کد خبر: 459278
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه در آموزش‌های آنلاین ارتباط موثر برقرار کنیم؟

شیوع ویروس کرونا باعث شد بسیاری از آموزش‌ها از طریق اینترنت امکان‌پذیر شوند. معلمان باید بدانند که چه راه‌هایی را به کار گیرند تا بتوانند ارتباط بهتری با دانش‌‌آموزان برقرار کنند و درک مطالب برای آنان راحت‌تر شود.

چگونه در آموزش‌های آنلاین ارتباط موثر برقرار کنیم؟
کد خبر: 459278
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در پی همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که آموزش‌ها و کلاس‌های خود را به صورت مجازی برگزار می‌کنند و صدها هزار معلم در تلاش‌اند تا به بهترین شکل ممکن کلاس‌های مجازی را برگزار کنند. طراحی دوره‌های آنلاین زمان‌بر و نیازمند تلاش دوچندان است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، با رعایت نکات زیر می‌توانید کلاس‌های آنلاین را بهتر و کارآمدتر برگزار کنید:

صحبت‌های خود را ضبط کنید

آموزش مجازی

اگر دانشجویان هنگام برگزاری کلاس در سرعت اینترنت دچار مشکل شوند، کلاس را از دست خواهند داد. برای جلوگیری از بروز این مشکل همواره کلاس خود را ضبط کنید و پس از اتمام کلاس برای شاگردان بفرستید.

چهره خود را نشان دهید

مطالعات نشان می‌دهد دیدن چهره معلم بر یادگیری بهتر موضوعات موثر است؛ از این رو در ویدئوهای آموزشی خود سعی کنید ارتباط تصویری برقرار کنید.

ویدئو‌های کوتاه درست کنید

ویدئو‌های بیشتر از 15 دقیقه به خاطر طولانی بودن هنگام دانلود حواس دانش‌آموزان را پرت و آنها را خسته می‌کند؛ به همین دلیل می‌توانید فایل‌های طولانی را در 2 یا سه ویدئوی کوتاه بفرستید.

از منابع موجود استفاده کنید

ساخت ویدئو‌های باکیفیت به تنهایی بسیار سخت است؛ پس می‌توانید برای ارتقای کار خود از منابع موجود در اینترنت استفاده کنید و لینک‌های مفید را در دسترس دانش‌آموزان قرار دهید و مطمئن شوید که دسترسی به این سایت‌ها برای همه امکان‌پذیر است.

از دستورالعمل‌های مشخص استفاده کنید

آموزش آنلاین

ممکن است دانش‌آموزان دیدن ویدئو‌های بیشتر از 15 دقیقه را به تعویق بیندازند. برای اینکه آنها را وادار به دیدن ویدئو‌های ارسالی کنید قسمت خاصی از ویدئو را به آنها پیشنهاد دهید؛ به عنوان مثال مشخص کنید که از دقیقه 13:35 تا 16:28 را نگاه کنند. این کار حس کنجکاوی دانش‌آموزان را نیز برمی‌انگیزاند.

با دانش‌آموزان تعامل برقرار کنید

بیشتر سامانه‌های مدیریت یادگیری همچون Moodle ،Edmodo و Blackboard دربردارنده طیف وسیعی از فعالیت‌های تعاملی هستند. از آنها استفاده کنید.

از حضور و غیاب خودکار استفاده کنید

گاهی ممکن است زمان کافی برای چک کردن حضور همه دانش‌آموزان نداشته باشید؛ بنابراین از چک کردن خودکار حضور و غیاب و ویژگی‌های نمره‌دهی خودکار در سامانه مدیریت یادگیری بهره گیرید.

از ویدئوکنفرانس استفاده کنید

آموزش

با استفاده از برنامه‌هایی همچون Zoom به راحتی در زمان معین وارد کلاس گروهی شوید و منتظر دانش‌آموزان باشید. این روش به شما کمک می‌کند تا بازخورد دانش‌آموزان را حین تدریس مشاهده کنید.

اجازه دهید گاهی دانش‌آموزان کنترل کلاس را در دست بگیرند

می‌توانید برای گروه‌های کوچکی از دانش‌آموزان فضاهای گروهی آنلاین تشکیل دهید و از آنها بخواهید تا قبل از اینکه به شما ایمیل بزنند و پاسخ پرسش را جویا شوند، از یکدیگر سوال و با هم مشورت کنند. برای شروع کلاس و کم کردن استرس دانش‌آموزان می‌توانید با طرح چند پرسش شروع کنید.

احساسات خود را پنهان نکنید

از احساسات خود با دانش‌آموزان صحبت کنید و به آنها بگویید که اولین بار است به صورت آنلاین تدریس می‌کنید و در حال یادگیری این سیستم هستید. صراحتاً از آنها بخواهید که به شما کمک کنند و به شاگردان‌تان اطمینان دهید که تمام تلاش خود را برای یادگیری بهتر دروس به کار خواهید بست.

روش خود را تکرار کنید

دانشجویان مجازی از تغییر مکرر در روش یادگیری خوش‌شان نمی‌آید و یک سبک تدریس را دوست دارند؛ بنابراین روش مناسبی را پیش گیرید و هر هفته آن را تکرار کنید تا روزی که بالاخره کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها