود و شکست سنگینی در رقابت با کشور فیجی متحمل شد.

47 عضو شورای حقوق بشر دیروز (جمعه 26 دی ماه) در رای‌گیری خود در مقر این سازمان در ژنو، خانم نزهت شمیم‌خان را برای مدت یک سال به ریاست شورای حقوق بشر در سال 2021 انتخاب کردند.

بحرین که با حمایت‌های عربستان تلاش‌های زیادی برای کسب این جایگاه کرده بود با کسب تنها 14 رای، متحمل شکست سنگینی شد.

ناکامی بحرین در کسب ریاست شورای حقوق بشر را می توان در ادامه شکست‌های عربستان سعودی در ماه‌های اخیر در نهادهای بین المللی حقوق بشری ارزیابی کرد.

بحرین که به دلیل وضعیت حقوق بشری نامناسب و برخوردهای نظامی و امنیتی بسیار شدید با اکثریت شهروندان خود مورد انتقاد بسیار زیاد کشورها و نهادهای بین المللی قرار دارد و حتی عضویتش در شورای حقوق بشر نیز با انتقادات و سوالات زیادی روبرو بود با ترغیب و حمایت عربستان نامزد تصدی ریاست شورای حقوق بشر در سال 2021 از طرف گروه کشورهای آسیا - اقیانوسیه شده بود که موفق به کسب حمایت این شورا نشد و شکستی دیگر در پرونده حقوق بشری آن و پدرخوانده معنوی اش یعنی عربستان سعودی به ثبت رسید.

بر اساس آیین کار شورای حقوق بشر هر یک از گروه‌های 5 گانه جغرافیایی آسیا-اقیانوسیه، آفریقا، اروپای شرقی، اروپای غربی و آمریکای لاتین به ترتیب و برای مدت یک سال می توانند ریاست شورای حقوق بشر را در ژنو برعهده داشته باشند که بر همین اساس در سال 2021 نامزد گروه آسیا- اقیانوسیه باید انتخاب می شد که نماینده فیجی با کسب آرا لازم، عهده دار این مسئولیت شد. فیجی از جمله کشورهای کوچک و جزیزه ای اقیانوسیه است که در یک رقابت سیاسی چند ماهه موفق به شکست بحرین و عربستان در این رقابت شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها