عبدالرضا گلپایگانی؛ معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

انتقاد از ناعادلانه بودن نرخ عوارض در نقاط مختلف تهران

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با انتقاد از ناعادلانه بودن نرخ عوارض در نقاط مختلف شهر تاکید کرد که سرانه‌های شهری باید از محل ساختمان‌های گران قیمت تامین شود.

انتقاد از ناعادلانه بودن نرخ عوارض در نقاط مختلف تهران
کد خبر: 459309
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۱۵:۴۰:۱۲

اعتمادآنلاین| «عبدالرضا گلپایگانی» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره تحقق درآمدهای حوزه معماری و شهرسازی در سال جاری گفت: تا حدود 70 درصد درآمدهای بخش شهرسازی محقق شده است که در این شرایط کرونایی و رکود اقتصادی عدد خوبی است.

او درباره رشد درآمدهای ناپایدار در حوزه معماری و شهرسازی و انتقاد اعضای شورا به این مساله با توضیحی درباره عوارض پایدار و ناپایدار در این حوزه گفت: عوارض صدور پروانه دو بخش است که یک بخش مربوط به عوارض زیربنا برای املاک مسکونی و عوارض پذیره برای املاک تجاری است که این بخش به عنوان عوارض پایدار و بخشی که تغییر کاربری و یا تراکم بالای پایه است به عنوان عوارض ناپایدار در نظر گرفته می‌شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: از این بخش چیزی در حدود 40 درصد عوارض پایدار و 60 درصد عوارض ناپایدار هستند.

گلپایگانی با بیان اینکه در شهرداری به دنبال افزایش سهم درآمدهای پایدار هستیم، افزود: به دنبال این هستیم کل درآمد شهرداری را به سمتی ببریم که عوارض پایدار افزایش پیدا کند که مهمترین آن لایحه عوارض ارزش افزوده بود.

در این لایحه قرار بر این بود سهم شهرداری‌ها از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که در همه دنیا به شهرداری تعلق می‌گیرد و نه دولت مرکزی افزایش یابد؛ اکنون این سهم سه درصد است و قرار بود تبدیل به 4 درصد شود، اما به شورای نگهبان رفته و برگشت خورده است و این اتفاقی است که می‌توانست بار شهرداری‌ها را از محل عوارض ناپایدار کاهش دهد.

معاون شهردار تهران با اشاره به کاهش آمار صدور پروانه ساخت در تهران گفت: آمار صدور پروانه نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و به ویژه آمار فروش تراکم نیز کاهش پیدا کرده است و اگر آمار کل صدور پروانه 20 درصد کم شده، بخشی که مربوط به تراکم بالای پایه بوده، کاهش خیلی بیشتری داشته است.

او ادامه داد: برای مثال توافقی که در پادگان 06 انجام شد، قرار بود یک میلیون و 500 هزار مترمربع تراکم داده شود که به 600 هزار مترمربع تبدیل شد. این نسبت تقریبا در همه پروژه‌های بزرگ شهر تهران اینگونه بوده و تراکم‌های بالا را در خیلی جاها کاهش دادیم.

گلیپایگانی افزود: پلازای امیرکبیر نیز قرار بود به یک مکان تجاری تبدیل شود، اما به یک مکان عمومی برای مردم تبدیل شده است. اتفاقاتی از این دست در خیلی مکان‌ها رخ داده و برای جبران آن سعی کردیم، عدد و رقم عوارض را واقعی‌تر کنیم.

او با بیان اینکه عدد عوارض در نقاط مختلف تهران عادلانه نیست، ادامه داد: در تهران برای جایی که قیمت آپارتمان متری بیش از 100 میلیون تومان است، باید رقم بالاتری عوارض دریافت شود در حالی که اکنون شهرداری در جای گران قیمت اگر عوارض را خیلی بالا بگیرد، متری 3 تا 4 میلیون تومان است که عادلانه نیست.

معاون شهردار تهران ادامه داد: ما اعتقاد داریم سرانه‌های شهری باید از محل درآمد ساختمان‌های گران قیمت تامین شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و در یکی دو سال اخیر سعی کردیم این عدد را منطقی‌تر کنیم. در سال 1400 این برنامه را داریم که عوارض سال 1400 را واقعی‌تر کنیم.

او درباره سرانجام توافق پادگان 06 گفت: هنوز با ارتش در حال مذاکره هستیم و امیدواریم به سرانجام خوشی برسد و 35 هکتار از این فضا به مردم شهر تحویل داده شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها