کد خبر: 459212
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۰۹:۳۲:۱۰
| |

حرکت هزاران مهاجر به سمت مرزهای آمریکا

در پی اعلام وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تغییر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی ترامپ، کاروانی متشکل از هزاران مهاجر هندوراسی با گذشتن از مرز گواتمالا در حال رساندن خود به مکزیک و سپس مرز آمریکا هستند.

حرکت هزاران مهاجر به سمت مرزهای آمریکا
کد خبر: 459212
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۰۹:۳۲:۱۰

اعتمادآنلاین| در پی اعلام وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تغییر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی ترامپ، کاروانی متشکل از هزاران مهاجر هندوراسی با گذشتن از مرز گواتمالا در حال رساندن خود به مکزیک و سپس مرز آمریکا هستند.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، در پی اعلام تصمیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره کنار گذاشتن اغلب سیاست‌های مهاجرتی ترامپ، کاروانی متشکل از هزاران مهاجر از هُندوراس راهی آمریکا شدند.

طبق بیانیه گروه مدافع حقوق مهاجران با نام Pueblo Sin Fronteras [مردم بدون مرز] و گزارش شبکه «فاکس نیوز» این کاروان انتظار دارد دولت بایدن از آن‌ها استقبال گرم‌تری نسبت به دولت در حال خروج ترامپ داشته باشد.

کاروان مذکور که مقامات گواتمالایی می‌گویند شامل حدود نه هزار مهاجر هندوراسی است، از مرز گواتمالا و نیروهای مرزی این کشور عبور کرده و وارد خاک آن شده‌اند؛ اقدامی که دولت گواتمالا آن را نقض حاکمیت ملی خود می‌داند.

بنا بر گزارش «اسپوتنیک»، این مهاجران ثبت نشده که از فقر، خشونت گروه‌های تبهکاری و پیامدهای فاجعه‌های اخیر جوی در هندوراس می‌گریزند، اغلب با پای پیاده و متعلقات کم سفر می‌کنند و قصد دارند ابتدا از مرز مکزیک بگذرند و خود را به مرز آمریکا برسانند.

جو بایدن گفته قصد دارد به سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه ترامپ مانند بازداشت‌های طولانی، جدا کردن خانواده‌ها و تامین بودجه دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک پایان دهد و سیاست‌های دوره «باراک اوباما» را احیا کند. بایدن همچنین وعده داده سیستم مهاجرتی عادلانه و انسانی را ایجاد کند و به علل مهاجرت مردم آمریکای لاتین بپردازد و در این زمینه کمک کند.

«مارک مورگان» کمیسر اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در واکنش به خبرها درباره حرکت کاروان مهاجران، سخنان دولت جدید در انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی ترامپ را محکوم کرد.

این مقام منصوب ترامپ گفت: در حال بررسی دو گروه هستیم که بالای پنج هزار نفر هستند و یکی از آن دو گروه پیشتر از مرز گواتمالا عبور کرده‌ است. آن‌ها در حال رفتن به سمت ال رانچو هستند. این اتفاق در حال افتادن است. از قبل شروع شده، همانطور که قول داده و پیش‌بینی کرده بودیم که این اتفاق با لفاظی دولت جدید در مرزها رخ خواهد داد.

پیشتر دونالد ترامپ مدعی شده بود در صورت تغییر سیاست‌های مهاجرتی وی موجی از مهاجرت غیرقانونی ایجاد خواهد شد.

در سال 2018 زمانی که چند کاروان از مهاجران خود را به مرز آمریکا و مکزیک رساندند، ترامپ پنج هزار نیرو برای ممانعت از ورود آن‌ها به خاک آمریکا به مرزهای جنوبی اعزام و با آن‌ها بسیار خشن برخورد کرد. هنگامی که در آن زمان از ترامپ دلیل چنین برخوردی سوال شد گفت گاز اشک‌آور بسیار ایمن است. او همچنین گفته بود والدین نباید به جایی بروند که می‌دانند گاز اشک‌آور وجود دارد.

پیشتر «ران کلاین» گزینه ریاست کارکنان کاخ سفید در دولت جو بایدن از برنامه شلوغ و پر کار وی در روز تحلیف خبر داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کلاین طی بیانیه‌ای که به رسانه‌ها ارائه کرد، گفت بایدن قصد دارد در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، بیش از ده دستور اجرایی صادر کرده و برخی از قوانین و دستورات جنجالی دولت کنونی این کشور را لغو کند.

بر اساس این بیانیه، اقدامات بایدن که قرار است روز چهارشنبه انجام شوند، شامل بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، لغو منع مسافرتی و مهاجرتی کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان، تمدید توقف اخذ اقساط وام‌های فدرال دانشجویی، توقف اخراج‌ها و سلب مالکیت‌ها و همچنین اجباری کردن استفاده از ماسک تنفسی در اماکن دولتی و سفرهای بین ایالتی خواهد بود.

رویترز با بیان اینکه تمام این اقدامات را پیشتر و در زمان مبارزات انتخاباتی نیز اعلام کرده بود، نوشت که بیشتر آنها خنثی کردن سیاست‌های ترامپ است و نیازی به تاییدیه کنگره آمریکا ندارد.

طبق این گزارش، بایدن همچنین قصد دارد برنامه مهاجرتی طولانی‌مدتی را اعلام کند که راه را برای اعطای تابعیت به میلیون‌ها پناهنده ثبت‌نشده در آمریکا هموار می‌کند. این برنامه برای اجرایی شدن نیاز به تایید کنگره دارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها