«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش هشتم

در این مطلب به معرفی 2 تن از جاسوسان مشهور جهان می‌پردازیم و سرگذشت مختصری از فعالیت‌های آنان را بازگو می‌کنیم.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش هشتم
کد خبر: 459310
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تاریخچه جاسوسی به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. در عهد عتیق گفته شده که حضرت موسی جاسوسانی را به کنعان فرستاد تا برای او خبرهایی بیاورند. ژنرال چینی سان تزو نیز اولین کسی بود که به صورت جدی به موضوع جاسوسی پرداخت. او در کتاب خود با نام «هنر جنگ» پنج نوع جاسوسی را معرفی می‌کند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. او جاسوسان را به انواع جاسوسان محلی، داخلی، مبدل، ناموفق و نجات‌یافته تقسیم کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، جاسوسان همواره در تلاش بودند تا به اطلاعات محرمانه دولت‌ها دست پیدا کنند. جاسوسان زیادی در طول تاریخ اقدامات خرابکارانه‌ای انجام دادند تا به منابع اطلاعاتی بیشتری برسند. این فعالیت‌های جاسوسی با اهداف متفاوتی صورت می‌گرفت. برخی تنها برای مقاصد اقتصادی تلاش می‌کردند و عده‌ای دیگر اعتقادات میهن‌پرستانه خود را دنبال می‌کردند.

فهرستی از جاسوسانی که از صد سال پیش تاکنون به جاسوسی پرداخته‌اند در این رشته از مطالب آورده شده است. ما در این فهرست از جاسوسانی چون سر فرنسیس والسینگهام، بندیکت آرنولد، ماتا هاری، ژولیوس و اتل روزنبرگ و کلاوس فوکس و افراد سرشناس دیگری نام بردیم. حال 2 تن از جاسوسان دیگر را در زیر معرفی خواهیم کرد:

آنا مونتس (Ana Montes)

(1957)

جاسوس کوبا در آمریکا

آنا مونتس

آنا بلن مونتس در وزارت دادگستری واشینگتن مشغول کار بود و از اینکه درباره مخالفت با سیاست‌های این کشور در آمریکای مرکزی ابراز عقیده کند هیچ ابایی نداشت. کوبا او را برای جاسوسی در آمریکا استخدام کرد. مونتس در سال 1985 خواستار کار در آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا شد و به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و به سمت تحلیلگر ارشد کوبا در این سازمان رسید. اف‌بی‌آی او را 10 روز پس از حادثه 11 سپتامبر دستگیر کرد. مونتس یکی از جاسوسانی بود که در رده‌های بالای حکومتی کار می‌کرد. او در دادگاه مجرم شناخته و در سال 2002 به 25 سال زندان محکوم شد. گفته می‌شود که او انگیزه‌های عقیدتی داشته و از کوبا مدال شجاعت گرفته است.

الکساندر لیتویننکو (Alexander Litvinenko)

(2006-1962)

جاسوس سابق روسیه و اولین کسی که با پلونیوم مسموم شد

لیتوننکو

الکساندر در سال 1962 در شهر ورونژ روسیه به دنیا آمد. بیش از زندگی‌اش، مرگ او بود که توجه‌ها را برانگیخت و پرسش‌ها و ابهامات زیادی باقی گذاشت. این افسر سابق کا‌گ‌ب و اف‌اس‌بی روسیه که از کشور خود فرار کرده و به انگلیس گریخته بود منتقد جدی پوتین به شمار می‌رفت. او در اول نوامبر 2006 با «پلونیوم210» مسموم شد. گفته می‌شود که لیتویننکو وقتی با قاتلان خود در باری در لندن حضور داشته، چایی را نوشیده که حاوی مواد کشنده‌ای بوده است. او همان شب بیمار و سه روز بعد در بیمارستان بستری شد. الکساندر لیتویننکو در روز 23 نوامبر درگذشت. قاتلان او که از جاسوسان سابق روسیه بودند ادعا کردند که لیتویننکو جاسوس انگلیس بوده است.

داستان جاسوسان مشهور جهان در اینجا تمام نمی‌شود. در مطالب بعدی چهار تن از جاسوسان دیگر را معرفی و سرگذشت کوتاهی از آنها را نقل می‌کنیم. این جاسوسان همگی دستگیر و شناسایی شده‌اند و به همین دلیل است که می‌توان با استناد بر اعترافات آنان اقدامات جاسوسی‌شان را برملا کرد. هنوز جاسوسان زیادی وجود دارند که هویت‌شان فاش نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها