اختیاری شدن حضور دانش آموزان در مدرسه، پس از یک هفته بلاتکلیفی

قرار است طبق تصمیم ستادملی مقابله با کرونا، 136 روز پس از آغاز سال تحصیلی و پس از هفته‌ها آموزش کاملا غیرحضوری به علت پیک سوم کرونا، مدارس برخی پایه‌ها و شاخه‌های تحصیلی در شهرهای آبی و زرد، پذیرای دانش آموزان باشند و آموزش حضوری را از سر بگیرند.

اختیاری شدن حضور دانش آموزان در مدرسه، پس از یک هفته بلاتکلیفی
کد خبر: 459195
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۰۸:۵۴:۱۰

اعتمادآنلاین| تصمیم اخیر ستادملی مقابله با کرونا، مخالفت هایی را از سوی والدین و معلمان به همراه داشته است؛ ضمن آنکه متولیان نظام سلامت در چند روز گذشته مخالفت‌های خود را با این تصمیم اعلام و نسبت به صعودی شدن آمار ابتلا و رو به رو شدن با پیک چهارم بیماری در پی کاهش و لغو محدودیت ها و عدم رعایت دوباره پروتکل های بهداشتی به ویژه در پی بازگشایی مدارس، ابراز نگرانی کرده اند.

فارغ از تبعات و نگرانی هایی که بازگشایی مدارس برای خانواده ها به همراه داشته، اظهارات متناقض مسئولان اجرایی کشور بر میزان این نگرانی و سردرگمی ها افزوده است.

طبق اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی در روز 20 دی ماه، تصمیم گرفته شد که همه پایه‌های مدارس زیر 50 نفر در مناطقی که آبی هستند، می توانند بازگشایی شوند، اما پایه اول و دوم با حداکثر 10 دانش‌آموز می‌توانند در مناطق آبی و زرد باز شوند.

محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز در روز 21 دی ماه، اعلام کرد که دستورالعمل بازگشایی مدارس طبق پیشنهادات مطرح شده در ستاد ملی تدوین خواهد شد و بر اساس آن دانش آموزان هنرستانی و کلاس اول و دومی ها در شهرهای با وضعیت آبی و زرد از اول بهمن در قالب کلاس های با حداکثر 10 دانش آموز به مدرسه می روند و مدارس با کمتر از 50 دانش آموز در شهرهای آبی برای همه مقاطع تحصیلی بازگشایی خواهند شد.

علاوه بر این از سوی وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام شد که کادر اداری و اجرایی در تمام مدارس کشور به استثنای شهرهای قرمز، از ابتدای بهمن ماه در مدرسه حضور فیزیکی خواهند داشت.

در نهایت 22 دی ماه دستورالعمل بازگشایی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام و در آن قید شد که این تصمیم در راستای اجرای مصوبات پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا عملیاتی شده است.

با وجود آنکه شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، بندپی، استاندار تهران در روز 22 دی ماه اعلام کرد که با توجه به تراکم دانش آموزی در تهران که بیش از میانگین کشوری است باید در ارتباط با بازگشایی مدارس دقت لازم را انجام دهیم.

زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران نیز تاکید کرد که نظر فنی ما در مورد بازگشایی مدارس پرهیز از شتابزدگی است حتی در بازگشایی پایه های یکم و دوم نباید شتابزده عمل کرد. بی تردید این بازگشایی تاثیراتی را در الگوی حمل و نقل شهری خواهد گذاشت و تهران به دلیل آلودگی هوا باید تدابیر متفاوتی نسبت به سایر شهرها برایش اندیشیده شود لذا در تهران باید این کار با تاخیر و مراعات انجام شود.

این در حالی است که 23 دی ماه، وزیر کشور در هفتمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مدیریت کرونا درباره بازگشایی‌ مدارس گفت: همان تصمیمی که ستاد ملی گرفته است، عمل خواهد شد.

اما اظهارات وزیر بهداشت در صبح روز پنجشنبه، 25 دی ماه مبنی بر مخالفت وزارت بهداشت با بازگشایی مدارس، واکنش‌های مختلفی را در میان والدین و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت و حکایت از عدم هماهنگی و یکپارچگی دستگاه های اجرایی پیرامون تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی مقابله با کرونا داشت.

وزیر بهداشت در این باره گفت که در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.

با این حال تمهیدات اتخاذ شده پیرامون بازگشایی مدارس، بعدازظهر پنجشنبه، 25 دی ماه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد در مدارسی که تعداد کل دانش‌آموزان کمتر از 50 نفر است در تمام مقاطع تحصیلی و تمام پایه‌ها کلاس‌های درس 10 نفره و حضوری و البته به صورت اختیاری برگزار می‌شود و مدیریت این موضوع و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها برای زمان حضور فرزندانشان در مدارس، بر عهده مدیران مراکز آموزشی است.

رئیس جمهور نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه هیچ شیوه‌ای جایگزین آموزش حضوری نبوده و نخواهد شد تاکید کرد که قطعا در مدت تعطیلی مدارس، آسیب‌هایی متوجه دانش‌آموزان بوده که باید آموزش و پرورش، با آغاز مجدد آموزش حضوری و بازگشایی مدارس، این آسیب‌ها را شناسایی و نواقص و مشکلات آموزشی دوران تعطیلی مدارس را طی همین مدت باقیمانده از سال تحصیلی به نحوی جبران کند.

نکته جالب توجه آنکه وزیر آموزش و پرورش همچنان بر تصمیم بازگشایی حضوری مدارس طبق شرایط اعلامی تاکید داشت و 25 دی ماه، بار دیگر شروط بازگشایی مدارس را اعلام کرد و گفت: مدارس باید در تمام مناطق به جز مناطق قرمز باز باشند و کادر اداری و اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند اگر به دنبال مدرسه محوری هستیم زمانش اکنون است. دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی باید به مدرسه بروند و حداکثر باید 10 نفر در کلاس باشند. سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد ما با این کار سلامت و آموزش را قابل اهمیت می‌دانیم.

در نهایت روز گذشته، رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به بلاتکلیفی اولیا و مدارس در این باره پاسخ داد و با اشاره به اینکه در هفته گذشته سوالات بسیاری پیرامون نحوه بازگشایی مدارس مطرح شده و شاهد صحبت های ضد و نقیضی در این زمینه بوده ایم، اعلام کرد که مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نخواهد شد و برای پایه های اول و دوم در مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری خانواده ها می توانند دانش آموزان را به مدرسه بفرستند.

به گفته وی درباره حضور کادر مدرسه، مدیریت و کارکنان در مدرسه نیز خود آموزش و پرورش تصمیم گیری می کند.

هرچند اعلام نظر امروز سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، تکلیف مدارس و خانواده ها را پس از یک هفته مشخص کرد اما نباید از این موضوع غافل شد که مخالفت ها و اظهارات متناقض در حالی برای بار دوم پیرامون موضوع بازگشایی مدارس از سوی مسئولان ذیربط مطرح می شود که ثمره آن تنها سردرگمی و نگرانی بیشتر والدین است.

در 15 شهریور امسال نیز شاهد بروز این آشفتگی ها پیرامون بازگشایی مدارس بودیم و یک روز مانده به شروع سال تحصیلی، تصمیم وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد و حضور دانش آموزان در مدرسه اختیاری شد و میزان حضور دانش آموزان در مدارس بسیار محدود بود.

به نظر می رسد در شرایط حاکم به لحاظ شیوع بیماری، بازگشایی اختیاری مدارس راهکار تجربه شده راهگشایی نباشد و دامنه فراگیری آن محدود باشد و این موضوع را یادآوری کند که تقویت زیرساخت های آموزش مجازی و تامین تجهیزات هوشمند در حال حاضر اولویت اول وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها و دستگاههای اجرایی کشور است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها