کد خبر: 459313
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش نهم و پایانی

جاسوسان همواره نقش مهمی در سرنوشت جنگ‌ها و دولت‌ها بازی کرده‌اند. ما در اینجا به بررسی سرگذشت مختصری از چهار تن از جاسوسان مشهور جهان می‌پردازیم.

مشهورترین جاسوسان تاریخ را بشناسید- بخش نهم و پایانی
کد خبر: 459313
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- جاسوسی یکی از فعالیت‌هایی است که در صورت لو رفتن مجازات سنگینی دارد. جاسوسان زیادی در سراسر دنیا سعی کردند اطلاعاتی را از کشورهای رقیب به دست آورند و به کسانی که آنها را مامور انجام چنین اموری کرده‌اند تحویل دهند. جاسوسی تاریخچه‌ای طولانی دارد. از اولین جاسوس‌های جهان می‌توان به فرانسیس والسینگهام اشاره کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «247wallst»، جاسوسانی که در این رشته از مطالب برشمردیم همگی دستگیر، زندانی یا اعدام شدند. این جاسوسان اغلب در ازای دریافت پول یا با انگیزه‌های اعتقادی به انجام فعالیت‌های جاسوسی می‌پرداختند.

ادوارد اسنودن (Edward Snowden)

اسنودن

او در سال 1983 به دنیا آمد و افشاگر اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا قلمداد شد. برخی معتقدند که نباید اسنودن را در لیست جاسوسان گنجاند و حتی می‌بایست او را در میان قهرمانان جای داد. شاید این حرف درست باشد؛ اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که ادوارد اسنودن هزاران سند و مدرک طبقه‌بندی‌شده را فاش کرده است. اسنودن اقدامات نظارتی سازمان امنیت ملی آمریکا را خرابکارانه تلقی ‌کرد و اسناد محرمانه‌ای درباره اقدامات این سازمان گرد آورده بود. او در سال 2013 پس از فرارش به هنگ‌کنگ این اسناد را در رسانه‌ها منتشر کرد. گذرنامه اسنودن را باطل کردند و به همین دلیل به مدت یک ماه در فرودگاه روسیه ماند تا مقامات اجازه پناهندگی به او دادند. اقامت او در روسیه تاکنون تمدید شده است.

یو شیائورونگ یا شانن یو (You Xiaorong/ Shannon You)

کوکاکولا

شاید این داستان جاسوسی مثل خبرچینی‌هایی که در شرکت‌های بزرگ جهان اتفاق می‌افتاد مشهور نباشد. گفته می‌شود که ژیلت از ریزر طرح‌‌هایی را دزدیده یا فولکس‌واگن از جنرال موتورز جاسوسی می‌کرده یا هیلتون خبرهایی از استاروودز گرفته است؛ اما این داستان جاسوسی از شرکت کوکاکولاست. شانن یو دانشمند و کارمند سابق کوکاکولا بود. او به کمک یکی از کارمندان چینی فرمول کوتینگ بدون بیسفول‌آ (BPA-free coating) را دزدید. طبق کیفرخواستی که در دادگاه علیه این فرد ارائه شد، بابت ساخت این فرمول بیش از 119 میلیون دلار هزینه شده بود.

اولگ گوردیوفسکی (Oleg Gordievsky)

گوردیوفسکی

گوردیوفسکی ساکن لندن بود و در دهه 1980 که با سرویس اطلاعاتی بریتانیا در تماس بود برای کا‌گ‌ب جاسوسی می‌کرد. او پس از بهار پراگ (Prague Spring) از سیاست‌های شوروی ناامید شد. گوردیوفسکی یکی از افسران ارشد کاگ‌ب بود که برای سازمان‌های اطلاعاتی غرب کار می‌کرد. پس از اطلاعاتی که آلدریچ ایمز به کاگ‌ب داد، اولگ را به مسکو فرا خواندند و از او بازجویی کردند. او توانست به کمک‌ انگلیس از روسیه فرار کند. گوردیوفسکی غیاباً به اعدام محکوم شد.

اورسولا کوچینسکی (Ursula Kuczynski)

کوچینسکی

او در سال 1907 به دنیا آمد. کوچینسکی یک آلمانی کمونیست یهودی بود و از کودکی با اعتقادات خاص خود بزرگ شد. او در سال 1930 به چین رفت و در آنجا تکنیک‌های کار با رادیو را فرا گرفت و بعد به سوئیس و انگلیس عزیمت کرد. کوچینسکی قبل از آنکه به برلین شرقی فرار کند جاسوس کاگ‌ب شد. او بعدها به نویسندگی پرداخت و برای کودکان کتاب‌هایی نوشت. این جاسوس در سال 2000 درگذشت.

معرفی جاسوسان مشهور جهان در این مطلب به پایان رسید. ما در این رشته از مطالب سرگذشت کوتاهی از 29 جاسوس مشهور جهان را برای شما بازگو کردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها